Gå til innhold

Lasere, hvordan vet en hvor god den er?


Anbefalte innlegg

Har en laserpenn på 532nm og 5mW. (denne lyser syyyyyykt langt og en ser strålen lett)

 

hva er wavelength (nm) og mW?

 

532nm tror jeg har noe med fargen å gjøre? Har det også noe med tjukkelsen på laseren å gjøre å?

hva er såfall egenskapene til de forskjellige fargene?

 

5mW what is that?

 

sett på http://www.dragonlasers.com de har mye kule lasere, men vet ikke forkjellen på de?

Endret av Gabsterino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wavelength er bølgelengde, og ja, det er den som bestemmer fargen på laseren. Øyet vårt kan se bølgelengder fra omtrent 400-750nm (nm = nanometer = 0.000000001 meter).

 

5mW angir styrken til laseren. Den viser hvor skadelig den er, og hvor langt unna den vil være synlig.

Ingen av disse sier noe om tykkelsen/diameteren til laserstrålen, eller hvor mye den sprer seg. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å angi slike verdier på pekelasere, men på industri-lasere har dette ofte mye å si. Diameteren til pekelasere er vel vanligvis noen milliteter ved laseraperturen (utgangen av laserpekeren) og har gjerne noen millirad spredning (en millirad betyr at etter 1km har laseren en diameter på ~1m).

 

532nm er forresten grønt, og er den fargen som øyet vårt er mest sensitiv for.

 

Hvis du vil vite mer om lasere er Sams LaserFAQ et fint nettsted (det jeg linka til der er lasersikkerhetssiden hans, som er der du burde begynne, lasere kan være farlige!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...