Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Antispinn ford fiesta flair 1997


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en ford fiesta flair 1.25 liter fra 1997.

 

På denne er det imponerende nok ABS og airbager. Har også et lys som indikerer antispinn. Det er dette lyset spørsmålet dreier seg om.

 

Jeg har som sagt et lys i dashbordet som lyser sammen med airbag og ABS lyset og alle de andre lysene når bilen starter opp.

Men jeg spinner gaanske så mye med denne bilen i og med at den drar på ganske bra på førstegiret.

Men jeg merker ikke noe til noe antispinn og antispinn lyset lyser heller ikke når jeg spinner.

 

Jeg har lest i instruksjonsboken og der står det et eget kapittel om antispinnsystemet, men greier ikke å finne ut om det er på min modell.

Syns det er ganske rart at jeg skal ha en lampe som faktisk lyser dersom det ikke er antispinn. Syns også det er rart at lyset lyser hvis det er en sikring som har gått.

Jeg har derfor 4 spørsmål.

 

Lyser disse lampene for å vise at lampa virker eller for at kretsen virker?

 

Er det noen om vet om det ER antispinn på min modell og at lyset ikke bare er pga standard dash oppsett eller noe.

 

Skal lyset lyse når denne er aktiv?

 

Hva kan være galt dersom det er antispinn og det skal lyse ?

 

 

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg har en ford fiesta flair 1.25 liter fra 1997.

 

På denne er det imponerende nok ABS og airbager. Har også et lys som indikerer antispinn. Det er dette lyset spørsmålet dreier seg om.

 

Jeg har som sagt et lys i dashbordet som lyser sammen med airbag og ABS lyset og alle de andre lysene når bilen starter opp.

Men jeg spinner gaanske så mye med denne bilen i og med at den drar på ganske bra på førstegiret.

Men jeg merker ikke noe til noe antispinn og antispinn lyset lyser heller ikke når jeg spinner.

 

Jeg har lest i instruksjonsboken og der står det et eget kapittel om antispinnsystemet, men greier ikke å finne ut om det er på min modell.

Syns det er ganske rart at jeg skal ha en lampe som faktisk lyser dersom det ikke er antispinn. Syns også det er rart at lyset lyser hvis det er en sikring som har gått.

Jeg har derfor 4 spørsmål.

 

Lyser disse lampene for å vise at lampa virker eller for at kretsen virker?

 

Er det noen om vet om det ER antispinn på min modell og at lyset ikke bare er pga standard dash oppsett eller noe.

 

Skal lyset lyse når denne er aktiv?

 

Hva kan være galt dersom det er antispinn og det skal lyse ?

 

 

 

Takk

Disse lampene du nevner, antispinn, airbagg, og abs lysene skal lyse når tenningen slås på, dem skal lyse en liten stund ca ett par sekunder etter at bilen er startet for så å slokne igjen, det indikerer at alt er i orden, dersom en av disse lampene fremdeles lyser under kjøring så er det tegn på at noe er galt

enkelte biler med antispinn har en bryter der du kan velge å slå av antispinnen, da skal lampen for antispinn begynne å lyse når systemet er utkoblet, den vil også begynne å lyse dersom du begynner å skal spinne når den er koblet til, så dersom du er ute å kjører på glatta og bilen skal til å begynne å spinne så skal antispinnen ta over gasspådraget og diverse og vil da begynne å blinke elller lyse, men den skal slukke igjen når sladdingen/spinningen er overstått

 

Håper du ble noe klokere

Lenke til kommentar

Jeg solgte nylig en Fiesta som hadde dette systemet. Det stod beskrevet som "Bremsebasert antispinn" i instruksjonsboken, så da regner jeg med at det fungerer ved at bilen automatisk bremser det hjulet som spinner, og at det dermed virker som en slags kunstig differensialsperre. Jeg hadde bare bilen et par ukers tid (skulle selge den for en venninne), men jeg prøvde å spinne litt på snøen som kom for en tid tilbake, og kan ikke si at jeg merket noe til at det var der. ABS-bremsene derimot, de virket fint. Modellen jeg hadde var en 1,25 Ghia med 16-ventilers Twincam-motor, aircondition, el. vinduer, el. speil, original fjernstyrt sentrallås og masse annet utstyr som man aldri skulle tro fantes på en Fiesta.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to.

 

Det er slik som dere skriver begge to. Lampen lyser en liten stund når bilen startes for så å slukkes. Har ikke sett noen bryter for dette så hvis noen har tips til hvor den kan være er de hjertelig velkommne til å dele. Den finnes ihvertfall ikke i kupeen.

 

Ellers har jeg samme erfaring som deg larschroe. Trodde den skulle bremse når jeg begynnte å spinne og at lampen skulle lyse når dette skjer, men merker niks og nada til dette. ABS fungerer kjempefint.

 

kan det være noen releer som er gåne sikringer osv? (burde ikke lampen ha lyst konstant da?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...