Gå til innhold

Råd til oppsett av hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Jeg bor i et hus med 3 etasjer og jeg har en loftstue i 3. etasje hvor jeg har en stasjonær PC, en Xbox 360 og en Wii. Ellers har vi et par bærbare som brukes hvor som helst ellers i huset.

 

Vi har internett fra nextgentel og har en trådløs router fra dem. Problemet mitt er at routern må være koblet på stua i 1. etasjen, for det er det eneste stedet jeg har telefonuttak.

 

Det trådløse nettet fungerer veldig bra i 1. og 2. etasje, men på loftstua (hvor det virkelig trengs) er det heller slapt. Jeg ønsker å kunne koble på den stasjonære PCen og Xboxen med kabel til en switch eller noe sånt.

 

Så til spørsmålet... hva bør jeg gjøre? Jeg har tenkt litt på å kjøpe 2 aksesspunkt som jeg kobler sammen i bridge, hvor det ene er koblet rett inn i routern fra nextgentel, og det andre står på loftet. Så kan jeg koble til en switch til det 2. aksesspunktet som da blir stående på loftet. Et alternativ er å sette opp et nettverk via strømnettet, men har ikke så voldsomt troa på dette...

Siste alternativ er å borre hull i taket i 1. og 2. etasje, men det er heller ikke noe reelt alternativ.

 

Har dere noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Ja, et alternativ er jo å bytte ut hele nextgentel routern med en annen. Men har ingen erfaringer med det.

Da kunne jeg kjøpt 2 nye routere som jeg kobler sammen i bridge.

 

Vet ikke om det er vrient å koble sammen 2 routere?

 

Vet dessverre ikke va bridge er eller hvordan man setter det opp. Min tante og onkel har et rutermodem fra nekstgentel den er veldig dårlig på den trådløse biten. Du kunne eventuelt deaktivere det trådløsenettverke på rutermodeme og sette evt ny ruter opp som trådløsswitch

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...