Gå til innhold

RED Scarlet og Epic lansert noen timer siden


Anbefalte innlegg

Jeg fulgte med nedtelling på Red's hjemmesider, og kl 1500 norsk tid var lanseringen et faktum. Og det er simpelthen så vilt at jeg må le så det nesten gjør vondt. Hahahah!

 

 

http://red.com/epic_scarlet/

 

ENjoy!

 

Hahahah! Ut med speilrefleksen og inn med en Epic! Filme i 28K og stillbilder i 261MP. Haha.. :cry:

 

Det blir hvertfall en Scarlet på meg. Å være mann i gata er redefinert og får nå en gigantisk nyansebredde. Å eie en Scarlet må gjøre deg til kar. Men hvor kar er du ikke om du eier en Epic? :dribble:

 

Også med 2,251,799,813,685,248 konfigurasjonsmulighetene får de 700 trillionene dollar som ble brukt på bailouten i USA ny betydning :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette er tilnærmet revolusjon innen digital film. Det finnes ingen systemer som kan vise så høye oppløsninger digitalt ennå (jeg tror det bare såvidt finnes 4K prosjektorer (tilsvarer Red One som filmer i 4K, det første kameraet til Red)). Men dette gir nye muligheter for etterbehandling. Om en filmer i 29K kan en croppe ganske mye (zoome digitalt) ganske langt inn og fortsatt kunne levere full HD materiale. Og muligheter for compositing osv. vil nå nye høyder. Samt tror jeg vi etter hvert vil få se kinoer som digitalt kan vise mer høyoppløst materiale, slik at dette på sikt vil konkurrere med 35mm film og 70mm film for den saks skyld.

 

Det spesielle med disse kameraene er at de er så latterlig billige relativt til 35mm filmkameraer, medregnet både utstyrspris og materialpris (filmruller er ikke billig)...

 

Den billigste Scarlet konfigurasjonen kommer på under $3000, som åpner for en helt ny indie- og lavbudsjetts filmproduksjon.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat det der med priser er jo interessant. Jeg ser at den Scarleten med 2/3 sensor har utskiftbar optikk, men så vidt jeg kan se så passer ikke canon/nikon objektiver. Hva pris på batteri, søker og objektiv blir er vel usikkert, men samlet pris blir nok en del over USD 3000.

 

Den gamle scarleten som var annonsert med fixed lens er erstattet av en ny hvor pris ennå ikke er fastsatt. Men jeg vil tro at dennne blir den mest prisgustige. Eller hva?

 

Jeg gleder meg også til å se hva de tradisjonelle produsentene skal finne på for å svare på dette. Enten må det frisk nysatsing til eller så må de droppe proff- og prosumermarkedet. Jeg håper det første. Prosumer-markedet har i alt for lang tid vært nødt til å ta til takke med råtten teknologi og middelmådig kvalitet.

Lenke til kommentar

Enig med deg roolf. Jeg var nok litt rask med $3000 dollar for brukbar konfig.

 

Scarlet 2/3 med utskiftbar opptikk vil dog kunne egne seg (vil jeg tro) til å bruke med 35mm adaptere (type Cinevate Brevis, RedRock Micro M2, etc.). Så for de som allerede har en sånn vil en kunne bruke Nikon/Canon/etc. objektiver på den. Jeg har en Brevis, så håper det blir mulig...

 

Jeg liker hva dette gjør med konkurransen. Sony, Panasonic, etc. har enda ingenting som kan hamle opp med til og med fjorårets Red One (rett på meg hvis jeg tar feil her... de har i alle fall ingen i nærheten av samme prisklasse...?). Jeg vet de har 2K kameraer, men de er langt fra like attraktive med tanke på funksjonalitet og arbeidsflyt som Redkameraene tilbyr. Satser på nytenkning og innovasjon :new_woot:

Lenke til kommentar

Jo mer jeg ser på dette jo mer bekymret blir jeg for pris. Jeg siklet kraftig på den opprinnelig Scarleten hvor RED annonserte 3K for 3K, altså 3000 USD. Dette var dyrt for meg, men kunne gå.

 

Nå har de jo valgt en løsning hvor modulene, som man må ha, skal være universell for alle kameratypene. Jeg ser ikke for meg at utstyr til Epic blir billig ...

 

Når den biligste Scarlet koster USD 2,500 for "the brain" ser jeg ikke for meg at man kommer under USD 5,000 for et operativt kamera, dvs. trolig nærmere 50K i Norge. Da er det nok en del amatørbudsjetter som sprenges.

 

Scarlet med fastmontert objektiv kan fremdeles være interessant. Men dersom mine spekulasjoner om pris er korrekt, så blir det et spørsmål om ikke også denne blir for dyr. Sælig siden tilsvarende "brain" alene koster USD 2,500. RED vil vel ha betalt for søker, batteri, kortleser mv. selv om dette kanskje er innebygget. Jeg frykter at prisen på denne modellen også kan ende rundt USD 5,000, og da er de et stykke unna jippoen med 3K for 3K som skapte så mye entusiasme rundt Scarlet v 1.0.

 

RED har gjort en glimrende annonsering i dag, men jeg er bekymret for oss amatører på lavbudsjett. Jeg håper selvsagt at det er ubegrunnet og at billigste Scarlet med fastmontert objektiv likevel kommer på 3K. I motsatt fall komemr nok mange tilhengere til å falle fra.

 

Men på den annen side er det 1 år til lauch, så mye kan jo skje på den tiden, både fra RED og konkurrentene.

Lenke til kommentar
Men på den annen side er det 1 år til lauch, så mye kan jo skje på den tiden, både fra RED og konkurrentene.

Og nettopp det sier jo Red selv også, at forandringer på både spesifikasjoner og pris kan, og kommer til, å skje.

Spennende løsninger er det helt klart.

Scarlet med Nikon mount hadde vært midt i blinken for meg. (om prisen ikke gjør meg til banko-rotto)

Lenke til kommentar

Spennende nyheter, men mange blir nok litt lurt av prisen. Optikk for slike oppløsninger som evnt skal dekke samme zoom område som feks. Sony Ex1 koster mer enn huset om det skal være bra kvalitet.

 

RED One kostet ca 17000$ for huset og pakker for produksjon endte realistisk på ca 40-50k og oppover.

 

Noe av samme stil vil vi nok se på "budsjett" RED modellene og.

 

Om en filmer i 29K kan en croppe ganske mye (zoome digitalt) ganske langt inn og fortsatt kunne levere full HD materiale. Og muligheter for compositing osv. vil nå nye høyder. Samt tror jeg vi etter hvert vil få se kinoer som digitalt kan vise mer høyoppløst materiale, slik at dette på sikt vil konkurrere med 35mm film og 70mm film for den saks skyld.

Etterarbeids bransjen har allerede hender og maskinvare fullt med å tanke 4k, både med tanke på datakraft og lagring. Tenk dere da hva 28k filer vil si for de enorme datamengdene alene for rådata.

 

Qantum of Solace brukte i noen vfx skudd 8stk Dalsa Origin 4k kameraer, dette resulterte i at man genererte 3,8Gbps med data og rundt 40Tb pr dag under enkelte av opptaksdagene. Skal ikke mye regnekunnskaper for å se hva 28k vil si for mengdene data da.

Endret av chma
Lenke til kommentar

Har fulgte med på RED siden en god stund nå og jeg tror kanskje ikke 3k for 3k er så ille allikevel.

 

fxg: At NAB the 3K resolution for $3K stuck with a lot of people, are we still in that zone?

 

RED: I think we are still in that zone, it is just a little hard to predict, The lens itself is very complex, we are not cutting corners on that fixed lens Scarlet. It is going to right, it is going to be at the right price and it is going to be hyper competitive, other cameras in that zone 2/3" sensors are normally $30,000 . It is a little early, but have a little faith, we have people's best interest at heart and it won't be too far off the $2500 version.

Les resten: http://www.fxguide.com/article507.html

 

Om dette er med batteri, skjerm, opptaksmedium osv er jo usikkert. Men med tanke på at kameraet antagligivs ikke er tilgjengelig før neste år på denne tid er det god tid til å spare, jeg vet i hvert fall at jeg kommer til å gjøre det.

 

Når det gjelder hvilke objektiver man kan bruke så snakker jeg med stor usikkerhet, men for meg ser det ut som om man kan bytte "lens mounts" som man vil, og dermed kjøpe en scarlet-brain til 2,500 USD med 2/3" sensor og i tillegg kjøpe original RED-mount hvor man kan sette på sine egne Nikon og Canon objektiver, uten noen adaptere.

 

Stemmer dette? Og hvis man gjør dette, vil det føre til at våre Nikon- og Canon-objektiver vil oppføre seg som tele-objektiver på grunn av den lille størrelsen til 2/3" sensoren?

Kan ikke så mye om hva det vil si for sensorer, formater, objektiver og alt det der, så hvis noen kunne ha rettet meg så hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar

Glimrende nyheter om prisen til Sacrleten med fast objektiv.

 

Når det gjelder 2/3" sensoren med utskriftbar optikk så går ikke Canon/Nikon objektiver uten adapter. Det finnes dog adapter for c-mount -> canon/Nikon, så det er en mulighet, men da vil man visstnok få en cropfaktor på over 2x. Dvs. at en 50 mm gir et utsnitt på over 100 mm. Dette er i alle fall slik jeg har forstått det. Det er mulig dette er grunnen til at det bare finnes Canon/Nikon mount til follformats-Scarleten.

Lenke til kommentar
Glimrende nyheter om prisen til Sacrleten med fast objektiv.

 

Når det gjelder 2/3" sensoren med utskriftbar optikk så går ikke Canon/Nikon objektiver uten adapter. Det finnes dog adapter for c-mount -> canon/Nikon, så det er en mulighet, men da vil man visstnok få en cropfaktor på over 2x. Dvs. at en 50 mm gir et utsnitt på over 100 mm. Dette er i alle fall slik jeg har forstått det. Det er mulig dette er grunnen til at det bare finnes Canon/Nikon mount til follformats-Scarleten.

Trenger man egentlig adaptere? Holder det ikke bare å bytte ut "lens-mount" på scarleten? Det er kanskje mest ideelt å kun bruke canon- og nikon-objektiver på de dyrere versjonene. Men det er jo teoretisk mulig å bruke disse på den billigste versjonen så lenge man kjøper med en mount som passer objektivet sitt. Så vidt jeg har forstått :p
Lenke til kommentar

Hm, ja det gir jo mening. Men burde det da ikke gi mindre og mindre DOF ho større sensoren var? Tenker på dette:

 

fxg: On the 28K 617 camera wont we get almost no depth of field? Imax has less than 35mm, won't we get almost no depth of field?

 

RED: That is a good question, most of these panaromic questions are not designed for closeups, they are designed for very wide lenses and capturing everything. What people I have spoken to are excited about in regards to the 645 and 617 - mid format and ultra wide camera 'brains" - is replacing one of the very last holdout areas where someone would use film, such as Vista Vision and IMAX cameras.

Her virker det som om den aller største sensoren gir minst DOF :ermm: Det jeg ikke helt liker med sånne adaptere er at man mister så mye lys, så spørs om jeg heller kommer til å gå for originale mini-red primes ment for 2/3".

Skulle ønske kunnsakepene mine var litt stødigere på dette feltet..

Endret av DJMartin
Lenke til kommentar

DJMartin: Jeg prøver ikke å reklamere for Cinevate, men med deres adapter mister man utrolig lite lys (i motsetning til andre...). Det viser seg at med et 50mm objektiv kan en stoppe ned fra 1.4 til 4 med bare èn stop lystap. Det er helt sprøtt. Sjekk videoen "Light Loss" hvor de demonstrerer dette (det er ikke bare oppspinn): http://www.cinevate.com/website/index.php/videouniversity

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...