Gå til innhold

hvor stor betydning har lydkort?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bruker lydkorte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328399 (Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer ) OG er koblet mot http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312253

(Creative Gigaworks Pro Gamer G500 THX)

 

Dette speller så utrolig bra og kan brukes til både film og fest :cool:

Men spørsmålet er egentlig om jeg får noe bedre lyd eller kvalitet på lyden om jeg kjøper et bedre lydkort? har lest litt opp og ned anmeldelser om dette lydkorte.

 

Kan det være lurt å slenge inn flere hundrelapper for et nytt kort ? og hva vil EVT. bli bedre?

 

takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er faktisk coax kabler som er koblet opp mot høytalerene og basser på den. :thumbup:

Fantastisk fornøyd med anlegget speller bedre en hjemmekino anlegget til naboen som kostet over det dobbelte som jeg fikk det for.

 

men hva er det egentlig forskjellen på de dyre lydkortene og de noe rimligere som mitt ?

Lenke til kommentar

Den store forskjellen ligger som oftest i DACen. En DAC er en Digital-til-Analog-Konverter som gjør om de digitale lyddataene som prosessoren din behersker seg med om til analoge lydsignaler som forsterkeren din bruker til å lage lyd i høyttalerne. Dersom DACen er veldig dårlig kan den skape støy, forvrenging eller avvik i det analoge signalet den produserer som da blir med i lyden.

Når du bruker en digital tilkobling blir tilkoblingen som en forlengelse av databussen fram til lydkortet og ut til anlegget. Det er da DACen i anlegget som tar seg av konverteringen, og denne DACen i anlegget vil man ikke kunne bytte ut uten videre. Jeg er litt usikker på kvaliteten på DACen i slike anlegg kontra konsumerlydkort, men det har blitt påstått tidligere at DACene i anleggene er bedre enn de i de (relativt) billige lydkortene.

Man får også kjøpt eksterne DACer, med disse koster gjerne mellom et 4 og 5-sifrert antall kroner og er påtenkt de dyre hifi-miljøene. Men for oss vanlige dødelige vil jeg tro det koster mer enn det smaker dersom vi skulle kjøpt slikt utstyr. :)

 

Andre ting som kan være forskjellig på billige og dyre lydkort er tilkoblingsmuligheter, mulighet for sanntidsenkoding i Dolby Digital og DTS, støtte for ulike APIer slik som ASIO2 for de som driver med musikkproduksjon, støtte for EAX, kompleksitet av drivere, kontrollpanel og konfigurasjonsmuligheter for lydkortet (f.eks intern ruting av lyden).

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...