Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen gir ingen respons.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en splitter ny pc her, som har funket problemfritt i nærmere en uke nå. I sted var jeg midt i en Counter-Strike kamp, hvor pcen helt uten videre skrudde seg av. Jeg trodde først sikringen hadde gått, men etter å ha tatt en kjapp titt i sikringsskapet var ikke det feilen.

 

Jeg prøvde da å skru på pcen igjen, uten hell. Pcen responderte ikke i det hele tatt. Av en eller annen merkelig grunn er det ingen lys på hovedkortet mitt, etter det jeg kan se. Så å sjekke om hovedkortet får strøm i det hele tatt ble litt vanskelig.

 

Så prøvde jeg meg litt selv for å se hva årsaken til problemet kunne være, og sjekket da spenningen på PSUen (med et voltmeter). Heller her er jeg ingen ekspert, men fikk spenning på fire av det totale. Er dette normalt?

 

Videre tenkte jeg på hva ellers som kan ha gått galt, og kom fram til hvordan skruene på hovedkortet er montert. Det fulgte ikke med noen plastikklag, som kunne skille skruene fra kontakt med hovedkortet, så jeg tenkte at dette ikke var nødvendig lengre. Kan dette være problemet, og evt. hva har skjedd?

Endret av Lisa_Nilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som din strømforsyningen er defekt.

Litt usikker på hva du mener med spenning på fire av det totale?

Dessuten skal skruene være i kontakt med hovedkortet, dette er jordingspunktene til hovedkortet (gjennom kabinettet).

 

Ahh, da var i hvertfall det ene spørsmålet besvart. Det jeg mente med spenning på fire av det totale, var at jeg sjekket hovedstrømkabelen - den som skal gi hovedkortet strøm. Målet enhver av polene, altså parvis. Mao var det to par som ga strøm, hvorav kun det ene paret ga fullpott tilsvarende min 550w psu.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen høres ut til å ære fedekt ja. De flete hovedkort har en lampe som viser om det er strøm til hovedkortet. Fjern sidepanelet for å se om det lyser noe når du prøver å å slå på maskinen. Hvis ikke, så er det sansynligvis en defekt PSU - kontakt din leverdør.

 

Det kan evt. også også være defekt hovedkort, men det er mindre sansynlig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Strømforsyningen høres ut til å ære fedekt ja. De flete hovedkort har en lampe som viser om det er strøm til hovedkortet. Fjern sidepanelet for å se om det lyser noe når du prøver å å slå på maskinen. Hvis ikke, så er det sansynligvis en defekt PSU - kontakt din leverdør.

 

Det kan evt. også også være defekt hovedkort, men det er mindre sansynlig.

 

-Stigma

 

Det er merkelig at en PSU som er så fersk som halvannen uke gammel ca, skal gi seg allerede? Sidepanelet har man da fjernet, selvfølgelig. Og det ser ut til å være det første hovedkortet jeg har hatt, som ikke har en lampe på seg. Mye mulig jeg er blind, eller så stemmer det nok med du skriver; PSUen har gitt seg.

Lenke til kommentar
Strømforsyningen høres ut til å ære fedekt ja. De flete hovedkort har en lampe som viser om det er strøm til hovedkortet. Fjern sidepanelet for å se om det lyser noe når du prøver å å slå på maskinen. Hvis ikke, så er det sansynligvis en defekt PSU - kontakt din leverdør.

 

Det kan evt. også også være defekt hovedkort, men det er mindre sansynlig.

 

-Stigma

 

Det er merkelig at en PSU som er så fersk som halvannen uke gammel ca, skal gi seg allerede? Sidepanelet har man da fjernet, selvfølgelig. Og det ser ut til å være det første hovedkortet jeg har hatt, som ikke har en lampe på seg. Mye mulig jeg er blind, eller så stemmer det nok med du skriver; PSUen har gitt seg.

 

I og med at det er helt nytt så er det jo i utgangpunktet lite sansynlig at noe har gått død, men om maskinen ikke viser teng på strøm i det hele tatt ås må det nesten være enten PSU eller hovedkortet, gitt at du har koblet alt riktig naturligvis.

 

Om det er en hardware defekt så er det ikke umulig at ting kan ryke etter en ukes bruk. Det høres rett og slett ut som du har vært veldig uheldig med ett eller annet komponent.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...