Gå til innhold

Tips til bygging av en skikkelig hjemme server ....


Wintermuthe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lest en del av postenen her på forumet samt andre steder på nettet og prøver å finne god informasjon til bygging av en hjemmeserver. Det blir mye "saksing og liming" fra ulike artikler og nettsteder og dermed er det vanskelig å sy dette sammen til noe fornuftig. Jeg håper derfor på gode innspill her på forumet!

 

Bruksområdet er:

 

- Skal koples til ruter / trådløs ruter og fungere som NAS

- Tilkoplede PCer er flere bærbare (Win XP og Vista) samt noen stasjonære (Win XP)

- PS3 er tilkoplet for mediastreaming

- Serveren skal brukes til backup av data (dokumenter og bilder), deling av media (musikk, foto, film)

- Nedlasting (bittorrent)

- Skal kunne styres via en annen PC over nettet - dvs. ønsker ikke å ha behov for egen skjerm til serveren.

 

 

Krav til serveren er:

- OS kan være Linux, Windows 2003 server eller Windows Home Server (en stund siden jeg har brukt linux men dersom det er en distro som støtter alle behov så er jeg ikke redd for å bruke dette)

- Kabinett skal være "stort" - f.eks. maxi tower, det skal i første omgang stå i en krok i stua men etterhvert plasseres i eget "kott".

- Kabinettet må være stilrent (ikke en gamer værsting med hundre led lys)

- Lydløst - Mest gjerne vifteløs PSU

- Energigjerrig da det skal stå på 24/24

 

Jeg har allerede følgernde komponenter:

- Hovedkort og P4 prosessor

- Minne

- PCI skjermkort uten vifter (lydløst ;)

- En skikkelig god og lydløs vifte til prosessoren

- Harddisker (flere interne, SATA og IDE) samt eksterne disker (2x USB og 1x firewire)

 

 

Det jeg trenger innspill på i første omgang er derfor følgende:

- En godt kabinett

- En god strømforsyning

- RAID kort (dette har jeg ikke erfaring men, men ser for meg å kjøre alt i en RAID konfigurasjon slik at HD krasj ikke medfører tap av data)

- Forslag til OS, særlig viktig er det at OSer kan streame til PS3 (jeg bruker Windows 2003 server med Twonky i dag og det fungerer bra)

 

 

Håper på innspill! Er ganske flink med PCer men har ikke veldig god erfaring med dedikerte servere!

 

muthe

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
- Forslag til OS, særlig viktig er det at OSer kan streame til PS3 (jeg bruker Windows 2003 server med Twonky i dag og det fungerer bra)

 

Twonky ser ut til å være upnp. I linux kan du bruke MediaTomb til det samme. PS3'en kan vel også koble seg til samba (det som de fleste kjenner som "delte mapper" i windows).

 

- RAID kort (dette har jeg ikke erfaring men, men ser for meg å kjøre alt i en RAID konfigurasjon slik at HD krasj ikke medfører tap av data)

 

Software raid i linux:

Raid+Lvm

Hvis du ikke vil ha LVM lager du bare filsystem rett på /dev/md0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...