Gå til innhold

[Løst] Høy FPS, men 3D-spill lagger likevel...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, nå sitter jeg her foran den "nye" bærbaren min (5 måneder gammel) og irriterer vettet av meg.

Har noen problemer som jeg har fått fikset selv før, men nå har de kommet tilbake og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre:

Helt uten forvarsel og etter ingen spesielle innstallasjoner/oppdateringer som jeg vet, så har det begynt å lagge i 3D-spill som Counter Strike: Source, Half Life 2 ol.

Jeg har oppe en FPS monitor in-game når jeg spiller CS:S, og den ligger mellom 100-200 FPS på maps som de_dust2 (lokal server mot bots).

Jeg har også greid å presse FPS oppe i 500 på små maps lokalt, uten bots (var bare for å teste, jeg har vanligvis satt fps_max til 300).

Alle grafikkinnstillinger står på fullt, og videostress testen sier et gjennomsnitt på 193 FPS. Med andre ord; FPS er ikke noe problem.

Men kan du tro, jeg lagger likevel... Selv om det er snakk om lokale servere med bots i CS:S, eller Half Life 2 uten noen ting som har med nettverk å gjøre i det hele tatt.

Så ping er vel ikke akkurat noe det kan være noe i veien med når jeg er alene på en lokal server?

Det er kjørt full scan med to forskjellige anti-spyware-og-annen-dritt-programmer (Ad-Aware og SUPERAntiSpyware, ja jeg vet sistnevnte høres utrolig mistenkelig ut, men den skal være helt ok).

Ingen av de finner noen kritiske trusler. Bruker AVG Anti-Virus Free som beskyttelse til vanlig.

Strømstyringsplanen står på Høy ytelse, så jeg bør også få max ut av prosessorer ol.

Jeg finner rett og slett ikke flere ting som kan være skyld i at jeg lagger! :dontgetit:

Akkurat dette problemet har jeg hatt to ganger før; den første var en gang i sommerferien, og den andre på et kompisLAN.

Den første gangen gikk det over med en gang etter en systemgjenoppretting, og den andre gangen gikk det gradvis over av seg selv (?).

Har prøvd systemgjenoppretting så langt tilbake jeg kan, men det hjalp ikke denne gangen.

Opprettingspunktene jeg brukte den første gangen jeg fikk dette problemet er for lengst overskrevet.

Desperasjonen holder et stramt grep om halsen min, for jeg må få øvd nok CS:S med klanen min til RosenborgLAN (som vi forsåvidt også skal være med å arrangere) :p

Er evig takknemlig den/de personene som evnt. finner en løsning på dette, for meg, så forferdelige problemet!

/* Info om pc'en */

ASUS M51S (notebook)

Grafikk-kort: nVidia GeForce 9500m GS (512mb dedikert minne)

CPU: Intel Duo T8300 (2.4 GHz, dualcore)

RAM: 3gb

Endret av Burned-Toast
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket at ingen oppdateringer ,scanninger osv kjøres mens su spiller? Og er det en 5k rmp laptop disk så pleier det å lagge innimellom.

Helt sikker på at det ikke var sånn før men at det kom i det siste?

Sjekk hhd og cpu/minne aktivitet under spilling og se om disse er på 100% når laggingen er.

Skrevet

Hvordan står det til med vekselfilen og gamecache filene dine?

Det jeg mistenker er at det oppstår en liten pause når teksturer og/eller lyder som ikke har vært avspilt en stund skal spilles av. Hvis disse ikke ligger i minnet og du har fragmenterte datafiler så vil du få en pause mens maskinen din leter frem i disse.

Det jeg pleier å gjøre er å legge vekselfilen på en egen partisjon slik at jeg er sikker på at denne ikke fragmenteres. Jeg har også en egen partisjon til alle steam-spill.

Håper det hjelper.

Skrevet (endret)

Da er det på tide med en liten oppdatering. Tusen takk for alle svar hittil! :thumbup:

Har ikke lagt merke til scanning/oppdatering i bakgrunnen, og denne laggen er jeg 100% sikker på at ikke var der før.

Fulgte med på CPU og minne in-game med hardwaremonitorprogrammet SpeedFan etter tips fra en kompis. Minnet skal være tilstrekkelig, da jeg bare bruker 50% av alt fysiskt minne når jeg kjører CS:S, Steam, og noen andre programmer som iTunes, nettleser el. Det jeg la merke til er at begge prosessorkjernene får kjørt seg litt når jeg spiller. Temperaturen stiger raskt oppover til 60°C og ytelsen mellom 70-90%.

Sjekka net_graph, og choke ligger som oftest på 0, resten er jeg ikke sikker på hva som er ideelt.

Skulle prøve å spille Condition Zero for å sammenligne, og jeg ble ganske så overrasket kan du si: Her lagget det bare enda verre enn i CS:S, som logisk nok er mye mer resurskrevende.

Samme greia; FPS er så høy som jeg kan få den.

Jeg har flere ganger fått en messagebox fra Steam, som sier at spillfilene for det spillet jeg prøver å starte trenger å defragmenteres.

Prøvde å spille CS:S nå nettopp og da merket jeg at det lagget litt mindre - akkurat nok til at det var spillbart. Men fortsatt ikke helt på topp slik det var før. Hadde ikke gjort noen endringer før jeg spilte. Sidevekslingsfila (ut i fra det jeg så) virket ikke som om den hadde noen problemer. Sjekket den først nå nettopp, mens jeg spilte CS:S.

Skal prøve å partisjonere og legge over Steam litt senere, så får vi se hvordan det går ;)

Endret av Burned-Toast
Skrevet

Hvis den sier at du bør defragmentere cachen så bør du gjøre det. Du finner en funksjon for det under egenskaper når du høyreklikker på spillet under "Mine spill" i Steam.

Skrevet

Joa, har alltid defragmentert like etterpå, kommer automatisk i Steam mener jeg.

Men det virket ikke som om det hadde noen virkning før jeg gjorde det manuelt.

Nå har jeg reinnstallert Steam og fått alt på en annen partisjon (er ikke sikkert at det var nødvendig i mitt tilfelle).

Så høyreklikket jeg på Counter-Strike: Source, under My Games --> Properties --> Local Files

og der fant jeg valgene: "Defragment cache files" og "Verify integrity of game cache".

Kjørte begge to og nå er det nesten ikke antydning til lagg mer!

Tusen takk for hjelpen, det var visst game cache filene som var problemet :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...