Gå til innhold

Trøbbel med gammel E6600


Anbefalte innlegg

Heisann. Sitter med litt gammel rigg her nå (Core 2 Duo E6600 2.4GHz stepping 6, rev B2 med 4MB L2 cache, 4GB Corsair XMS2 DDR2 PC6400 med 4-4-4-12 CAS timing på Abit AWD9 i975) og lurer på å overklokke den gamle arbeidshesten litt. Jeg prøver å finne ut hvilken core voltage som er å foretrekke for å overklokke disse prosessorene, og jeg fant følgende på Anandtech:

 

oc6600ky7.jpg

w787.png

 

Der foreslår de core voltage på 1.150, mens min ligger og vaker mellom 1.180 og 1.240 ifølge CPU-Z. Bør jeg følge Anandtech sitt forslag, eller finnes det noen andre ressurser jeg bør ta hensyn til?

 

Also, ifølge CPU-Z flukstuerer CPU-en min mellom 2.44 og 1.62GHz. Hvis maskinen er idle er maskinen klokket ned, hvis jeg gjør noe som helst spretter den opp på 2.44 igjen. Er det bare Vista som driver og throttler CPU-en min mens den er idle, eller er det jeg som har et problem med CPU-en min?

 

Alle forslag og all hjelp mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit. Jeg bestemte meg for å søke litt på forumet mens jeg installerte nye drivere, flashet BIOS, etc.

 

Jeg kjører nå på 2.7GHz med 1.4 i core voltage, multiplier på 9x og 300MHz FSB. FSB-en kjører altså på 1200MHz. 2.1v på minnet, som kjører på en 3:2 divider, altså 750MHz.

 

Etter å ha oppdatert BIOS-en fikk jeg et nytt problem: Maskinen min varsler meg om noe. Den gir meg høye og lave pip sammenhengende, og ifølge Abit sin beepcode reference betyr det at det er noe steike galt med prosessoren min. Når jeg slår av temperaturvarsling slutter maskinen å pipe, men det bør ikke være noe problem i alle tilfeller, siden prosessoren min går på ... skal vi se ... 46 grader.

 

Kjørte en Prime95 stress test mens jeg var på butikken, og alt ser kosher ut så langt. Kanskje alt jeg trengte var en ny BIOS og litt flikking med voltage?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant problemet, og overklokket faenskapet til 3GHz. Når jeg kjører Prime95 superduperstresstest skyter tempen opp til 82 grader, men Crysis og FarCry 2 benchmarks gir meg ingen problemer, så da sier jeg meg tilfreds.

 

Er den manglende responsen fordi E6600 er den mest veldokumenterte prosessoren i universet og spørsmålene mine egentlig var overflødige? Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan jeg kan få dytta den enda høyere. Den låser bare hvis jeg slår den opp til 3.4GHz, selv om jeg divider RAM-en og låser FSB-en til 1066MHz. Er det prosessoren som ikke vil, eller er det fordi jeg har for lav core voltage på CPU-en? Kjører på uGurus "automatic" setting, hvilket jeg antar er standard vCore-en til prosessoren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fant problemet, og overklokket faenskapet til 3GHz. Når jeg kjører Prime95 superduperstresstest skyter tempen opp til 82 grader, men Crysis og FarCry 2 benchmarks gir meg ingen problemer, så da sier jeg meg tilfreds.

 

Er den manglende responsen fordi E6600 er den mest veldokumenterte prosessoren i universet og spørsmålene mine egentlig var overflødige? Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan jeg kan få dytta den enda høyere. Den låser bare hvis jeg slår den opp til 3.4GHz, selv om jeg divider RAM-en og låser FSB-en til 1066MHz. Er det prosessoren som ikke vil, eller er det fordi jeg har for lav core voltage på CPU-en? Kjører på uGurus "automatic" setting, hvilket jeg antar er standard vCore-en til prosessoren.

 

 

det skal du klare helt fint med den cpu en. jeg kjører intel core 2 duo E6400 2,13GHz 3GBram å jeg klarer crysis, farcry 2, NFSundercover å alt som er i dag helt fint så det burde du klare å!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...