Gå til innhold

Hjelp til å finne transistor - slaveblits


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har åpnet et par engangskameraer og tatt ut blitsmodulene for å bruke dem som "slaver". Tenkte jeg skulle trigge disse med en fotocelle trigger som gir ut ca 2-3V når jeg fyrer av hovedblitsen.

 

Problemet mitt er at triggerkretsen på blitsmodulen holder en spenning på ca 210V. Jeg trenger da en transistor som kan "kortslutte" denne kretsen når den får 2-3V spenning fra fotocellen.

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike (eventuellt part number). Finnes det kanskje noe slikt i en gammel PSU eller lignende?

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en mosfet transistor, denne vil ikke loade cellen din nevneverdig. Den må også tåle høy spenning og strøm. Et godt alternativ er en IRFP450, du finner den på elfa.

 

Du må forresten forsikre deg om at fotocellen er rask nok, en blitz varer bare i noen titalls mikrosekunder, så fotocellen bør trigge transistoren i underkant av ett mikrosekund. I tillegg så er det mulig at du ikke får utladet hele kondensatoren i slavemodulen dersom den triggende blitzen ikke er lang nok slik at transistoren stenger for tidlig. I dette tilfellet kan du bruke en tyristor som du da igjen må drive med en mosfet transistor for å unngå å laste fotocellen.

Lenke til kommentar

Hm...

Fant en liten guide her: http://www.instructables.com/id/SG4M4KYFC2BTKPH/

Den inneholder også en transistor jeg kan bruke..., men det ser ut som om den blir trigget av en mye svakere strøm enn det jeg har...,

 

IRFP450 virket jo bra for mitt formål...., men noe dyr da.

 

Har strippa et par blitser, men ikke fått støt enda. Smalt litt i et skrujern en gang..., men jeg må vel tåle en karamell... hvis ikke får jeg lade opp en 400V 330uF jeg har liggende som kan fungere som hjertestarter... ;) (takk for alt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...