Lasse1991 Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 God dag folkens! :-) Ja, jeg lager da denne tråden for meg og min familie. Vi har tenkt å skifte ut vår gamle 28" boks i stua. Har sett litt på tver i alle størrelser mellom 32 " - 60 ". Så spørsmålet mitt blir rett og slett om det finnes en TV som er data i ett ? Vi har norgespakken fra canaldigital. Tingen er at mamma og pappa vil surfe i stua på en flott flatskjerm. Har sett på apple sin data m / TV oppsett, men max der er da 24 ", som dog er ganske lite. Så også på BO sin TV / data, men den kostet 109 000, som ble litt for dyrt. Poenget med TV / data er også at pappa skal kunne oppføre det som "hjemmepc" på firmaet sitt regnskap. - Noen som vet om teknologien har kommet så langt - Hva trenger jeg ? - Tips til hvit TV ? Glad for alle svar - TV i alle prisklasser ! Mvh, Lasse. :-)
Kris Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 De fleste ny tver kan du koble til en pc med, så tror ikke du trenger å lete så lenge etter en tv som støtter det. Men det er vanskelig å komme med tips til tv når du sier mellom 32-60", det er litt mye. Du bør prøve å finne ut en størrelse først.
-Tommy Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Tror ikke han vil ha en pc vedsiden av. Tror han vil ha pc'en innebygget i selve skjermen. Men vet at hvertfall Qpvision jobbet med et slikt opplegg for noen år siden, men om det har blitt noe av det vet jeg ikke.
Rescue me Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Er nok best å ha en PC utenom TV'en . Altså, at de ikke er bygget samme. Burde også som sagt ovenfor finne ut hva slags størrelse du skal ha på TV'en.
BrannBergen Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Vil nok si som de over. Kjøp en TV som du kan koble PCen til og skriv PCen av på firmaet. TVen kan du nok glemme. Med mindre han jobber med webdesign eller noe sånt skal det litt til å skrive av en svær PC på firmaet som han også har hjemme. En revisor vil nok rynke litt på nesen over det... De er rimelig påpasselig overfor sånne kostnader...
chrlod Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Finnes lite slike løsninger ja. Hvilket bruksområde innen PC er det snakk om? Det beste vil selvfølgelit være å ha en egen PC (eks HTPC) koblet til TVen. Ellers finnes kanskje noe av den aktuelle funksjonaliteten i Samsungs nye serier, 7-, 8- og 9-seriene. http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/sam...7-32815271.html (se videoen i linken) Endret 19. oktober 2008 av chrlod
Lasse1991 Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Finnes lite slike løsninger ja. Hvilket bruksområde innen PC er det snakk om? Det beste vil selvfølgelit være å ha en egen PC (eks HTPC) koblet til TVen. Ellers finnes kanskje noe av den aktuelle funksjonaliteten i Samsungs nye serier, 7-, 8- og 9-seriene. http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/sam...7-32815271.html (se videoen i linken) Når det gjelder størrelse, kan vi vel si mellom 37 - 42 " for å gjøre det lettere. Men poenget med å gi så vidt spekter av størrelser var egentlig for å være åpen for mange forslag Selv synes jeg det er merkelig at en TV / data ikke er oppfunnet enda. Vi har funnet 1 (109 000,-) på B & O, men vil vel ikke "konke" fattern med denne TV'en. Er det ingen alternativer ? Bruksområde er surfing i stua med trådløst tastatur og mus. Egentlig bare for å skrive av pcen på firmaet, rett og slett! Endret 20. oktober 2008 av Lasse1991
Lasse1991 Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Skrevet 20. oktober 2008 Finnes lite slike løsninger ja. Hvilket bruksområde innen PC er det snakk om? Det beste vil selvfølgelit være å ha en egen PC (eks HTPC) koblet til TVen. Ellers finnes kanskje noe av den aktuelle funksjonaliteten i Samsungs nye serier, 7-, 8- og 9-seriene. http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/sam...7-32815271.html (se videoen i linken) Denne så jo flott ut ! Greie effekter osv, skal høre med fattern om denne kan gå som hjemme pc ! Man kan altså ikke surfe på nettet med denne, men det er en slags pc likevel slik jeg forstod det. Takk
chrlod Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Du kan ikke surfe åpent på nettet med den nei, men du har mulighet til å få informasjon om været, aksjekurser og nyheter. Tipper det er en RSS-feed løsning. Den har også muligheten til å kobles til hjemmenettverket (kablet eller trådløst(ekstrautstyr)) og hente forskjellige mediafiler. En TV som Samsungs 7-serie er ganske utvilsomt under kategorien TV, så jeg tror dere vil få problemer med å kalle det hjemme-PC. Hvorvidt det er mulig vil jeg ikke spekulere i. Har ikke slike hjemme-PC-løsninger også et pristak på 10.000 kr? Spekulasjon på hvorfor det finnes lite TV/PC løsninger: Grunnen til at det finnes lite løsninger av typen TV med innebygget PC har nok mange grunner. Først må det avgjøres hvor langt en skal ta steget. Med kraftig hardware til eks dekoding av HD-materiale vil utstyret avgi en del varme. Normalt fraktes slik varme ut av kabinettet med vifte®, og det er ikke å foretrekke å ha vifte i TVen. Det skal også nevnes at TVen selv utvikler en del varme som ikke er helt optimalt for PC-utstyr. Når man integrerer flere enheter økes også faren for feil. Hva om noe ryker? Jo, da må hele TVen til reparasjon. Så har en også dette med kostnader. Flere integrerte deler betyr høyere utviklingskostnader, produksjonskostnader, og et dyrere produkt. Til slutt må man tenke på valgfrihet. Er det ikke bedre å ha muligheten til å skreddersy en PC til det behovet en har, både med tanke på software og hardware? Nettløsninger finnes også hos enkelte TV-leverandører. Hos Lyse f.eks har man muligheten til å surfe på nettet via dekoderen. Samme funksjonaliter finner en på Nintendos Wii (sikkert også Xbox 360 og PS3). Jeg regner med det ikke er så veldig lenge før man begynner å se TVer som får enkel funksjolalitet mot nettet. Men TVene som får dette vil i første omgang være toppmodeller, og her stilles det store krav til helhetsinntrykk. For kan det ikke gjøres på en bra måte vil det være ødeleggende for TVens helhetsinntrykk - og da er det kanskje like greit å droppe det. Så må man også tenke på hvor mye det blir faktisk blir brukt. Jeg tror mange tenker "ja det må vi ha", men at det skjeldent blir utnyttet. Hos meg er alt av AV-utstyr koblet opp mot PC/server, men det er ytterst skjeldent jeg gidder å surfe via TVen. Til dette formålet funker PCen rett og slett mye bedre. Så bruker jeg heller TVen til å se nettopp TV, eller finne en god film via PCen.
Jada-jada Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Finnes lite slike løsninger ja. Hvilket bruksområde innen PC er det snakk om? Det beste vil selvfølgelit være å ha en egen PC (eks HTPC) koblet til TVen. Ellers finnes kanskje noe av den aktuelle funksjonaliteten i Samsungs nye serier, 7-, 8- og 9-seriene. http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/sam...7-32815271.html (se videoen i linken) Denne så jo flott ut ! Greie effekter osv, skal høre med fattern om denne kan gå som hjemme pc ! Man kan altså ikke surfe på nettet med denne, men det er en slags pc likevel slik jeg forstod det. Takk Det er en vanlig LCD tv og man kan ikke surfe med denne og har ikke noe med PC og gjøre utenom at du kan bruke den som en PC skjerm.
Lasse1991 Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Skrevet 20. oktober 2008 Du kan ikke surfe åpent på nettet med den nei, men du har mulighet til å få informasjon om været, aksjekurser og nyheter. Tipper det er en RSS-feed løsning. Den har også muligheten til å kobles til hjemmenettverket (kablet eller trådløst(ekstrautstyr)) og hente forskjellige mediafiler. En TV som Samsungs 7-serie er ganske utvilsomt under kategorien TV, så jeg tror dere vil få problemer med å kalle det hjemme-PC. Hvorvidt det er mulig vil jeg ikke spekulere i. Har ikke slike hjemme-PC-løsninger også et pristak på 10.000 kr? Spekulasjon på hvorfor det finnes lite TV/PC løsninger: Grunnen til at det finnes lite løsninger av typen TV med innebygget PC har nok mange grunner. Først må det avgjøres hvor langt en skal ta steget. Med kraftig hardware til eks dekoding av HD-materiale vil utstyret avgi en del varme. Normalt fraktes slik varme ut av kabinettet med vifte®, og det er ikke å foretrekke å ha vifte i TVen. Det skal også nevnes at TVen selv utvikler en del varme som ikke er helt optimalt for PC-utstyr. Når man integrerer flere enheter økes også faren for feil. Hva om noe ryker? Jo, da må hele TVen til reparasjon. Så har en også dette med kostnader. Flere integrerte deler betyr høyere utviklingskostnader, produksjonskostnader, og et dyrere produkt. Til slutt må man tenke på valgfrihet. Er det ikke bedre å ha muligheten til å skreddersy en PC til det behovet en har, både med tanke på software og hardware? Nettløsninger finnes også hos enkelte TV-leverandører. Hos Lyse f.eks har man muligheten til å surfe på nettet via dekoderen. Samme funksjonaliter finner en på Nintendos Wii (sikkert også Xbox 360 og PS3). Jeg regner med det ikke er så veldig lenge før man begynner å se TVer som får enkel funksjolalitet mot nettet. Men TVene som får dette vil i første omgang være toppmodeller, og her stilles det store krav til helhetsinntrykk. For kan det ikke gjøres på en bra måte vil det være ødeleggende for TVens helhetsinntrykk - og da er det kanskje like greit å droppe det. Så må man også tenke på hvor mye det blir faktisk blir brukt. Jeg tror mange tenker "ja det må vi ha", men at det skjeldent blir utnyttet. Hos meg er alt av AV-utstyr koblet opp mot PC/server, men det er ytterst skjeldent jeg gidder å surfe via TVen. Til dette formålet funker PCen rett og slett mye bedre. Så bruker jeg heller TVen til å se nettopp TV, eller finne en god film via PCen. Takk for meget utfyllende svar. Alt du skriver høres greit ut, og nei, det er inget spesielt pristak på hjemmepc i dette tilfellet. Så hvilken "boks" kan jeg kjøpe ved siden av for å surfe på internettet ? Mener du at "xbox" har en slik funksjon at man kan surfe ? Må man da skrive med kontrollene? Lasse.
Jada-jada Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Du må ha en PC gjerne da en bærbar som du kan koble til skjermen/tv-en...
Svinks Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Mac Mini er en snerten og stillegående liten sak å plassere under eller ved siden av en TV. Men det finnes jo endel stasjonære Windows-PCer også som passer til stuebruk. Og så bør man ha trådløst tastatur og mus. Endret 20. oktober 2008 av Svinks
Kris Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Mener du at "xbox" har en slik funksjon at man kan surfe ? Må man da skrive med kontrollene? Xbox har ikke nettleser, men det har derimot Playstation 3 og Wii. Du kan bruke kontrollen til å skrive med, men du kan også koble til tastatur og mus.
BrannBergen Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 "Alt du skriver høres greit ut, og nei, det er inget spesielt pristak på hjemmepc i dette tilfellet." Som du sier er det ikke noe øvre tak på pris på hjemme-pc nei. MEN som skrevet over vil man ha problemer overfor selskapets revisor å godgjøre at man kjøper en tv (som det her er snakk om) og skal bruke den som PC hjemme uten at det er snakk om privat bruk... For det er faktisk et krav tro det eller ei... Kan garantere deg at en revisor som finner den i regnskapet ikke godtar det... OG hvis det er et selskap uten krav om revisor, kan jeg love deg at skattemyndighetene er enda strengere;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå