Gå til innhold

Dårlig performance på fil server på vmware 3.5


pelsner

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg fasa akkurat ut en filserver vi hadde til en 2008 server x64 .

 

Den booter fra et SAN som har satt opp to stk Raid 5 med 9 disker i hver pool.

Selve lagrings område til lager serveren har et dedikert LUN som er det ene raid 5 oppsettet til filer, men den booter fra et annet LIN.

 

Det jeg merker meg er at det går veldig mye tregere å kopiere filer, gjerne da mange småfiler.

 

Browsing går raskere, men dette er sikkert pga win 2008 har bedre indeksering.

 

Jeg merker meg at CPU loaden går veldig høyt i forhold til det den bør gjøre når jeg tester fil kopiering.

 

TCP load tabellen ser slik ut :

 

TCP Global Parameters

----------------------------------------------

Receive-Side Scaling State : enabled

Chimney Offload State : disabled

Receive Window Auto-Tuning Level : normal

Add-On Congestion Control Provider : ctcp

ECN Capability : disabled

RFC 1323 Timestamps : disabled

 

Denne VMen har kun ett intern nettverkskort, men vswitchen har to .

Denne serveren vil vel bare utnytte seg av 1 GB likevel, dette kan kanskje være flaskehalsen?

 

Noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det like tregt fra filer "lokalt" på filserveren som dem i SAN'et?

 

Ja det kan se ut som det er ikke er noen forskjell..

 

Jeg lastet opp bilde av cpu belasting da jeg testet noen filer frem å tilbake.

 

At jeg alene klarer belaste cpuen så mye kan ikke være særlig bra.

 

Nå fikk jeg riktignok ca 90 MB per sekund på de filene jeg prøvde på, men med engang det er flere småfiler faller ytelsen drastisk.

post-124341-1222687773_thumb.png

Endret av pelsner
Lenke til kommentar

Gigabitlinken er vel neppe noen flaskehals siden du bare har 18 disker. RAID5 er forøvrig ikke optimalt for god ytelse når man har små filer (men bra for kjapp lesing store av filer).

 

Du bruker softwareinitiator? iSCSI hba?

Fra hvilken type boks har du testet ytelsen? Lokalt? Vista? XP? Linux?

Ser du allerede har slått av Chimney, noe som kan gi dårligere ytelse mot VistaSP1, men bedre mot XP.

 

Hva slags SAN er det du bruker? Hvor mye RAM har det per kontroller? Har du prøvd å kjøre iometer for å se hvilken ytelse du får?

 

Lars

Lenke til kommentar

1. Den serveren lager serveren kjører på har 3 VMs per dags dato. Dette er Domenekontroller, en mediaserver som nesten ikke er i bruk og nevnte lager/print server.

 

2. Harware :

 

Dell poweredge 2950: 32GB ram,4x Xeon 5130@2Ghz

San er EMC AX4-5.

 

3. Vi har fiberkort i alle hostene så det brukes ingen software initiatore.

 

4. Systemet jeg har testet mot er både vista SP1 og xp sp3.

Merker at innlogging går tregere enn før og kopiering av småfiler går tregt.

 

 

Jeg prøvde nå kopiere en del(5 500)småfiler på tilsammen 82 meg.. På disse filene får jeg kun 755 kb per sek.. prøver jeg derimot en stor fil på ca 600 meg får jeg ca 20 meg per sekund.

 

Legger ved noen filer av esxtop(vet ikke om det er de verdiene du ser etter).

 

Jeg testet nå med Vista SP1. (Bare kopierte fra min lokale pc til filområde på lager serveren).

 

Jeg har 1gb link rett inn så min forbindelse er ingen flaskehals.

post-124341-1222693157_thumb.jpg

post-124341-1222693164_thumb.png

post-124341-1222693169_thumb.jpg

post-124341-1222693177_thumb.png

post-124341-1222693182_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei!

Dette var egentlig ikke helt riktige tall, men jeg kan allerede se at du ikke har optimal ytelse. Feltet %RDY forteller hvor stor andel den virtuelle maskinen ikke får den cpu-tilgangen den trenger. Alt over 5% er regnet for å være dårlig.

 

Hvor mange vcpu'er har du gitt dine virtuelle maskiner?

 

For å få de tallene jeg var ute etter:

start esxtop, press 'd' for å komme til diskmodus og deretter 'fij' for å få fram ekstra felter. Håper du har en widescreenskjerm så du kan se alle feltene bortover. Den viktigste verdien her er DAVG. Se på denne verdien litt over tid mens du kopierer så du ikke tar med en peak-verdi.

 

Hvilke disker har du på SAN'et ditt? Anbefaler også at du kjører iometer slik jeg linket til over. Da kan du også sammenligne ytelsen din med andre i den samme tråden der.

 

Lars

post-8128-1222694472_thumb.jpg

Endret av wsp
Lenke til kommentar
Hei!

Dette var egentlig ikke helt riktige tall, men jeg kan allerede se at du ikke har optimal ytelse. Feltet %RDY forteller hvor stor andel den virtuelle maskinen ikke får den cpu-tilgangen den trenger. Alt over 5% er regnet for å være dårlig.

 

Hvor mange vcpu'er har du gitt dine virtuelle maskiner?

 

For å få de tallene jeg var ute etter:

start esxtop, press 'd' for å komme til diskmodus og deretter 'fij' for å få fram ekstra felter. Håper du har en widescreenskjerm så du kan se alle feltene bortover. Den viktigste verdien her er DAVG. Se på denne verdien litt over tid mens du kopierer så du ikke tar med en peak-verdi.

 

Hvilke disker har du på SAN'et ditt? Anbefaler også at du kjører iometer slik jeg linket til over. Da kan du også sammenligne ytelsen din med andre i den samme tråden der.

 

Lars

 

Jeg har 15K 300gb SAS disker i SANet.

 

Lager serveren har nå tildelt 4 stk vcpuer( dette tror jeg kan være en av feilene)

Domenekontroller har 2stk vcpuer.

Mediaserver har 2stk vcpuer.

VCserver har 1 stk vcpu ( denne skal skrus av og er ikke i bruk lenger)

 

Jeg så på DAVG imens jeg kopierte samme mengde småfiler nå: Denne gikk fra ca 0.79 til 1.20.

 

Jeg skal prøve iometer imorgen.

post-124341-1222695414_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Provde a sette ned til en vcpu og dette saa ut som ikke hadde noen negativ eller positiv virkning..

 

Men vi bruker symantec backup exec til aa ta backup av filer pa serveren. Sa cps prosessen tok veldig mye cpu nar man har pa at den skal ta backup naar filer endres. Dette loste seg ved a sette opp cpsen automatisk.

 

Kjorer ogsa trend micro pa selve filserveren. Dette trodde jeg kunne ha noe aa si for ytelsen , men det virket ikke slik i forste omgang.

 

Jeg rakk bare kjore et par iometer tester paa servern for jeg hoppa paa flyet til Australia.

 

Jeg skal poste det jeg finner ut naar jeg kommer tilbake fra ferie

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Anbefaler alle å gjøre samme på filservere!

 

Installasjon av VMware Tools er anbefalt uansett type server. I eldre versjoner av VMware Tools er det heller ikke støtte for denne driveren i 64-bit windows, så det er viktig å være på en relativt ny versjon; spesielt om man kjører 64 bit.

 

Lars

Lenke til kommentar
Anbefaler alle å gjøre samme på filservere!

 

Installasjon av VMware Tools er anbefalt uansett type server. I eldre versjoner av VMware Tools er det heller ikke støtte for denne driveren i 64-bit windows, så det er viktig å være på en relativt ny versjon; spesielt om man kjører 64 bit.

 

Lars

 

Hadde VMware Tools installert, men driveren var fortsatt satt til E1000. Kan sikkert være fordi serveren ble installert med eldre versjon av ESX/Tools.

 

Erik

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Anbefaler alle å gjøre samme på filservere!

 

Installasjon av VMware Tools er anbefalt uansett type server. I eldre versjoner av VMware Tools er det heller ikke støtte for denne driveren i 64-bit windows, så det er viktig å være på en relativt ny versjon; spesielt om man kjører 64 bit.

 

Lars

 

Hadde VMware Tools installert, men driveren var fortsatt satt til E1000. Kan sikkert være fordi serveren ble installert med eldre versjon av ESX/Tools.

 

Erik

 

Høres ut som et godt tips, jeg ser min server fortsatt er på E1000, men kjører win x64 2008 Server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...