Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i nakke og hodepine.


elektroboy

Anbefalte innlegg

Er en gutt på 17 år som har problemer med stiv nakke og hodepine. Skal vel innrømme at jeg sitter mye på pc`en og kanskje i feil stilling. For 1 1/2 år siden fikk jeg hodepine, som varte i flere uker. Så bestemte jeg meg for å gå til fysioteraput. Hun fikk knadd opp nakken, og det hjalp i et halvt år. Så kom det tilbake igjen, og jeg gikk tilbake til fysioterapauten. Men det hjalp ikke noe på hodepinen. Hun sa at jeg hadde ganske mange muskelknuter, så hun sa at det er muskler som "jobber for mye" og det er noen som jobber for lite. Dermed utløses hodepinen. Og hun sendte meg til en fysioterapaut, med slynge. Syns ikke det virket noe særlig, så jeg fikk noen øvelser. Men det ser ikke ut til å hjelpe. Skal prøve å begynne å trene. Jogge, sykle.. :) Er ganske kjedelig å våkne til hodepine hver dag, og det hjelper fint lite med ibux eller paracet.

 

Noen andre som har samme problem? Fyr løs :)

Gode tips, råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat samme problem, men har det på grunn av en nakkeskade. Går igjennom omtrent samme opplegg med fysio/manuellterapeut som du beskriver, bortsett fra at jeg er igjennom det minst en gang i måneden. Det første halvannet året var jeg en gang i uken. Nå har jeg vel holdt på med dette godt over 4 år.

 

Du har kanskje fått høre at øvre kappemuskel jobber for hardt (den kraftige muskelen opp mot nakken)? I så fall er dette noe du lett kan ordne på med bedre ergonomi, men det krever selvdisiplin og jeg måtte både lære meg å sitte og stå på nytt. Tok lang tid og mye veiledning, men et utrolig resultat: Fra behandling en gang i uken til en gang i måneden...

 

Jeg anbefaler det å fortsette med fysioterrapien evt oppsøke manuellterapeut. evt trening som pilates og dansing. Om du har problemer med nakken bør du kanskje roe litt ned på joggingen, det er stor belastning om du har problemer med nakken fordi kroppen beveger seg mye opp og ned og nakken skal holde kontroll på hodet.

 

Edit: Om det er av interesse er jeg også 17 år og har slitt med dette siden jeg var 13...

 

Ibux virker mest sannsynlig bedre enn paracet på denne typen smerter og pass på at du for stor nok dose, men ta det med legen din...

 

Edit2: Ang. slyngetreningen opplevde jeg at alt ble mye verre før det ble bedre igjen, ambefaler deg å gi treningsformen en sjanse, men vær ops på at du gjør øvelsene rett.

Endret av Birthe
Lenke til kommentar

Kjenner godt til det der. Har sjølv spenningshodepine(+migrene og ein heil del anna) og har hatt det lenge. Ting eg har fått anbefalt er:

* Har ei rispølse som eg varmar i mikroen, den er god å legge på stive og ømme musklar.

* "Spare" på pillane dersom det er gongar det er overkommelig, slik at du får full effekt dei gongane du ikkje klarar deg utan.

* Kanskje kjøpa ein Tempur-pute? Den er mjuk og god mot nakken.

* Avslappingsteknikkar

* Kald klut på panna kan stresse ned litt.

* Akupunktur funkar godt for meg :)

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg ble frarådet på det sterkeste fordi dette ville støtte nakken om natten, men er individuelt da, derfor jeg anbefalte å høre med fysioterapeuten som kjenner situasjonen :p

 

Edit: Men helt riktig da, du TRENGER ikke, men det er dumt å kaste bort pengene hvis det er stor fare for at det bare blir verre..

Endret av Birthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...