Gå til innhold

Det perfekte drømme RTS Strategi Spill IMO


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vet ikke helt hvorfor jeg fikk lyst å si dette... kanskje fordi noen har hørt om at noe slikt er på gang, eller kanskje for å se om noen andre er enige eller uenige.

 

Uansett, så har jeg alltid syntes at RTS spill som blir laget, selv om de er "gode", alltid har manglet dybden en ekte krig byr på. Og jepp, er krigsspill jeg tenker på ang RTS som emne titel tilsier.

 

Jeg har digget C&C fra starten, og vært innom det meste av RTS spill som er kommet ut. Og joda, det var vært mye bra, men som sagt, den dype dimensjonen i krig ... og fred har alltid vært fraværende.

 

Det handler alltid om enhet vs enhet. Flest mulig, gjerne mest mulig upgrades.

 

Selv om det i seg selv gir mening, så handler krig om så mye mer.

 

Ressurser!

Alle vil jo rekke opp hånden med en gang si TULL, alle slike spill handler jo nettopp om ressurser.. hente inn og om sette i våpen. Nettopp. Våpen. Våpen man sender rett ut i krigen, og dør, og på nytt og på nytt.

 

Ok... la meg forklare hva jeg tenker på.

 

Se for deg et krigs RTS spill som foregår mellom 1940 til 2008 et sted. Gjerne et spill man kan velge tidsepoke i også siden vi først skal drømme litt. Men se for deg et kart som er enormt... kanskje 100 km ganger 100km.. på det meste. Må være mulighet til mindre størrelse for kortere kriger så klart. Men 10x10mil er heftig. Det er noe større enn det største kartet i Supreme Commander, som er et av mine favoritt spill. Men tenk grafikken til Company of Heroes, men mye ZOOM ut muligheten til Supreme Commander. (Og glem litt at det vil kreve 10 skjermkort i SLI eller hva det blir).

 

Poenget jeg har med ressurser er at alle enheter krever mange ting for å fungere.

En den må så klart bygges, som krever ressurser, men når den er ferdig trenger den noen til å kjøre den, den trenger ammo, og den trenger bensin. Altså kan den gå tom av alle tre, og er nesten verdiløs hvis en av komponetene mangler. Ergo trenger man forsyninger til fronten. Og det er HER jeg tenker EKTE strategi. At man ikke nødvendigvis sender et bunch med enheter rett i fiende fronten, men heller forsøker å kutte forsyningene, og kjøre en knipetangs operasjon på dem.

 

Det å stoppe forsyningene kan betyr : Sprenge dem, ta dem selv(stjelen dem egentlig), sprenge veien de bruker osv osv. Mange muligheter som vær gir et litt forskjellig resultat.

 

Det igjen betyr at man må beskytte dem til en vis grad også.

 

Jeg ønsker en mye høyere nivå av verdi av menneske, og tilsvarende følelse av tap når de dør. Tenker ikke på at man skal grini når favoritt soldaten dauer, men at de er MER enn CANON FODDER. At man f.eks. må trene offiserer for at de er og forblir gode. Jo mer trening, jo bedre ledere er de. En form for HERO class, som kan lede tropper inn i krig etter dine ordre. Dør offiseren har troppen et problem, med mindre du har flere klare.

 

Dette betyr at du må ha en større base, med rekrutterings leir, trenings leir, og alt det andre vanlige. Hvor man trener opp folk. Ikke bare trykke på en knapp, og 30 sec senere har du 10 mann klarer til å dø. Og redsel for død kan også spille inn, da ikke alle er fødte drapsmaskiner. Jo mindre trening, jo dårligere er de i strid. Veteracy finnes fra før, men ønsker at den skal spille større rolle.

 

Dette betyr at det går litt lengre tid før man går til krig, fordi man må forberede seg mye mer. Og her kommer poeng to. Ikke alle kriger slutter med at fienden DØR.

Stillings krig, hvor spillet er mer som CIM CITY er mitt hovedpoeng 2. Man bygger opp en by, fordi unten mennesker, ingen soldater, og ingen penger til å bygge annet.

Da har man også noe mer fornuftig å forsvare, ikke bare sin egen brakke, men sin egen by eller til og med (mini)land.

 

Bombe byen for å demoralisere soldatene? og hemme rekrutteringen og penge strøm?

 

Flyvåpenet og marinen har alltid vært i mine øyne et veldig undervurdert området i RTS.

 

Jeg ser for meg at man bygger flyplasser, og etterhver utivder dem med større rullebane, flere hangarer, for flere fly og større fly. Bunker med jager fly for å beskytte mot fienden osv osv. REALISME. Bunkere med ammo, som må flys ut til styrkene som evt er i krig. Igjen, taktikk, sprenge deler av rullebanen, så får ikke fienden brukt fly eller visse typer fly osv osv.

 

Marinen er faktisk ganske bra i Supreme Commander, om man ser bort i fra ta den er fra år 2150 eller noe. Ønsker meg Kryssere, Destroyere, Ubåter små og store, Krigsskrip, Slagskip og store hangarskip. Jo større, jo dyrere, og man må jo trene tilsvarende mye folk osv. Men når den er på plass, vil den få enorm verdi og kan påvirke stort i en krig, eller beskyttelse mot mulig angrip. OSV OSV.

 

Selvsagt kan dette blir ekstremt komplisert, så flere av mekanismene må forenkles så man ikke blir gal i mikroorganiseringen. Men ammo drops gjøres på lagde LZ hvor du har bygd folk som distruberer det ut.OSV OSV

 

Kort fortalt blir dette i grunn en kryssning mellom CIVILIZATION, SUpreme Commander og Company of Heros.

 

Huff ja.. ble langt dette...

 

Har drømt om dette i mange år, og ingenting er i nærheten.. men COH og Supreme C er nærmest hittil.

 

Spillet kan sikkert ha moduser som sandbox for det aldri slutter... litt som SIm City, eller slik som i CIV hvor man har flere forskjellige måter å vinne på , hvorav kun en er å ta alle fiender. Kanskje målet er å gjøre fiende til venn , og på den måten vinne. Mange forskjellige lag, noen tar man, noen blir man med... sånn som i virkeligheten.

 

Dette må selvsagt utvikles mye mer.Men tror dette kunne blitt en hit.

Er mye mer jeg kunne sagt...

 

En ting er at offiseren gis grunn ordre, som alle under hans kommand følger, og hvis offiseren er trent i det, underviser han troppene til å bygge foxholes for skydd, som øker sjangsen for å overleve angrip. Slikt.

 

 

Får vel bare drømme videre :)

 

 

Beklager for mine mange skrivefeil.

Endret av Radey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det hadde vært hærlig.

Satt å drømte litt om RTS selv rett før jeg fant tråden.

 

Et slik spill som du nevner, hadde krevd mye utvikling, og kunne blitt litt vanskelig å selge. Det vil nok være for stort og tidskrevende for flesteparten, samt at det såklart vil kreve en god del av maskinvaren.

Selv jeg ville nok gått lei av det etter noen runder, da du blir rimelig lei av å sitte i en time å spille før du kan starte spillet.

 

Det trenger såklart ikke å være så tidskrevende som jeg, eller du antyder, men det er en spennende tanke.

 

Men bare for å nevne det, så er jo ikke Age of Empires -serien så helt på villspor da. Har brukt litt tid på den igjen i helgen, og skulle akkurat til å starte en ny runde. :)

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Må vel være sånn at man kan velge å starte med ferdig opprettet base også, så man kan komme kjapt i gang med det man ønsker.

 

Men hoved elementet i "drømme spillet" er for meg her litt som i en god del spill, slik som Civilization, at det kan godt gå en god stund før noe kampaktig skjer, da spillet i seg selv ikke er et rent krigs spill, men strategi spill med tanke på å overleve. Angrip er ikke alltid riktig...

 

Ser derfor for meg at spillet har en SOLID økonomisk del. Det MÅ det ha... at man driver meg kjøp og salg av ressurser med naboland/områder, og det pga dette, griskhet eller uenighet medfører at trussler, økt beredskap og til slutt, kanskje krig bryter ut.

 

Slik som i Civilization. Et spill der kan fort ta mange dager om man velger stort nok kart.

Så ser ikke på det som et hinder, men heller en fordel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...