Gå til innhold

Nettbutikker: Dårlig varepresentasjon og forventet dato.


Gjest Slettet-Pqy3rC

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte noen varer fra netshop og det gikk flere dager uten at jeg hørte noen verdens ting. Hadde allerede betalt på forskudd, for jeg skulle reise noen dager senere. Purret etterhvert på dem og fikk beskjed at varene skulle komme inn til dem samme dag, så det skulle nok gå i orden. Ventet et par dager til og ingenting skjedde, så jeg hevet kjøpet. Får sikkert pengene tilbake om et par dager. Sendte så en mail til Digital Impuls A/S og spurte om de hadde varene på lager. Hyggelig svar fra Espen Elvekrok om at de var på lager, så jeg bestilte online. Det gikk raskt og dagen etter var de på postkontoret. Sjelden å oppleve så kjemperask service og til og med bedre pris enn netshop på akkurat det jeg skulle ha. Kjempefornøyd jeg i hvert fall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Service i betydning av god informasjon, gode websider med presentasjon av produkter, mennesker som svarer på telefon/e-post når man tar kontakt, oppdatering av leveringsdatoer osv, krever mennesker som arbeider.

 

Nå kan det jo virke som om noen er av det inntrykket av at mennesker arbeider gratis, og på forum som dette stemmer jo dette forsåvidt i noen grad. Men for å utføre arbeide for nettbutikkene forventer ansatte lønn. Å ansette noen som faktisk lager et estimat for når produkter ankommer medfører lønnskostnad for bedriften. Skal estimatet mot formodning være nøyaktig og godt kreves en ansatt med kunnskap, som igjen koster mer penger.

 

På samme måte gjelder dette de som vil ha bilde av produkter. Si at komplett og netshop har ca ~40 000 produkter og mottar ca 100 nye produkter i uken. Å pakke ut produktet ta bilde av det og skrive litt om produktet tar minst 5 minutt per produkt . Det å registrere nye produkt vil da kreve en 60% stilling.

 

Summen av disse kostnadene vil langt på vei dekke kostnadene til lokale som en ordinær butikk har. Og da vil de aller fleste kunder velge å benytte en vanlig butikk hvor de får se og ta på produktet. Satt på spissen man si at noen av kravene dere stiller vil medføre at nettbutikkene graver sin egen grav. Vet ikke om dette er overraskende for noen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... Skal estimatet mot formodning være nøyaktig og godt kreves en ansatt med kunnskap, som igjen koster mer penger.

 

På samme måte gjelder dette de som vil ha bilde av produkter. Si at komplett og netshop har ca ~40 000 produkter og mottar ca 100 nye produkter i uken. Å pakke ut produktet ta bilde av det og skrive litt om produktet tar minst 5 minutt per produkt...

 

Selvfølgelig koster det penger å yte service, men vil det gi inntekter også. Hadde nettbutikkene hatt en god forventet dato hadde jeg handlet mer fra dem. Slik det er nå bestiller jeg aldri noe som er "forventet", kun varer som er "på lager". De blir sittende med et utall katalogførte varer som jeg (og antagelig amange andre) aldri kjøper.

 

40.000 varer.... Hva er vitsen ? Det må jo ha katalogført veldig mange varer de ikke har omsetting på. Dette er i seg selv en kostnad. Et lite kilpp fra en annen tråd:

Bestillte mobil HTC touch pro + 8GB sandisk microSD minne + billader. Da varene kom så viste det seg at 8GB microSD kortet kun kom med adapter til vanlig SD kort. Bilde på netshop sine sider ga klart inntrykk av at det var ett USB adapter hvor microSD korte kunne settes inn i.

 

Tok en telefon til Netshop og uten å mukke fant kundebehandleren fram til en Kingston USB adapter som tok MicroSD, SD + flere kortvarianter og sendte dette til meg uten kostnad!

Dårlig informasjon om varene også en kostnad for nettbutikkene. I dette tilfellet er prisen for å utelate 5 min med skikkelig katalogføring rimelig høy.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tror nok 5 min pr produkt er i minste laget, snakker nok fort om nærmere 30 min. Husk at alt slikt må kvalitetssikres mot produsentenes spesifikasjoner. Så kostnaden med å ha skikkelig oppdatert varespesifikasjon på alt er nok betydelig.

 

40 000 varelinjer er ikke nødvendigvis så mye som enkelte tror, det som drar opp antallet er alle småproduktene av kabler, blekkpatroner, samt varianter.

 

Ja, det er en kostnad med ikke å ha komplett spesifikasjon på alle varer, men jeg tror nok den er lavere enn kostnaden med å ha oppdatert spesifikasjon på alt.

 

Og bedre service trenger nødvendigvis ikke gi større inntekter, faktisk kan bedre service medføre at du priser deg ut av markedet og således gi betydelig fall i inntektene. Dette er alltid et svært vanskelig regnestykket for bedriften, men det er ingen grunn til ikke å tro at de enkelte nettbutikkene har langt bedre grunnlag for fornuftige beslutninger her enn vi noen gang vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...