Gå til innhold

Garmin GPS "program" til smarttelefon


Znaky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjørt Windows Mobile PPC en stund og der er det knirkefritt å bruke Garmin Mobile XT.

Dog, jeg har forsøkt både TomTom og Garmin til veinavigasjon, og min foreløbige slutning er at TomTom er bedre på veg, mens åpenbart Garmin er uslåelig i terreng.

 

Da har jeg hatt både TomTom og Garmin aktivert samtidig på forskjellige enheter.

CityNavigatoren til Garmin har ikke alltid imponert meg, men skal nok gjøre nye tester nå med N85en, for TomTom har ikke alltid imponert den heller.

Lenke til kommentar
Har kjørt Windows Mobile PPC en stund og der er det knirkefritt å bruke Garmin Mobile XT.

 

Så jeg må bruke Garmin Mobile? :hmm: Det går ikke an å bruke vanlige garmin program hvis du skjønner? Sånn som f.eks. TomTom 7 (Tror jeg noe heter).

 

Dog, jeg har forsøkt både TomTom og Garmin til veinavigasjon, og min foreløbige slutning er at TomTom er bedre på veg, mens åpenbart Garmin er uslåelig i terreng.

 

Det vet jeg sånn halvveis egentlig.

 

Da har jeg hatt både TomTom og Garmin aktivert samtidig på forskjellige enheter.

CityNavigatoren til Garmin har ikke alltid imponert meg, men skal nok gjøre nye tester nå med N85en, for TomTom har ikke alltid imponert den heller.

 

Flotte greier :) Må vel plugge inn to forskjellige da kanskje :p

Lenke til kommentar
Så jeg må bruke Garmin Mobile? :hmm: Det går ikke an å bruke vanlige garmin program hvis du skjønner? Sånn som f.eks. TomTom 7 (Tror jeg noe heter).

 

Altså, Garmin Mobile er tilsvarende TomTom til Symbian/PPC.

Mao. Garmin sin versjon til mobiltelefoner og veinavigasjonsenheter.

 

Vet ikke helt hva du tenker på som "vanlige Garmin programmer", men hvis du tenker MapSource så er svaret både ja og nei.

 

Du kan bruke MapSource på PCn til overføring av kartene, men enheten (les mobilen, håndholdt GPSr osv) må ha et Garminprogram for å vise og bruke kartene.

Dette programmet er Gamin Mobile XT i mobiltelefon sammenheng.

Garmin enheter (tur GPSr ol) har allerede Garmin software som base,

dvs. den kan du ikke bytte ut sånn uten videre.

 

Men, kartene du ville brukt på en håndholdt Garmin enhet kan du også bruke på Garmin Mobile. Sånn grovt sett i alle fall. Hvorvidt jeg kommer til å fly rundt med Topo Pro Norge på N85en er jeg i tvil om selv.

 

Ble du noe klokere av dette?

Ble nemlig nesten litt forvirret selv når jeg leste mitt eget innlegg nå. :D

 

Flotte greier :) Må vel plugge inn to forskjellige da kanskje :p

 

Hehe, ja, hvis du vil teste ut forskjellen mellom de så. :)

Men det er vel strengt tatt for spesiellt interesserte. :)

Endret av Thorminator
Lenke til kommentar
Så jeg må bruke Garmin Mobile? :hmm: Det går ikke an å bruke vanlige garmin program hvis du skjønner? Sånn som f.eks. TomTom 7 (Tror jeg noe heter).

 

Altså, Garmin Mobile er tilsvarende TomTom til Symbian/PPC.

Mao. Garmin sin versjon til mobiltelefoner og veinavigasjonsenheter.

 

Vet ikke helt hva du tenker på som "vanlige Garmin programmer", men hvis du tenker MapSource så er svaret både ja og nei.

 

Du kan bruke MapSource på PCn til overføring av kartene, men enheten (les mobilen, håndholdt GPSr osv) må ha et Garminprogram for å vise og bruke kartene.

Dette programmet er Gamin Mobile XT i mobiltelefon sammenheng.

Garmin enheter (tur GPSr ol) har allerede Garmin software som base,

dvs. den kan du ikke bytte ut sånn uten videre.

 

Men, kartene du ville brukt på en håndholdt Garmin enhet kan du også bruke på Garmin Mobile. Sånn grovt sett i alle fall. Hvorvidt jeg kommer til å fly rundt med Topo Pro Norge på N85en er jeg i tvil om selv.

 

Ble du noe klokere av dette?

Ble nemlig nesten litt forvirret selv når jeg leste mitt eget innlegg nå. :D

 

Flotte greier :) Må vel plugge inn to forskjellige da kanskje :p

 

Hehe, ja, hvis du vil teste ut forskjellen mellom de så. :)

Men det er vel strengt tatt for spesiellt interesserte. :)

 

 

 

Jeg ble klokere ja :D

 

Takk takk :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Hvordan fungerer egentlig disse GPS-til-mobil programmene? Er det sånn at noen smarttelefoner kommer med innebygget GPS-antenne, og at man da kan laste ned en klient så man kan bruke mobilen som GPS? Blir dette like bra/bedre/dårligere enn en "fullblods" GPS-enhet?

 

mvh

 

Fjonisen

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har en HTC Touch HD som jeg kjører TomTom 7 på. Dette fungerer strålende, og kan fint erstatte en selvstendig GPS-enhet. Man får også flere tjenester som kommuniserer via telenettverket, som værmelding og liknende samt støtte for A-GPS (mobiltelefonen bruker mobilmastene i tillegg til sattellittene å beregne posisjon, slik at den blir mer nøyaktig), men man har dog ikke støtte for de TMC sendingene som er i Norge, i og med at disse går via FM-båndet via en tjeneste ingen mobiler har i dag.

 

Det er dog ikke bare smarttelefoner som har innebygd GPS antenne, men fordelen med smarttelefoner (Symbian S60 og Windows Mobile) er at man står friere til å installere det man måtte ønske av navigasjonsprogramvare og ikke er tvunget til å bruke den som evnt. følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...