Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blå skjerm, men fant ut at disken var gått i stykker. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen her hjemme sin maskin ble blå og vi fikk opp feilmeldingen 0x000000ED Unmountable Boot Volume.

Etter litt søking på dette begynte hardisken og lage noen rare lyder og plutselig var det ingen hardisk instalert.

Da kommer mitt spørsmål hvorfor skjer dette?

Er det bare det at den var "oppbrukt" eller kan noe som kommer av virus?

Han sier at han satt og pakket ut noen filer med WinRar programmet da den ble blå. Han sier det var en fil han hadde fått av en kompis

men det er vel større fare for at har lastet den ned

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Da kommer mitt spørsmål hvorfor skjer dette?

Ingenting varer evig. Harddisker ebstår av elekronikk og finmekanikk. Begge deler akn feile. Begge deler kan feile av ytre årsaker - stør, slag, bevegelser når harddisken spinner, strømpulser som dreper elektronikk, varme grunnet støv, dårlig luftgjennomstrømming etc.

Skrevet

Ok takk for det svaret. Jepp desverre er det lite som varer evig men er det noen grunn til å mistenke virus pga at han satt og pakket filer akkurat da det hendte??

Skrevet

Dette høres rett og slett ut som en god gammel krasj ja. Disken er nok ødelagt. Trenger ikke være ytre påvirkninger heller. Ting går i stykker til slutt. Ingen ting varer evig som nevnt før meg. Har selv hatt utrolig mange harddisker som har krasjet. Kjører bestandig to disker i RAID 1 så for meg er det ikke så farlig med krasj på den ene siden alt da blir speilet. Backup er lurt for de som bare har en disk. Ellers er det bare å kjøpe en ny og legge inn OS på nytt..

Var disken gammel?

Skrevet

Tja er den ca 2,5 år.

Var bare han selv ble litt skremt av det hele siden han hadde veldig lite backup av tingene og var

litt redd for at det var virus som hadde gjorte skaden.

Takk for hjelpen

Skrevet

Slenger meg på her, virus forårsaker ikke harddiskkrasj. Elektronikk feiler sjelden, men harddisker er masse mekanikk, som kan gå i stykker. Vil du ha ut dataene kan du prøve å stappe disken i fryseren, skaffe en ny stor nok harddisk og installere os på den, koble til den ødelagte disken og kopiere over filer. ingen garanti, men mange har gode erfaringer med dette.

Skrevet

Den er kjempe grei, så når vi bare finner en ny disk så skal jeg prøve å fryse den andre litt.

Takk for all hjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...