volvo944 Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Hei! Ta en titt på denne handlevognen og se om dere har noen kommentarer. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=86344 Jeg er på jakt etter en billig server PC til filer/backup, men ønsker også at det skal være mulig å se filmer over kablet nett på stue pcen. Vil gjerne også ha tips på harddisker. Ser Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB får slakt i prisguiden, noen nyanserte bilder på dette? Ønsker store, billige, og holdbare harddisker. Siden hovedkortet kun fikser 4 disker, vil jeg gjerne ha de så store som mulig, med tanke på utvidelsesmuligheter siden. GB prisen er jo nesten lik uansett. Er det nok med 2GB ram? Har planer om å benytte XP, og XP klarer vel uansett ikke mer? Og ja, jeg vet XP ikke er server materiale, men jeg er Linux-jomfru, så dette får vente litt. I tillegg ønsker jeg å benytte TeamViewer til remote control, og det funker ikke med Linux. Prosessoren er kanskje den jeg er mest skeptisk til. 209,- er jo latterlig. Klarer den jobben? Og hovedkortet? Er det noen måte å legge på en hundrelapp eller to og være bedre rustet for fremtidige oppdateringer, eller ser det OK ut? Skjermkort/kabinettt/strøm har jeg fra før. (Aopen HQ08)
Bolson Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 (endret) Det funker garantert, selv om jeg ubetinget ville anbefalt Linux på såpass svak hardware. Hovedkortet var eller merkverdig billig, ser at neste butikk er på over 700 kr. Personlig ville jeg faktisk lagt i noen kroner ekstra, og valgt som følger. Hovedkort, Asus M3A78-EH. AMD 780G basert hovedkort til ca 500, med 6 Sata. Synes både flere Sata og mulighet for Phenom teller som pluss i denne sammenheng. Du sparer jo faktisk penger også når 6 x 1 TB koster ca 1 000 kr mindre enn 4 x 1,5 TB. CPU, holder nok bra når min gamle Athlon 64 3000+ klarer seg helt greitt ennå til kraftigere bruk enn detta. Minne, Mulig det er like greitt å kjøpe bare et stk 2 GiB brikke. Ellers får du 4 GiB til ca 400 kr. Når det gjelder *nix, er det en glimrende Guide i wikien. For fjernstyring (headless) anbefales det å bruke NX (Nomachine) på Linux. Og jeg var heller ikke bevandret i *nix da jeg begynte å bruke det på mine servere for 3 - 4 år siden, men i dag er ikke XP eller annet MS OS interessant for meg på en server. Endret 4. november 2008 av Bolson
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå