Gå til innhold

Gammel mecablitz SCA 310. Trygg?


Anbefalte innlegg

Fant denne gamle blitzen sammen med fatterns gamle analoge fotoutstyr. Tilkoplingen er den samme som på blitzene som er ment for Canon. Men jeg kan desverre ikke finne noen specs på denne blitzen og lurer på om det er trygt å bruke den, eller kan jeg risikere å ødelegge et eller annet? Kamera jeg har er et EOS 350D.

 

Det er også en del innstillinger bak på denne blitzen som jeg ikke forstår helt, som DIN-ASA med verdier fra 13-30 og 25-1000 og TTL M A(gul) A(blå) A(rød). Fint om noen bare kort kunne forklart hva dette er? Er ganske ny på dette som dere sikkert forstår.

 

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt forsiktighet kan nok være en god ide. 350D skal tåle opp til 250 volt, men en del gamle blitzer gir friske spenninger - opp til 6-700v på det meste. Du bør derfor måle trigger volt på blitzen din, se:

 

http://www.adriantung.com/articles/tech-fl...hvoltage01.html

 

Er denne under 250v med noe margin bør (ingen garantier her - det finnes rapporter om svidde kamera på langt lavere spenning enn dette!) dette gå bra, hvis ikke ville jeg ha droppet forsøket...;-)

Endret av afoelges
Lenke til kommentar
jeg vet Nikon tåler opp til 250V, men gjør Canon også det? Jeg var overbevist om at Canon kun tåler ca 5V :hmm:.

Alle Canon-modeller i salg nå tåler opp til 250v ja. En del av de eldre modellene (D60, 300D...) tålte opp til 6v. Dette har sammenheng med type interface mot blitz, nyere Canon har fått elektronisk styring som er mye mer robust enn den tidligere elektriske styringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...