Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Starter PC. Skjerm Reagerer ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg trenger litt hjelp med data maskinen min for å finne feilen.

Plutselig en dag da jeg starter datamaskinen min så kom det ingenting på skjermen, ikke noe i det hele tatt. Det er svart helt fra starten, skjermen reagerer ikke. Så jeg leverte pcen til datakjeden i Tønsberg sånn at de kunne prøve å finne ut hva som er feil. Men da de var ferdig etter en dag sa de at det var skjermkortet som hadde streiket, så jeg leverte skjermkortet in til komplett for garanti. Men de leverte tilbake skjermkortet mitt og sa det var i orden. Nå har jeg ikke en anelse hva som er feil. Hjelp meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viften på hovedkortet går vist ikke rundt ser jeg. Og jeg hører faktisk ikke noe tegn til at windows booter nå heller.

Skrevet
Viften på hovedkortet går vist ikke rundt ser jeg.

Det burde evt. være problemet - kaputt vifte på brikkesettet betyr risiko for svidd hovedkort. En sensor sørger for at systemet nekter å starte.

Mht. slike vifter, så er de omfattet av samme garanti som hovedkortet. Som regel behøver man ikke sende inn pc'n for å erstatte en slik feil, men kanskje butikken forlanger at du får den sendt fra hk-produsenten.

Mtp. midlertidig løsning: Ofte trengs ikke den vifta og kan fjernes eller frakobles, men da bør man først skifte kjølepastaen under kjøleribba og kjenne etter med fingeren på ribba mens maskina jobber, at den ikke steker chipet - max ca. 70-80 grader C. Det er normalt satt en max-temp i bios som vil slå av maskina automatisk hvis den når max.

En stasjonær pc vil også vibrere litt, slik at ting kan løsne. Jeg anbefaler ihvertfall å blåse helt rent, og gå over samtlige tilkoblinger og kontakter (inkl. om skjermkortet sitter godt i sporet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...