Gå til innhold

Hjelp til valg av kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg søker etter kompaktkameraer. Akam.no har ikke mange tester i kategorien det siste året, og lurer derfor litt på her om aktuelle kameraer.

 

- Pris 1-3000,- ca

- Må ha optisk zoom 3x eller mer

 

Ellers er jeg veldig fan av Exilim-kameraene, og har egentlig aller mest lyst på et slikt. Problemet er at jeg har litt problemer med å se hva som er nytt, hva som er gammelt, og hva som er bra og dårlig.

 

Har noen mulighet til å hjelpe meg? Er mest ute etter exilim, men er åpen for andre alternativer i kompaktklassen :)

 

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Pris 1-3000,- ca

- Må ha optisk zoom 3x eller mer

 

Vel, hvis det var dine eneste to kriterier vil vel storparten av det som finnes på markedet være innenfor disse rammene.

Skal du få noen seriøse tips og anbefalinger her er det en god idé å fortelle litt om antatt(e) bruksområde® for et slikt kamera. Skal det være kun et kjek-å-ha-i-bukselomma for dagligdags tøys & tull-foto, eller liker du faktisk å fotografere, men ikke i denne omgang ønsker et større kamera? Tror du det blir mest innendørs- eller utendørs fotografering? Med tanke på utendørs, snakker vi stort sett pent vær og pen oppførsel, eller muligens regn, snø, herjing og fart? Som du skjønner er det mange bruksområder, og derfor også mange egenskaper å ta hensyn til. Det perfekte kamera er fremdeles ikke oppfunnet, så man må prioritere det som er mest verd for brukeren. Noen stikkord du derfor kan tenke på kan da f.eks. være:

 

- Størrelse

- Vekt

- Robusthet

- Sprut/fukt/vannsikring

- God vidvinkel (får med f.eks. mange folk på nært hold)

- Lang tele (komme nært innpå)

- Batterikapasitet

- Batteritype (spesial elelr standard AA-batterier)

- Oppløsning (mange MP er ikke barskt, kun kjekt ved beskjæring eller digre utskrifter

- Egenskaper ved høy ISO (lysfølsomhet ved dårlig lys, uten at bildene drukner i støy/grums

- Skjermens størrelse og oppløsning

- Optisk søker i tillegg

- Oppstartstid

- Minnekorttype (SD er mest utbredt, og billigst)

- Kvalitet på optikken/bildekvalitet

- Bildestabilisator (bevegelsesdemping)

 

Vel, her har du en del punkter å tenke gjennom for rangering. Skulle man spurt meg burde bildekvalitet, optikk og ISO-egenskaper (bildestøy ved dårlig lys) være 3 høyt rangerte punkter. Men alle spør ikke meg, og mange velger lekkert design, høyest mulig oppløsning og hippe modeller anbefalt av uvitende fjols hos de store el-kjedene. I dette øyeblikk hisser jeg på meg Canon Ixus-klanen, men det får stå sin prøve. Jeg har aldri sagt at Ixus er noe drittkamera, men det finnes andre merker også. Selv har du jo sett på Casio.

Det som derimot er en kjennsgjerning er at de aller fleste lommekamera lider av altfor mye bildestøy ved dårlig lys, fordi da skrus gjerne ISO opp, og støyen kommer. Casio har tidligere vært blant sliterne, men det ryktes at de har blitt bedre i det siste. Hvor bra er jeg dog usikker på. Fujifilm har derimot i en årrekke vært best i klassen på støyegenskaper på sin F-serie.

Ønsker du deg mye zoom/lang tele, har Panasonic flere spennende lommekamera med hele 10x optisk zoom selv om kameraet er oppsiktsvekkende flatt sett i forhold til brennvidde. De benytter Leicaoptikk av høy kvalitet og har også bildestabilisator på det aller meste de lager. På den annen side har de også slitt mye med bildestøy, men sies å ha blitt noe bedre også her.

Forvirret? Ville tippe det. Men da har du iallfall litt emner å tenke gjennom.

Lenke til kommentar
(...saks)

- Størrelse

- Vekt

- Robusthet

- Sprut/fukt/vannsikring

- God vidvinkel (får med f.eks. mange folk på nært hold)

- Lang tele (komme nært innpå)

- Batterikapasitet

- Batteritype (spesial elelr standard AA-batterier)

- Oppløsning (mange MP er ikke barskt, kun kjekt ved beskjæring eller digre utskrifter

- Egenskaper ved høy ISO (lysfølsomhet ved dårlig lys, uten at bildene drukner i støy/grums

- Skjermens størrelse og oppløsning

- Optisk søker i tillegg

- Oppstartstid

- Minnekorttype (SD er mest utbredt, og billigst)

- Kvalitet på optikken/bildekvalitet

- Bildestabilisator (bevegelsesdemping)

 

(saks...)

 

Forvirret? Ville tippe det. Men da har du iallfall litt emner å tenke gjennom.

 

Det var meget fyldig svar! Og nei, jeg er ikke spesielt forvirret. Jeg er ikke ny i kameraverden, men opplagt ingen proff. Jeg hadde et håp om at min interesse for Casios lommekameraer hadde gitt dere en pekepinn på hvilken retning jeg ville. Men jeg kan gladelig spesifisere mye mer.

 

Hovedkriteriet mitt er at det skal være lite nok til at jeg gidder å ta det med meg. Det er kanskje hovedgrunnen til at jeg ikke investerer i et skikkelig speilrefleks.

 

Men som du sier, er det jo klart viktig at kameraet er så bra som mulig også. Så, for å rangere;

 

- Størrelse

- Kvalitet på optikken/bildekvalitet

- Egenskaper ved høy ISO

- Skjermens størrelse og oppløsning

 

- Oppstartstid

- Lang tele (komme nært innpå)

- Robusthet

- God vidvinkel

- Batterikapasitet

- Sprut/fukt/vannsikring

- Bildestabilisator (bevegelsesdemping)

- Optisk søker i tillegg

 

 

Relativt uviktig:

- Minnekorttype (SD er mest utbredt, og billigst)

- Batteritype

- Vekt (er jo ofte en funksjon av størrelsen, men er ikke kritisk at jeg kan bære det med lilletåa)

- Oppløsning

 

 

Kameraet skal brukes til hobby/morro/minnefoto. Det vil si at jeg kan ta det på ferie, middager, fest (jeg er ferdig med drita-fylla), i akebakken (med forsiktighet), i skog og mark, i park, i hagen. Jeg er stort sett vært forsiktig med kamerene mine. Men jeg vil ikke være redd for å ta det med meg på tur.

 

Det kommer til å ta like mye innebilder som utebilder. Hittil har jeg stort sett tatt bilder i pent vær, men det er grunnet dårlig kamera fra før.

 

Jeg er helt klart åpen for forslag utenom casio.

 

Tar en titt på Panasonic Lumix DMC-TZ5, som foreslått, imens :)

 

 

EDIT: Da har jeg tatt en titt på TZ5. Dette virker meget lovende! Har lest et par tester, blandt annet det meget utfyllende testen på digit.no. Kameraet har noe bildestøy og få manuelle instillinger; men man kan virkelig ikke regne med ALT på et relativt billig kompaktkamera med 10x optisk zoom - mener jeg.

 

Dette kameraet har iallefall nå fått høy plassering hos meg! Takk for tipset!

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar

Hvis da lang tele etterhvert skulel falle lenger ned på lista, fremdeles til fordel for bildekvalitet og ISO-egenskaper bør du også titte på Fujifilms F40fd og F47fd. De to er identiske med unntak av 8 kontra 9 MP. De håndterer stigende ISO meget bra, jeg har selv F40fd og bruker det ofte som supplement til min digre ultrazoom når ikke det passer å drasse med. Se testbilder på min kameraside, har lat ut både mørke/nattbilder (ved høyere ISO) og i normalt lys. AF-hjelpelampen rekker også svært langt i dårlig lys, den kraftige hvite LED'en er den reneste lommelykta.

Designet er pent, og den ligger greit i skjortelomma (eller i belteveska) i selskap, fest og ellers. Har også kjøpt undervannspose til det (også omtalt på kamerasiden), utrolig morsomt tilbehør.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...