Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus P5K Premium boot problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har et Asus P5K Premium Black Pearl edition som har oppført seg rart i det siste. Helt siden jeg fikk kortet har det lagget når det bildet før biosen kommer opp (altså der man kan trykke "del" for å gå inn i biosen. Først kommer halve bildet opp, så kan det gå opp til 30 sek før resten av bildet kommer opp og pcen starter opp. Det skal stå "Asus P5K Premium - AI Lifestyle der", men noen ganger står det likegjerne "--- lifestyl", altså er det bokstaver som ikke kommer opp og liknende. Dette er tross alt ikke et alvorlig problem, men det vitner vel om at noe ikke er som det skal.

Det som verre er, er at hovedkortet er ustabilt. I begyneelsen kjørte jeg min q6600 helt stabilt på 3,5 ghz. Nå starter den kun på 3,5 ghz 1/3 av forsøkene, og dersom jeg restarter pcen starter den aldri. Jeg må skru den helt av, og så på igjen. Gikk ned til 3,3 ghz, noe cpuen har klart helt fint på alle andre hovedkort. De gikk fint i starten, før jeg fikk akkurat de samme problemene igjen. Pcen starter ofte ikke før jeg har prøvd noen ganger, og restarter fungerer ikke. Skjermbildet lagger fortsatt under oppstarten.

Noen som vet hva feilen kan være? Er fryktelig lei av dette hovedkortet nå, har bare vært problemer. Har en tråd på forumet ett sted om hvor vanvittig stress det skulle være å bruke sata disker på dette kortet blant annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsøkte å oppdatere til den seneste biosen, 0702. Det endte i katastrofe, nå booter ikke pcen på mer enn 3,0ghz. Bootingen tar nå i tillegg mye lenger tid... Kan ikke akkurat levere inn hovedkortet til netshop siden det ikke overklokker så bra som det skal... Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Skrevet (endret)

Hei.

Har selv samme hovedkortet og er strålende fornøyd. For meg høres ikke dette nødvendigvis ut som et rent hovedkort-problem, faktisk vil jeg tørre å påstå at problemene dine kan skyldes både cpu og minne. Slikt hendelsesforløp som du snakker om hvor du over en tidsperiode får til dårligere og dårligere maks-klokk kan skyldes elektronmigrering, dog skjer dette vanligvis over en lang tidsperiode. Har bl.a. vært mye snakk om at en del ddr2-minne opplever dette fenomenet rimelig fort ved klokking og høye temperaturer på minnet. I og med at minnet er en viktig komponent når det kommer til overklokking, er det vært å undersøke, prøv et nytt sett minne hvis du har mulighet til å få lånt det et. Har du prøvd hovedkortet med en annen prosessor/minne for å være helt sikker på at det er i kortet problemet ligger? Prøv også å disable så mye av tilleggsfunksjonaliteten til kortet for å se om det er hos en av disse boot-problemene dine ligger (trådløst nettverk, ekstra nettverksport, integrert lydkort, ide-kontroller osv.)

Har selv erfart at boot-screenen med navnet på kortet henger litt i blandt (dog ikke like alvorlig som du nevner med opp til 30 sec.), men dette er vanligvis fordi maskinen bruker noe lengre tid når du bruker mye integrert funksjonalitet, etter min erfaring og opppfatning.

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Skrevet

Takk for hurtig svar. Skal se litt på minnet, teste med litt lavere hastigheter, kun bruke noen av brikkene osv. har desverre ingen andre minnebrikker tilgjengelig, så får ikke testet ut det. Ble i allefall sur nå når den nyeste biosen gjorde at jeg ikke kommer over 3,0ghz i det heletatt.

Men kan jo hende ting ordner seg hvis jeg ser litt nærmere på minnet.

Skrevet

Har nå prøvd med en og en minnebrikke, testet alle enkelthvis i alle minneslottene osv. Har fortsatt de samme problemene. Som sagt klokker også cpuen mye dårligere nå som jeg innstallerte den siste biosen, så er ganske oppgitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...