Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ATI Radeon x1950 XTX blir glovarm, vifta kjører sakte.


Anbefalte innlegg

Sitter da på lan med et sarva skjermkort (elns).

Tenkte jeg skulle spille, men noe VPU recover stepper inn når temperaturen når 90 grader på skjermkortet...

 

Problemet tror jeg er at viften ikke kjører etter hva som trengs, men hvordan det skal løses vet jeg ikke.

Jeg tok ut kortet for å sjekke om vifta spølte i støv, men den snurrer som bare det.

 

Kan noen hjelpe meg?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme kort som deg tidligere. vet ikke om ATiTool hadde/har en bug, men vifta gikk ikke etter hva jeg satte den til i ATiTool. istedet var det nærmest stille fra pcen under last . etter noen runder med spilling ( Cs:s ) sjekket jeg tempen . den lå rundt 85 - 90c

 

jeg fikk panikk fjernet ATiTool å la inn Ati CCC . (catalyst control center)

 

etter dette hadde jeg ikke problemer med hverken vifte eller temp.

 

men kan ikke være sikker på at dette er tilfelle med din

Lenke til kommentar

Jeg bruker Ati CCC til vanlig, og kortet står framdeles i flammer.

Jeg burde sikkert sende det inn om det oppfører seg likt etter _enda en_ formatering?

Det har vært slik lenge.

 

Nå har jeg også oppdaget at prosessoren ligger på 55 grader med åpent kabinett...

Lenke til kommentar

55 Celcius er normalt (for dualcore) med vifta du får fra Intel/Amd i Load. (veit ikkje kva som er normalt med åpent kabinett)

Har eit X1900 XTX eg opplevde 90C med på grunn av at eg ikkje hadde fjerna metall sporet bak, som lufta skulle ut. Kanskje du har gjort samme feil? Har du faktisk prøvd å kjenne, om skjermkorte er varmt eller ikkje? Hvis det er veldig varmt, så hjelper det lite å formaterer. Då må du kjøpe deg ei ny vifte.

Endret av Ganam
Lenke til kommentar

Det eneste som prosessoren hadde å slite med når jeg sjekket tempen var bios, den har vært nede i 40 tidligere.

Skjermkortet er et X1950 XTX her, har satt fingern på kortet noen ganger, og jeg kan fastslå at det var høy feber på det.

 

Men anyways, det er sikkert ikke noen annen løsning en å få kortet reparert eller erstattet.

Skal prøve andre operativsystemer når jeg får henta pc-en, så skal jeg si fra om det skjer et mirakel.

Endret av Espen_k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...