Gå til innhold

DNS problem på XP pc

klikk1

Anbefalte innlegg

Skrevet

DNS oppslag fungerer ikke lenger på den ene XP pc'en. Får pinget ip adresser på internett, men får ikke oppslag på ip når jeg prøver å pinge vg.no.

PC sitter på LAN bak en 3com router som tar seg av dhcp og oppkobling mot internett. PC er satt opp med ip 192.168.1.50 gw192.168.1.1 sub255.255.255.0 dns192.168.1.1. PC har kontakt med alle andre pc'er på nettverket.

Har forsøkt å sette opp pc med statisk ip og dns til internett leverandør.

Har avinstallert/installert nettverkskort.

For å teste har jeg prøvd å legge inn en linje i hosts fila(som ikke inneholder noe annet enn standard kommentarer), og pc klarer å gjør oppslag i denne og resolve domener til ip.

Har sjekket at DNS klient service kjører.

Restartet x 10

Noe jeg ikke har tenkt på..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen DNS server på nettverket.

Router er restartet.

Alle andre pc'er med identisk oppsett kommer på internett som vanlig.

Skrevet

Mest sannsynlig er det en DNS-server i routeren din. Hvis du vet at det ikke er det, må du bruke en offentlig DNS-server, feks openDNS sin.

208.67.222.222

eller

208.67.220.220

Prøv med de, og hvis det virker med de er det noe gale med DNS-serveren på routeren. Evnt DNS-tjenerene som routeren er satt opp til å forwarde til (mest sannsynlig din ISP-sin DNS-tjener) det er noe gale med.

Skrevet
Mest sannsynlig er det en DNS-server i routeren din. Hvis du vet at det ikke er det, må du bruke en offentlig DNS-server, feks openDNS sin.

208.67.222.222

eller

208.67.220.220

Prøv med de, og hvis det virker med de er det noe gale med DNS-serveren på routeren. Evnt DNS-tjenerene som routeren er satt opp til å forwarde til (mest sannsynlig din ISP-sin DNS-tjener) det er noe gale med.

Pc er satt opp med dns 192.168.1.1(routerens ip). Det er altså routeren som tar seg av DNS funksjonen. Men jeg har som sagt allerede prøvd å sette opp pc med DNS fra isp, uten at det hjalp. Det er ikke noe feil med DNS server som router forwarder til, ettersom alle andre pc'er fungerer som de skal.

Skrevet

Ja. har reparert tilkoblingen.

Har også slettet nettverkskortet restartet og installert drivere på nytt.

Merkelige greier..?

Skrevet (endret)

Hmm

Jeg har fått inn en tilsvarende PC idag.

Helt tilsvarende symptomer.

Dette er en Dell Latitude D531 med XP med SP3 og Norman Virus Control.

Etter å ha oppdaget at andre har samme problemer, så tenker jeg at her er det oppdatering fra MickySoft eller noen andre.

Jeg tilbakestilte XP til 10.september og alt virker nå ok.

Når jeg nå forsøker å oppdatere XP til dagens dato, så ser jeg at SP3 var installert mellom 10.sep og 8.okt. Skal jeg tippe, så er nok årsaken der - kunden har sjøl oppdatert og neppe skrudd av antivirus programmet - det gjør alltid jeg når jeg tar så store oppdateringer.

Den ser nå ut til å virke ok med SP3 også.

Jon

Endret av lur
Skrevet

Aha! Skal sjekke om det er samme årsaken her. Kan godt være at noen har installert SP3. Takk for tipset, godt å høre at flere har hatt samme problemet, så man ikke er SÅ spesiell.. :ph34r:

Skrevet

Feilen er rettet! :new_woot:

Feilen har oppstått i forbindelse med installasjon av Win XP SP3. I eventloggen står det at SP3 installasjon feilet. Forsøkte en gjenoppretting til dagen før installasjonen uten at det hjalp. I systemegenskapene stod det at det kun var installert SP2, men i "Legg til/fjern programmer" stod SP3 oppfør. Valgte å avinstallere SP3 og problemet var løst. På denne maskinen kjører Norton antivirus 2006, denne ga en feilmelding(noe med .dll'er som feilet) under avinstallasjon av SP3, så kan virke som om denne har hatt en finger med i spillet.. Men alt fungerer nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...