Gå til innhold

Cpu-vifta går konsekvent på 100%


CortexN

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har nylig skiftet ut stock-vifta til cpu`en med en Thermaltake Blue orb. Den nye vifta hadde kun 3-pin, mens den gamle hadde 4-pin. Siden den nye ikke har PWM-styring så går nå vifta på 100% og det bråker...

Jeg har vært inne i BIOS og endret innstillingene i Q-fan til "silent", "performance" osv, men samme problemer. Vifta spinner konsekvent på ca 1760 rpm iflg speedfan. Jeg ønsker ikke å ta i bruk software som speedfan til å justere dette, men ønsker å finne ut om det er noe i bios jeg har oversett.

 

Flashet bios for et par måneder siden så jeg tror jeg har nyeste versjon. I Q-fan så kan jeg styre chassis-vifta ved å sette en makstemperatur, men for Cpu`en ser det bare ut til å være presets som tydeligvis ikke fungerer (pga jeg ikke kjører PWM). Har googlet dette en del og funnet ut at man kan endre fra PWM til DC slik at bios styrer mengde strøm for å redusere hastigheten, men tipper dette finnes kun i eldre eller andre biosversjoner enn jeg har.

Er det noe håp i å få cpu-vifta min til å bråke mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På et hovedkort med 4-pins cpu-vifte tilkobling, som egentlig gjelder de fleste nye hovedkort, så er eneste utvei å kjøpe en vifte med 4-pins tilkobling får å få kontroll på viften :)

 

Edit:

 

Har også hørt borti at enkelte ASUS hovedkort har muligheten for å stille 4-pins til 3-pins i BIOS... men er ikke sikker på om dette.

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke anbefalt å kjøpe blue orb nå, denne er veldig gammel, og vil antakeligvis slite litt med å holde lave temperaturer uten mye bråk.

 

Hva slags asus-hovedkort er det snakk om? Virker som om P35 og opp ikke støtter 3pin cpuvifte med regulering...

Uten å ta over tråden til CortexN så kan jeg svare at for meg så gjelder det et ASUS P5Q Deluxe hovedkort.

 

Red.: Hvorfor er det vanskeligere for en gammel CPU-vifte å ta vekk luft enn dagens CPU-vifter? Varmere prosessorer i dagens marked?

Nyere teknologi på CPU-vifte-fronten?

Endret av BorN
Lenke til kommentar
På et hovedkort med 4-pins cpu-vifte tilkobling, som egentlig gjelder de fleste nye hovedkort, så er eneste utvei å kjøpe en vifte med 4-pins tilkobling får å få kontroll på viften :)

 

Edit:

 

Har også hørt borti at enkelte ASUS hovedkort har muligheten for å stille 4-pins til 3-pins i BIOS... men er ikke sikker på om dette.

Jeg har ikke denne muligheten med mine Maximus Formua (X38) og P5E WS PRO (X38) kort.. kunne dog fint gjøre det på P5W DHD (975X)

 

Jeg ville ikke anbefalt å kjøpe blue orb nå, denne er veldig gammel, og vil antakeligvis slite litt med å holde lave temperaturer uten mye bråk.

 

Hva slags asus-hovedkort er det snakk om? Virker som om P35 og opp ikke støtter 3pin cpuvifte med regulering...

Uten å ta over tråden til CortexN så kan jeg svare at for meg så gjelder det et ASUS P5Q Deluxe hovedkort.

 

Red.: Hvorfor er det vanskeligere for en gammel CPU-vifte å ta vekk luft enn dagens CPU-vifter? Varmere prosessorer i dagens marked?

Nyere teknologi på CPU-vifte-fronten?

 

Nyere teknologi for cpukjølere (heatpipes) samt at nye cpuer blir varme. en Q6600 har en TDP på 95/105W, og de nye 45nm cpuene har også ganske høy TDP.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Som det står i signaturen min så har jeg følgende hovedkort: Asus P53E WS Pro.

 

Skjønner at det ikke er helt håp her, men jeg har mine tanker og de er følgende: Hovedkortet har fremdeles 3-pins connectorer til chassis- og psu-vifta og disse to blir styrt av bios på "gamle måten". CPU-vifta har fått en fjerde pin, men det bør ikke dermed være umulig å styre den uten pwm siden bios styrer chassis-viftene fint. I min bios versjon har jeg mulighet til å sette en maks temperatur for chassis, men dette har jeg ikke for cpu pga at jeg kun kan velge mellom tre presets (og som nå ikke fungerer pga ingen PWM.) JEg driver og fabulerer litt om jeg skal prøve å "downgrade" biosen min til en eldre versjon som kan gi meg muligheten jeg er ute etter. Litt far fetch kanskje, men er det skadelig å flashe bios til en eldre versjon?!?

 

Alternativt, vil problemetløses med et tredjepartsprogram som speedfan eller riviatuner?

Anbefalinger?!?!?

Lenke til kommentar

Du kan bruke speedfan for å styre en annen viftekontakt etter cputemperatur, såklart.

 

Edit: forøvrig har du P5E3 WS Pro, rett signaturen din, ellers blir nok folk forvirra når de skal prøve å hjelpe deg.. jeg har selv P5E WS Pro, og speedfan funker på to av viftekontaktene på det...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...