Gå til innhold

Canon PowerShot SX10 IS eller Olympus SP-570 UZ, noen anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal en tur til USA i juleferien, og planlegger i den forbindelse å kjøpe nytt kamera :) Har bestemt meg for å kjøpe et ultrazoom kamera, og har vel kommet ned til enten Canon PowerShot SX10 IS eller Olympus SP-570 UZ (SX1 IS ser ikke ut til å komme i USA ennå, så er nok ikke aktuelt..). Prisene på disse kameraene ser ut til å være sånn noenlunde like, har lest endel tester og ser vel litt fordeler og ulemper med de begge. Planlegger å stortsett bruke kameraet til "hverdags bruk," dvs. til landskap, folk og dyr, men ønsker å ha mulighet til litt mer "avansert" fotografering også. Er det noen som har noen anbefalinger eller sterke formeninger om hvem av de jeg bør velge?

Endret av ranjor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canons SX-serie er billigserien til Canons ultrazoomer, mens Olympus' SP-serie er deres flaggskip i samme klasse. Jeg har ikke tatt i SX-serien, men har prøvd SP-570 litt, og den var meget gild. Jeg har selv hatt et par Olympus ultrazoomer og var spent på hvordan utviklingen hadde gått. Den siste modellen har fått egen ring på objektivet for zooming, som er en svært mye bedre løsning enn knappen rundt utløseren som hittil har vært standard. SP570 har også, med sin enorme brennvidde, både god vidvinkel på 28mm samt en svært lang tele. Men det betyr også at det er gjort en del kompromisser på optikken når brennvidden er så enorm. Det hevdes i flere tester at skarpheten i ytterpunktene ikke er av den beste, og det er jo nettopp i disse posisjonene man finner ønsket brennvidde. Derfor kan det heller være lurt å kanskje holde seg til 10-12x optisk zoom om man prioriterer gode og skarpe bilder.

Om du ikke er av de mest avanserte brukerne kan sikkert SX-serien være grei nok. Det har jo også mulighet for manuelle innstillinger så man kan leke seg litt.

La meg bare anbefale å også kikke om du skulle komme over Fujifilms nyeste S100 over dammen. Det er i en klasse over, og tilhører de store ultrazoomene med mekaniske ringer for både zoom og fokus, slik som speilrefleksene. Det er svært brukervennlig og kjapt i bruk. Jeg har selv et stort ultrazoom av merke Panasonic, og synes det er himmelvid forskjell på denne klassen og motorzoomene. Fujimodellen jeg nevnte, S100, har 28-400mm objektiv, og altså også meget anvendelig optikk. Skulle det fatte interesse børr du sjekke prisguiden her først, for å se om det er noen vits i å kjøpe i Junaiten. Skiller det lite er det jo tryggere her hjemme garantimessig og slikt. Dette gjelder selvsagt dine kandidater også.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Tusen takk for grundig svar :-) Skal lese litt om Fujifilmen og prøve å få sett den også, også blir det en liten runde til i tenktboksen for og bestemme seg...

 

Om jeg ikke tar med Fujifilmen blir jeg vel mer og mer tilhenger av 570en, største ulempen med den føler jeg vel kan være at den er litt treg sammenligna med lignende aparater(fokusering, oppstartstid...) noe som jo i noen situasjoner kan være litt negativt, men skal studere testene litt nærmere for å se om forskjellen er så stor at det virker til å være av betydning.

Lenke til kommentar
...mer og mer tilhenger av 570en, største ulempen med den føler jeg vel kan være at den er litt treg sammenligna med lignende aparater(fokusering, oppstartstid...) noe som jo i noen situasjoner kan være litt negativt...

 

Hvorfor ikke ta med Panasonic Lumix DMC FZ28 som en kandidat?

 

Ligger omtrent der hvor både Oly 570 og C SX10 ligger, men har - etter min mening - bedre bildekvalitet enn disse. Oly'en har presset zoomen litt vel høyt og må kompromisse med skarpheten i begge ender, mens Canon SX10 lider en del av - må legge til at jeg ikke har sett mange testbilder av den - Kromatisk abberrasjon (purple fringing) som en svakhet, noe man kjenner igjen fra f.eks. Canon S5IS.

 

Men, når det er sagt, så finnes ikke "det perfekte kamera" - da hadde alle kjøpt det - man må bare finne ut av hva man legger mest vekt på selv, og så finne et kamera som har disse egenskapene - først-og-fremst!

 

Du kan jo lese denne testen av FZ28 før du eventuell bestemmer deg.

 

:o)

 

Lykke til med valget!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...