Gå til innhold

Semi-proff kamerakjøp: noen ekspertråd?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av et semi-proff kamera til å utføre en rekke videooppdrag og håper noen kompetente mennesker her på forumet kan gi meg noen råd angående valg av kamera. Jeg har gjort mye research, lest et par bøker og hentet inn annen informasjon men jeg føler at jeg drukner litt i mengden av informasjon. Jeg skal derfor spesifisere mitt bruksområde nedenfor. Der jeg er usikker har jeg lagt til noen spørsmål som jeg håper vil bli besvart! Jeg føler meg forholdsvis ny innen digital video så korrekt meg hvis noe er feil eller uklart.

 

- Prisklasse ( 25.000 - 50.000 )

 

- Lyssterk optikk er nødvendig (mye innendørs filming)

 

- Det meste av video vil bli brukt til streaming på web, nedlastning, dvd og storskjerm på konserter. Men det bør også kunne brukes på TV.

 

- DV eller Harddisk ? - her er jeg usikker. For å opptre profesjonelt vil jeg føle utviklingen til bransjen, vil DV være en dårlig investering med tanke på også fremtidige oppdrag? Eller er DV fortsatt en bransjestandard? (korrekt meg hvis jeg er på ville veier)

 

- Er utskiftbar optikk nødvendig? Er det slik at enhver video-produksjonsselskap med respekt for seg selv må ha kamera med utskiftbar optikk eller klarer man seg fint uten?

 

Kort oppsummert vil jeg ha et kamera som følger bransjestandard og passer til mitt bruk. Selv om øvre grense er satt til 50.000,- er det mer aktuelt med et kamera i prisklassen 25.000 - 35.000 dersom det dekker mine behov.

 

Håper noen kan gjøre meg litt klokere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må begynne med å spørre om det kun er kamera med feks. batteri du trenger eller en "pakke"?

 

Trenger du lang opptaks tid? Det skiller idag i denne klassen mellom HDV fra Sony/Canon og filbasert Xdcam EX og DvcproHD. Tape er jo kjekt om man ikke aner om man trenger 1 time eller 10 opptakstid, minnekortene er nemelig DYRE om man ikke har mulighet til å ha med seg laptop og laste av kameraet i løpet av oppdraget.

 

Det mest lyssterke kameraet idag i den prisklassen, forutsatt at du snakker om priser eksl. mva er Sony EX1. Dette er ett relativt stort håndholdt kamera med 1/2" cmos bildebrikke, som er meget lyssterkt. Dette havner rundt 50k veil. eksl. mva.

 

Trenger du mikrofon, stativ og evnt regntrekk/bag derimot må du nok enten lete brukt etter Sony EX1 eller gå ned litt i pris.

 

Ett alternativ da, eller to om du vil, er Panasonic Hvx200 som kan skyte HD og DV, HD på P2 kort og DV på tape. Evnt Hpx170 som ligger litt lavere i pris, rundt 30 veil. eksl. mva. Da har man og råd til å kjøpe litt tilbehør.

 

Siste alternativ er HDV om man vil ha tape og hd. Her har akkurat Sony lansert HVR-Z5E som nok er i prisklassen din.

 

 

Alle de nevnte kameraene er bra nok til selge bilder til tv.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har dårlig tid og kan vente noen måneder (leie i mellomtiden) så vent å se hva RED annonserer for "SCARLET" 13 november.

 

http://www.reduser.net/forum/forumdisplay.php?f=29

 

http://www.scarletuser.com/

Hvordan er det ang. redigering av filer og redigeringsprogram til RED? Overfører man via HDMI til pc-ens redigeringprogram, eller må man ha/ følger med spesielle program? Har lurt litt på dette. :blush:

Lenke til kommentar

For RED One når man bruker CF kort så bytter man bare kort. Kortet leses av en vanlig CF kortleser for backup til PC. RED har sin egen kompresjons codec "Red code" som pakker ut filene. Så kan man bruke redigerings program etter eget ønske. Samme gjelder hvis man bruker hard disk for lengere optak på RED One.

 

Men nå snakker vi egentlig om Scarlet her og da må vi vente til 13 november for å få detaljer om system og "workflow". Men en versjon av RED Code blir garantert benyttet siden den codecen er "ryggraden" i RED systemet.

 

Du finner mye diskusjoner om "workflow" i dedikerte kategorier på RED User Forumet og på Scarlet User Forumet.

HDMI er et forbrukerformat og egner seg dårlig til pro/semipro data kvalitet.

 

Det er mye å lese og sette seg inn på RED Forumene hvis man skal investere i fremtidens digitale filmteknologi med det formålet at man skal kunne levere salgbare kvalitets opptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...