Gå til innhold

Hvordan bruke DateLastModified ??


Anbefalte innlegg

:) Jeg prøver å lære litt om VB, og trenger hjelp.

 

Jeg trenger en funksjon/makro som henter metadata informasjonen "dato sist endret" fra en fil. På hjelpe programmet i VB 6.0, finner jeg en forklaring for "DateLastModified" og et eksempel script

 

Sub ShowFileAccessInfo(filespec)

Dim fs, f, s

Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set f = fs.GetFile(filespec)

s = UCase(filespec) & vbCrLf

s = s & "Created: " & f.DateCreated & vbCrLf

s = s & "Last Accessed: " & f.DateLastAccessed & vbCrLf

s = s & "Last Modified: " & f.DateLastModified

MsgBox s, 0, "File Access Info"

End Sub

 

Det jeg lurer på er:

1. Er dette et fullgodt skript for å hente denne informasjonen fra f.eks en mdb fil?

2. Hvordan jeg skal implementere skriptet i VB. Hvor skal skriptet settes inn, i This document-View code, modul, class modul eller i en form ??

3. I scriptet finnes (filspec), som etter det jeg har forstått er stien til filen som det her skal hentes informasjon om. f.eks C:Test.txt . Når jeg setter denne stien inn i skriptet, får jeg feilmeldingen "compile error" og tegnet : i stien blir markert. Noen ba meg prøve å bytte ut med der hvor dette forekom i stien. Dette hjalp ikke.

4. Er det mulig å sette en relativ sti til filen som f.eks <SrcDir> Tekst.txt ?

 

Som sagt er jeg ny i dette, og ville sette stor pris på om noen kunne hjelpe meg.

 

Tslin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stien må skrives i annførselstegn som slik ("c:test.txt")

 

koden fungerer etter sin hensikt, dog det er flere forbedringer som kan gjøres.

Først og fremst bruk av ' for å kommentere koden der dette måtte være nødvendig.

Videre vil også spesifisering av data typen til variablene være hensikts messig.

(Dim fs, f, s as string)

 

Vb er event styrt, et programm reagerer på ulike hendelser iverksatt av brukeren.

I så måte kan koden implementere bak en buttons click hendelse. Når brukeren klikker på denne, vil koden utføre sin oppgave og sende en message box tilbake med info om filen. Koden kan utvides slik at brukeren selv kan browse gjennom disken, merke en fil og klikke på en button ( common dialog control)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...