Gå til innhold

Problemer med oppstart av Gentoo


Equerm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp installert Gentoo på laptopen min men støter på et problem når jeg skal starte opp maskinen.

 

Litt inne i oppstarten så får jeg opp

 

Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(2,0)

 

Er det noen som vet hva dette betyr? Jeg fant greier der noen hadde redigert grub for å få det til å funke og noen som hadde rekompilert kernelen sin men jeg er ikke sikker på hva som er problemet mitt

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som noe er feil i grub.conf ja. Fant denne tråden. Men den har du vel sikkert lest allerede...

 

Bruker du genkernel eller har du konfigurert kernelen manuelt? Hvordan ser grub.conf ut?

 

Slik ser det ut for meg:

root (hd0,1)
kernel /boot/kernel-genkernel-x86-2.6.26-gentoo-r3 root=/dev/ram0 init=/linuxrcramdisk=16384 real_root=/dev/sda2
initrd /boot/initramfs-genkernel-x86-2.6.26-gentoo-r3

 

Jeg har da Windows på /dev/sda1 og /root på /dev/sda2.

Husker at jeg også hadde noen problemer med oppstart og måtte endre init=/linuxcramdisk til 16384 fra 8192.

Lenke til kommentar
Det ser ut som noe er feil i grub.conf ja. Fant denne tråden. Men den har du vel sikkert lest allerede...

 

Bruker du genkernel eller har du konfigurert kernelen manuelt? Hvordan ser grub.conf ut?

 

Slik ser det ut for meg:

root (hd0,1)
kernel /boot/kernel-genkernel-x86-2.6.26-gentoo-r3 root=/dev/ram0 init=/linuxrcramdisk=16384 real_root=/dev/sda2
initrd /boot/initramfs-genkernel-x86-2.6.26-gentoo-r3

 

Jeg har da Windows på /dev/sda1 og /root på /dev/sda2.

Husker at jeg også hadde noen problemer med oppstart og måtte endre init=/linuxcramdisk til 16384 fra 8192.

Hmm... Den grub.conf-fila der så spesiell ut. Med mindre du har veldig sær hardware, så skal det gå helt fint å kun ha med de to første linjene. Dvs:

root (hd0,0)
kernel \boot\kernel-image-her root=/dev/sda1

Der sier du at boot-partisjonen din ligger på det grub kaller (hd0,0) (første harddisk, første partisjon) og som heter /dev/sda1 når du kommer deg inn i linux (bytt ut "sda" med "hda" hvis du har IDE istedenfor S-ATA, og bytt ut "a" med "b,c,d,..." alt etter hva som måtte passe).

 

Det er den første muligheten. Den andre muligheten for feilmeldinga er at du har glømt å kompilere inn støtte for filsystemet ditt i kernelen. Hvis du bruker genkernel så burde det være der allerede, men hvis du har kompilert selv er det lett å glemme (snakker av erfaring her :) ). Løsninga da er å boote fra CD/DVD og kompilere en ny kernel. Støtte for filsystemer ligger i en egen hovedtråd ("Filesystems") tror jeg. Hvis ikke er det sikkert bare å leite litt rundt eller google...

Lenke til kommentar

Det er nok min kernel som er feil kompilert ser det ut som ja, jeg har prøvd veldig mye forskjellig greier med grub menu.lst fila

 

Er nok ikke annet å vente siden det er første gangen jeg kompilerer min egen kernel ;)

Har dere forresten noe bra dokumentasjon eller guider som handler om hvordan dette funger så vil jeg gjerne se :)

Lenke til kommentar
Det går vel ikkje på hardwaren min, men på oppsettet antar eg. I følge Gentoo handbook er det slik det skal gjerast om ein brukar genkernel.

OK, min feil. Har aldri brukt genkernel, så har ingen idé om hva det innebærer av forandringer.

 

Du må kompilere kernelen med innebygd støtte ("*"-tegn, ikke "M") for det filsystemet du bruker på boot- og root-partisjonen. Jeg vil anta du bruker ext3 eller reiserfs feks?

Du finner disse valgene under "File systems -->" i hovedmenyen til kernelkonfigurasjonen. Ext2 og ext3 (står øverst) er ganske vanlige, så de vil du sikkert ha støtte for uansett. Selv bruker jeg reiserfs på root-partisjonen min, og ext2 på boot-partisjonen. Reiserfs står sånn cirka midt på lista, hvis du bruker det så trenger du "Reiserfs support", "Reiserfs extended attributes" og "Reiserfs POSIX access control lists" (tror de to siste er merka som standard når du huker av for den første).

Lenke til kommentar
er ikke feil med kjerna. ser heller ut som den forsøker boote på feil plass (2, 0). sjekk GRUB, slik alle her sier.

Du får den samme feilmeldinga på alle de problemene som er nevnt her. Feilen er at den ikke finner filsystemet som er angitt, årsaken derimot...

Du må forresten passe på at Grub teller fra 0 (dvs første partisjon på første harddisk er (hd0,0)), mens inne i linux er det nummerert fra a og 1 (dvs første partisjon på første SATA-disk er sda1). Husk også på at om du har flere harddisker, og forandrer på hvilken disk BIOS booter fra, så vil Grub forandre på rekkefølgen på diskene. Grub ser alltid den disken du booter fra som (hd0). Derfor kan det være du må angi feks "(hd0,0)" men "sdb1" i grub-konfigen hvis du booter fra den disken som er koblet til fysisk som disk #2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...