Gå til innhold

Hvilken gummibåt & motor?


Laban30

Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg har lyst til å kjøpe en ny gummibåt og påhenger.

Har idag en Achilles LS-4 med en gammel Yamaha 4 hk som lever sitt eget liv.

 

Har dere noen anbefalinger for hvilket gummibåtmerke jeg bør kjøpe eller styre klar av o.l.?

 

 

Båten vil bli brukt til at far og sønn kan lufte seg litt, fiske og sightseeing.

Båten skal henge i daviter.

 

 

Vedr motor så har jeg lyst på en 9,9 hk motor.

Har kikket på en Yamaha som veide 39 kg. Suzuki har en som veier 44 kg, men denne kan også bygges om til 15 hk. Prisen på motorene er lik og begge er 4-t.

Erfaringer med disse eller hva man bør velge?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har vi en bush 3.6m med yamaha 9.9hk(15hk) 2T. 2004mod.

Gå for en lett motor. Mye lettere å holde på med enn en tung. Særlig hvis det blir mye løfting på den. Da er de ekstra kiloene mindre gullverdt.

 

2T er lettere for deg å skru på, lettere å vedlikeholde. Eneste som egentlig tar mer tid og er mer arbeid er å fylle på tanken.

Vi prøvde en 4t 8hk fra yamaha og vi kom egentlig fram til at med den gummibåten måtte vi ha større motor hvis vi var mer enn 3 med litt last. Den vede også mer enn 2t gjore og mer støy synes vi også det var fra dem.

 

 

Angående gummibåt vet jeg ikke hvilken størrelse du er ute etter. Gummibåten vi har er med oppblåsbare kjøl. Jeg gjør når jeg er alene i båten rundt 20+/- knop. Og den veier rundt 60-70kg. Og er godkjent til 25hk. Skal man laste den tungt og er 4personer er 9.99hk(15hk) i minste laget men den går fint i plan med litt jobbing med vektplassering. Er det noe jeg vil anbefale deg er det å gå for en med hard kjøl. Mye morsomere båt går bedre enn en med oppblåsbar men kan dog ikke pakkes så godt ned. Men en oppblåsnar kjøl er krute godt forhold til å være uten ;) Vår båt er værtfall utrolig morsom å kjøre, fungerer også godt til tube kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...