Gå til innhold

Oppsett av ny filserver med RAID


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har i det siste fått et økt behov av lagringsplass, og tenker i så måte å sette opp en ny filserver. Denne skal for det meste lagre film og musikk, og da forskyne andre PC'er i huset. Serveren kommer sannsynligvis til å være påslått hele tiden. Jeg ser også for meg muligheten til å kjøre film direkte fra serveren til TV/projektor. Jeg ser for meg to alternativer for øyeblikket:

 

1:

Oppsett med et billig HK og en billig CPU, der jeg bruker et dedikert HW RAID kontrollerkort.

 

2:

Oppsett med et dyrere hovedkort med gode RAID-muligheter, samt en CPU som takler dette.

 

Ser for meg at jeg vil kjøre RAID-5 (i hovedsak for økt sikkerhet), og at jeg til å begynne med trenger omlag 3TB tilgjengelig plass, mao. må jeg ha 4 1TB-disker. Hva vil være best til mitt bruk, med tanke på pris, ytelse og stabilitet? Er dessuten ute etter et oppsett der man greit kan oppgradere med flere disker senere, og evt. sette opp flere array.

 

Noen forslag til et oppsett? Budsjettet har jeg vel ikke tenkt veldig mye på enda. Jeg er først og fremst ute etter forslag til et oppsett som passer min bruk, så får vi se hvor mye dette evt. vil koste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.sun.com/servers/x64/x4540/index.xml

 

Om du ikke har tenkt på budsjett så kan du jo kjøpe inn en slik. =)

 

Hvis prisen ble litt for stiv ville jeg gått for en billig HK og CPU med dedikerte raid kontrollere. Grunnen er av raid på HK ofte består av drittkontrollere og kjører du RAID5 på en kontroller med lite minne stopper plutselig alt opp helt uten videre.

 

Jeg har VELDIG god erfaring med HighPoint sine kontrollerkort. Hvis du skal kjøpe RAID5 så pass på å ha mye minne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Haha, tror den ble litt drøy ja. Har vel egentlig et budsjett å forholde meg til når jeg tenker meg om. Bør nok holde dette under 7 - 8000. Det skal da omfatte HK, CPU, minne, kanskje 3 disker (tror det går greit med 2TB til å begynne med, så utvider jeg etter behov), og evt. en dedikert diskkontroller.

 

Hvordan er Adaptec sine kontrollere? Og er det mye å spare på å importere fra f.eks. USA via eBay? Ser at Adaptec 31605 er å få tak i til $400. Kunne det vært noe? Nå har jo dollaren gått opp en del, men likevel.

 

Hvilke disker er å anbefale til slikt bruk? Er f.eks. WD sine Green-disker noe å satse på? Disse har vel ganske lavt strømforbruk.

Lenke til kommentar

Har en av WD sin Green disk i en av serverene her hjemme. Den jobber som en helt for meg! Helt kanondisk. Denne er på 640 gig og står i raid 1 med en lik en.

 

Adaptec sine kort har jeg aldri vært borti utenom at jeg har hørt om det i flere sammenhenger rundt SAN lagring. Tror disse er mye brukt i den typen løsninger.

 

Les eventuelt litt her

http://www.tomshardware.co.uk/forum/245522...llers-dissected

 

eller her

http://www.google.no/search?hl=en&sa=X...iew&spell=1

 

Men GOGOGO for WD =D Seagate sine er roligere, men WD er helt knall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Da kommer jeg nok til å handle inn 3 stk Western Digital Caviar Green 1TB i første omgang.

 

Men la oss nå si at jeg går for et skikkelig kontrollerkort til diskene, hva trenger jeg egentlig når det kommer til HK/CPU?

Lenke til kommentar

Ja, det var det da..

 

Kommer jo litt ann på disker igjen, hva os du skal kjøre og du har tenkt det med og kjøre film rett på projektoren fra filserveren. Skal du ha skjermkort med tvutgang da eller?

 

For da trenger du en grei cpu og litt minne hvis du skal kjøre HD filmer o.s.v.

 

Hva er behovene dine?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Blir Windows-basert i alle fall. Mulig Windows Server 2003. Tenkte på å kjøre film direkte til TV/projektor ja, men har ingen planer om å kjøre HD-materiale. Blir vel å kjøpe et billig skjermkort med mulighet for HDMI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...