Gå til innhold

12-13" <2kg - hva bør man gå for?


EyeLid

Anbefalte innlegg

Bakgrunn;

Har en Acer TravelMate 382TMi som nå begynner å bli godt sliten og kanskje burde byttes ut nå etter 4 år med flittig bruk. Da jeg anskaffet meg den var utvalget av 12" DÅRLIG og den Aceren var eneste med vettug keyboard layout og noenlunde kurrant form på skjermen osv. Ellers var det Tundra 1553(?) og litt slike halvveis PCer.

 

Nå er altså plasten på chassiet nedenfor tastaturet godt slitt, muspadden er heftig slitt i lakken, batterikapasiteten helt elendig og strømadapteret dødt for evigheter siden...ergo snuser man på nye laptoper.

 

Men hvis jeg leter etter 12-13" laptop <2kg virker det som samtlige er med integrert DVDROM.

Finnes det noen som ikke har dette, evt modul man kan bytte med batteri? Bruker terrengsykkelen til og fra skole og jobb så og si hver eneste dag, og fysisk størrelse på 12-13" og 2kg er derfor meget hendig, men god batterikapasitet er jo meget greit det og.

 

TM382en har vel første generasjon Centrino på 1.6GHz, IEEE1394 DVD som egentlig har vært helt overkommelig pga MINIMAL bruk, 60Gb HDD, 4400mAh batteri og kun WLAN. Til bruk for MS Office, surfe, bruke FTP klient og begrensede grafiske kromspring holder dette i bøtter og spann. Eneste jeg "mangler" er S-VHS utgang (fåtalls ganger behovet er der for det men) men spesielt minnekortleser så jeg kunne slippe å bruke USB og tappe dSLRet for batteri når jeg er på farten og tar mange bilder.

 

Hvordan er det da med disse P8600/P8400 ultraportable som tilbys i dag? Blir det overkill på prestanda (hhv2,4 og 2.26GHz vel?) og ofrer batteritid på det? Ser FSC har noe laptop med noe SL7100 prosessor, kan det være et bra løsning til min bruk?

 

Alle forslag/vurderinger mottas med takk, er veldig usikker på hva som er veien å gå.

 

"krav"

  • 12-13" av størrelse (1024x768 har fungert fin, så 1200x800 er vel dagens standard)
  • Under investeringsbeløpet for organisasjoner (15000kr)
  • Helst uten integrert DVDROM, worst case modul --> ekstra batteri(?)
  • Maksimal effekttiv batteritid ved trådløs bruk/bruk av Office, bildekopiering/enkel redigering
  • Minnekortleser for å "avlaste" Nikon dSLR

De PCene jeg har kikket på;

Acer TM6293 - direkte arvtager til TM382, snill pris og får docking til snill pris (PC, docking og ekstra batteri blir vel maks 15000kr)

ASUS - ikke kjent med modellnavn, men vet de har endel ymse. U6?

FSC - P8010 serien med SL7100 prosessor ser jo ut til å ha mye batteri osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gitt at "alle" 12-13" laptopter under 2kg på markedet er med integrert DVDROM er det jo ikke lenger et "kriterie" å vurdere, ergo blir batterikapasiteten mer viktig som sådan.

 

Skal ta en kikk på de modellene dere her nevner. :)

 

Ser forresten noen prosessorer er nevnt som ULV (Dxxxx prosessorbetegnelse?). Er det slik at SL7100 er singel core 12W, mens ULV er dual 12W ?

Lenke til kommentar
Ser forresten noen prosessorer er nevnt som ULV (Dxxxx prosessorbetegnelse?). Er det slik at SL7100 er singel core 12W, mens ULV er dual 12W ?

Har ikke peiling selv, men du kan jo se om du får noe vettugt ut av Wikipedia.

 

Selv sikler jeg etter SL300 og drømmer om X200 ;-) Det er mange år siden jeg hadde IBM/Lenovo, men det skal jaggu være den beste maskinen jeg noen gang har hatt. Det blir garantert min neste maskin...

Lenke til kommentar
bare sånn for info, det er ikke mest for pengene, men mest for 14999kr som gjelder ;)

Da synes jeg ikke du behøver å tenke deg om engang. Lenovo X200 er innenfor prisgrensen. Den har ikke CD-rom, er robust så det holder - og den beste ultraportable pcen du får, ifølge Cnet. Siden du skal slenge på maskinen fram og tilbake, bør du jo gå for en maskin som varer en stund...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Cnet har ikke tatt Dell E4200/E4300 med i vurderingen sin. Til disse kan du få med en batteriskive til å ha under maskinen for ekstra levetid f.eks. 2x 6600 Mah eller 1x4400Mah + skive på 6600Mah. Men disse maskinene er kanskje bare tilgjengelig for bedrifter.

Gikk akkurat inn i denne tråden igjen for å høre om noen har erfaringer med E4200.

Ser den kommer med ULV-prosessor og fås med optisk drev som tillegg. Kun for bedrifter

er jo ingen hindring i mitt tilfelle...

 

Ser de er mulig med Core Duo SU9300 (1.2GHz) og SU9400 (1.4GHz). Disse har vel 3mb cache

og 800MHz FSB. Er det noen minimumskrav av disse ULVene til Vista - selv om jeg vurderer

bruk av XP videre også ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...