Kelben Skrevet 31. oktober 2008 Skrevet 31. oktober 2008 Hei! Har aldri brydd meg før, men leser stadig vekk om noe nytt i media ang dette. For mange som daglig laster ned torrents i form av TV- serier, software osv er dette et viktig tema. The Piratebay brukes ofte, da det meste kan lastes ned der. Siste jeg leste var at "de" (Organisasjoner som jobber mot fildeling) hadde saksøkt The Piratebay for å få de til å oppgi IP adressene til de som har eller laster ned materiale.... Ingen trenger å fortelle meg hva holdningen til TPB er ang utlevering av IP adresser, for de fleste er vel klar over hvor godt TPB verner om sine brukere. MEN, Hva er egentlig risken for den vanlige mann i gata som sitter hjemme i Norge og laster ned TV-serier, softare nå og da osv til eget bruk på The Piratebay? Strafferammer, sjansen for å få en regning i posten osv er de esensielle tingene her. Er det noen som har noen klare tanker, eller som har noe håndfast innen Norsk lovgivning å tilføye denne tråd med? De fleste gjør det, Politi som politikeren..... Satser på at noen med litt kunnskap kan svare her, så vi slipper en "haug" med bare synsing rundt temaet.
Svenni212000 Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Det finnes faktisk kun et land i denne verden som har strengere/bedre personvern enn hva Datatilsynet gir oss Nordmenn, og det er Canada. Selv om TPB skulle gi ut IP adresser, kan de ikke bruke dette uten rettslig godkjennelse fra Norske myndigheter. Det kan sammenlignes med at Amerikansk politi ransaker et hus uten rettslig godkjennelse. Alt som da eventuelt blir funnet av beviser vil da ugyldiggjøres i en eventuell rettsak, uansett hvor fellende beviset enn måtte være. Jeg selv lastet ned en film for noen år siden, og fikk noen dager senere e-post fra Warner og en av de der fire bokstavers instansene som løper rundt på nettet og finner personer de kan saksøke. Jeg fattet halvparten av hva som sto i dette brevet. Det var noe med søksmål, en rekke paragrafer, et eller annet beløp og noe om at de var så fattig - akuratt slik som Onkel Skrue når han mister en 100 lapp. Kontaktet min daværende internett levrandør og sa klart ifra at jeg ville anmelde saken om de ga bort min e-post adresse til 3part. Sendte så e-post til Warner, hvor jeg ønsket dem god tur til Norge. Du må også huske på at Amerikanske myndigheter har null, niks og nada jurisdiksjon her i landet. Skulle en Nordmann bli saksøkt, så er det dette landets lover og regler som gjelder og ikke deres.
Kelben Skrevet 1. november 2008 Forfatter Skrevet 1. november 2008 Takk for svaret!! Er ikke en av disse 4-bokstaver organisasjonene også registrert i Norge, og har begynt å opperere herifra? Eller er det så og si safe og laste ned TV serier osv for Scandinaviske statsborgere? Har enda ikke hørt om så mange som har fått regning i posten her?!
Svenni212000 Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Dette hendte med meg for noen år siden. Har lest og hørt at disse også nå begynner å infisere dette landet, så noen regler kan ha endret seg i løpet av den tid. Som du kan lese i en artikkel her på HW, så har de ikke ressurser eller tid til å springe rundt å fange folk som laster ned en film i ny og ne. Det er dermed ikke sagt at det er 100% trygt. Er bare minimal sjanse for at du blir tatt, og blir du tatt er det like liten sjans for at det blir lagt av tid og ressurser til saken.
treeHugger123 Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Mange takk. dette var også noe jeg lurte på. takk for god forklaring Svenni212000 og takk for at du i det hele tatt laget posten Kelben..
Mark 9 Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Er det ikke også noe i det at ISP ikke kan sitte og overvåke hva du bruker linjen til? Og hva skal egentlig til for å bli "kastet ut" av ISP? Jeg bor for tiden i en studentblokk som drives og eies av Studentsamskipnaden og har da internett via høgskolen. I reglene for IKT står noe om at en ikke skal bruke linjen til noe som strider mot norsk kopirett e.l. Hva kan og kan de ikke gjøre(ISP/Høgskolen)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå