Gå til innhold

Maks minne i x86


lockdog

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Sitti og fundert litt på hva som er maks minnestørrelse i et 32bits os.

Etter det jeg har skjønt, er det ikke noe vits i å ha mer enn 3GB.

 

Har også hørt noen si at man nyttegjør seg av opptil 4.

 

Her står det etter det jeg kan skjønne at hvis man har 4GB, så vil 2GB dedikeres til windows, og man kun ha 2GB tilgjengelig til andre applikasjoner.

Stemmer dette?

 

Det nevnes også en /3GB opsjon i boot.ini, som det virker som vil åpne for 3GB til applikasjoner. Men fremdeles vil man jo ha 1GB dedikert til windows, og ikke en gang vista bruker så mye.

 

Nå har jeg ikke funnet noe konkret om 3GB+ i Vista(x86), annet enn at jeg har hørt rykter om at det samme gjelder der.

 

Så, er det i det heletatt noe vits i å ha mer enn 3GB minne på pc'n når man har 32-bits os?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en del motstridende og forvirrende informasjon rundt dette. På nettsiden du referer til benyttes et ord som er "virituelt minne" og dette må ikke forveksles med fysisk minne (ram-brikker). Virtuelt minne er dedikert plass på din harddisk som Windows bruker i tillegg til minnet. Dette kalles også sidevekslingsfil eller page-file på engelsk.

(tror det vil hjelpe å lese denne artikkelen på nytt med dette i minnet!)

 

Jeg har selv 4gb og kjører dual-boot slik at jeg har både Vista x64 og Xp x86.

I Vista har jeg 4gb minne, men i Xp`en som er 32-bits annerkjenner systemet kun 3,2 gb.

 

Når det gjelder fordeling av minne til applikasjoner og OS så har jeg forstått det slik at et 64-bits OS vil gi mer minne til en enkel applikasjon enn en 32-bits. Husker ikke helt hvordan fordeling var her...

 

Jeg konkluderte derfor med at det er unødvendig med mer enn 3gb ram i et 32-bits OS. I fremtiden skal jeg vel etterhvert opp til 8gb ram så 64-bits OS is the way to go!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...