Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Scooter akkser alt for dårlig, spesielt i bakker


kevinedomm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første jeg vil nevne med denne tråden er at HER ER DET IKKE snakk om trimming, men en scooter som har begynt å akselere dårligere og dårligere, og nå akser den så dårlig at det er helt klart at noe er galt.

 

 

Scooteren det er snakk om er en Yamaha Jog R som har gått 8000KM.

 

Den har som sagt i det siste begynt å miste akselerasjonen helt, den drar ikke opp bakker og drar generelt dårlig, dette gjorde den ikke før.

 

Har prøvd å bytte følgende:

 

Variatorvekter

 

Reim

 

Sjekket alle tannhjulene

 

clutch + fjær

 

Har sjekket at reimen sitter tight og fint som den skal, og har prøvd forskjellige fjører og en annen clutch, men ingen hell.

 

Klarer rett og slett ikke å finne ut hva dette kan være.. noen som har vært borti dette før?

 

Når man gir full gass så er turtallet høyt, men ikke unormalt høyt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen expert men kansje sylidneren/stemplet holder på å gi seg? Hadde samme problem med min Rieju RS2, den nektet å gå med turtall, gikk med 3k i 20km/t, da viste det seg at det var ett hull på størrelse med tommeltotten min (sett ovenifra selvøfelig).

Skrevet (endret)

når hjulet løper fritt i lufta er det jo nesten ingen motstand og det er klart det går fint med en varmskjært / evt slitte stempelringer osv osv, men det er noe annet med et par hundre kilo på. Hadde samme deal med min moped nå nylig, gikk greit å ruse som faen på tomgang, men når jeg kjørte og kom til tredje gir var det tomt for krutt. Viste seg at den var varmeskjært. Lykke til, mopeden min fikk iallefall kreftene tilbake etter en ørliten boring og stempelbytte. :)

Endret av Neptun_
Skrevet (endret)

Ok, takk for godt svar :)

 

Lurer da på en ting til;

 

Har en kompis med en Honda MB5 som er maks oppborra, og har powerfilter, den klarer max 5000rpm uansett om den er i fri eller han kjører i nedoverbakke, den går opp i 8000 omdreininger om man girer ned i nedoverbakker, men da er den ikke villig til å yte noe, den bare dabber ned til 5000 og muligens går dårligere/stopper. Kan dette være for mye luft eller varmeskjært?

 

Ellers spekuleres det i om det er tenning/coil

 

Tennpluggen er brun og KNUSKTØRR.

Endret av Daniel_91
Skrevet (endret)

Det første jeg tenker på er reima, men siden du allerede har bytta den, er det vel ikke det.

 

Er det sånn at den fusker, eller får du respons med en gang du gasser?

Endret av HondaOlav
Skrevet

Full respons fra motoren, har testa å belaste svinghjul og motoren tar godt i.

 

Testet den ved å belaste variatoren kontra en annen scooter, begge motorene drog ca. det samme før de kubba.

Skrevet

Hmm.. Da ville jeg bare gått over scooteren med en "overhaling" Rens luftfilter og eksos, kanskje skifte stempel.

 

Hvis det ikke funker, da må du nesten bare slanke deg :p

Skrevet

Skifte stempel etter 8.000KM ?

 

Scooteren har jo alltid kjørt på Castrololje og blitt godt oppvarmet ved kaldstart og ikke tullekjørt.

 

Hvor lenge skal stempel og sylinder vare på en uplombert scooter?

Skrevet

Fått sjekka stempelringene dine ennå? Ville ihvertfall byttet det for så å sjekke åssen den går da. Stempelringene har ikke noe i mot å bli bytta heller kan man si..

  • 4 år senere...
Skrevet

Kan også funke å bytte sekundærvariatoren og variatorfjøra. det hjelper hvertfall om du har mye dødgang i den og den ikke får gitt alt.

  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+5132
Skrevet

Det kan hende han har fikset det, hvertfall med tanke på at han hadde problemet i 2008.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...