Gå til innhold

En utfordring? til de med SQL erfaring


Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng som driver vår egen managerklubb på 7.året der vi setter opp lag basert på vår egen draftede stall hentet fra engelsk fotball. Vi har en etter egne øyne ganske avansert "bibel" i excel-format der vi legger inn karakterer på spillerne hver runde og som ut i fra det regner ut runderesultater, oppdaterte sammenlagttabeller, karaktersnitt etc på spillerne osv.

 

I tillegg til dette har vi en hjemmeside der vi legger ut diverse info. Runderesultater først og fremst, i tillegg til årets staller.

 

Det jeg nå vurderer er om det er mulig å i steden for å lage et årlig svært excelark å heller legge disse dataene inn i en database, som igjen kan speile infoen på dynamiske websider.

 

Målsetningen vår er å legge inn data kun ett sted, for så å kunne vise dette på hjemmesidene på en oversiktlig måte.

 

Jeg har veldig begrenset (i praksis ingen) erfaring med slike ting, men jeg ser for meg at dette er mulig, så lenge man legger en liten jobb i databasen.

 

Er det noen som har erfaring med den slags og som relativt kjapt kan gi meg et overslag på om dette er mulig eller ikke basert på å se på excel"bibelen" vår, samt hjemmesiden?

 

Håper på positivt svar. Har vurdert å kontakte universitetsmiljøet, men jeg tenkte å gi det et forsøk her først. For alt jeg vet så kan dette være easy peasy.

 

Håper på positivt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig det bare er meg som er trøtt, men...

 

Spurte du nettopp om det er mulig å legge data inn i en database?

 

Var det så dårlig formulert? :p

 

Det jeg ønsker er et overslag over hvor omfattende det evt vil være å konvertere dagens metode - der vi manuelt lager denne excel"databasen", + at vi manuelt lager hjemmeside der vi igjen manuelt legger ut resultater og evt statistikk - til en metode der vi selv, med våre begrensede kunnskaper om database, kan legge inn resultatene og spillerne i en database som igjen gir oss muligheter til å ta ut statistikker, resultater og historikk via hjemmesiden?.

 

For å svare på dette tror jeg nesten jeg må vise dere hjemmesiden samt denne excel-bibelen.

 

I prinsippet så ønsker vi vel en slags hjemmesnekret variant av de de fleste store avisene etc gjør med sine online managerspill.

Lenke til kommentar

Det var ikke store utfordringen....

 

Men på meg virker det som om du heller burde postet innlegget her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=275

[/quote

 

Fair enough, men før jeg har tenkt å ansette noen til noe som helst i forhold til modellering evt programmering - så vil jeg har en grov oversikt over omfanget - og om det er realistisk/mulig å få det til for 9 kompiser som har dette som hobby.

 

You see? :)

Lenke til kommentar
...så vil jeg har en grov oversikt over omfanget - og om det er realistisk/mulig å få det til for 9 kompiser som har dette som hobby.

 

You see? :)

 

Da trenger vi mye mer informasjon. Legg ut Excel arket ditt og lag en ordentlig kravspec (lag gjerne "screenshot" mockups av grensesnittet i PowerPoint). Med den informasjonen du har gitt til nå vil jeg tippe det tar mellom 2 timer og 2 måneder et sted....

Lenke til kommentar
Fair enough, men før jeg har tenkt å ansette noen til noe som helst i forhold til modellering evt programmering - så vil jeg har en grov oversikt over omfanget - og om det er realistisk/mulig å få det til for 9 kompiser som har dette som hobby.

 

You see? :)

 

Sagt enkelt:

 

Jeg tror database-tingene er det letteste her. Nå kjenner jeg ikke helt til datasettet ditt, men slik jeg forstår situasjonen burde selve databasejobbingen være enkel/triviell.

 

For å sette det litt i perspektiv kan man vel si at selve databasejobbingen er litt lettere i en database for en som kan SQL, enn det er for deg som kan Excel å gjøre det i Excel.

 

Litt lettere, kanskje en god del lettere. Excel er laget for å spise tall, databaser for å spise alt mulig av data, statistikk og hva nå enn.

 

Den mest tidkrevende delen av jobben er sansynligvis selve webdesignet, og til en hvis grad webutviklingen.

 

Hvordan skal designet være?

Hvordan skal man legge inn data?

Hvordan skal man hente ut data?

 

Slike ting man fort kan bli sittende i timesvis, for å gjøre en liten fiks eller endring.

 

Første posten min var mest ment som en morsom måte å si "Selvsagt kan du dette, men du spurte veldig generelt, så fant ikke på noe bedre konkret svar." ;)

 

 

Med den informasjonen du har gitt til nå vil jeg tippe det tar mellom 2 timer og 2 måneder et sted....

 

Tipper mellom 2 dager og 2 måneder, så er vel omtrent enig.

 

Spørs på hvor mye man går seg vil i små filleting på webdesign osv osv.

 

Siden dette virker å være litt hobby-aspekt, så kan det jo nevnes at det ikke er noe særlig i veien for å gjøre dette selv.

 

Trenger ikke ansette noen for å gjøre dette. Kan du lære å bruke Excel noenlunde skikkelig, så kan du handle en bok om PostgreSQL, og en om PHP eller Python, og gjøre jobben selv.

 

Hvis man har lyst altså.

Lenke til kommentar
Voldsomt å opphengt du er i design da :roll:

 

Mesteparten av dette skal vel være backend som brukes av de 9 kammeratene, og der er jo ikke design viktig. Presentasjonen vil i enkleste fall være vanlige html-tabeller. Hvorfor gjøre det komplisert?

 

Riktig. Webdesignet er ganske uvesentlig.

 

Sjekk gjerne hjemmesiden vår for å se noenlunde hvordan dette ser ut i dag.

 

Spillerpresentasjon:

http://home.no.net/myrlas/Hjemmeside/spillere/vandersar.htm

 

Her ønskes mer statistikk basert på karaktermaterialet, samt utmerkelsene.

 

Lagpresentasjon:

http://home.no.net/myrlas/Hjemmeside/lagen...acchampions.htm

 

Her ønskes egentlig designet å være noenlunde likt. I tillegg ønskes managerstatistikk tilgjengelig basert på predefinerte spørringer.

 

Resultatside:

http://home.no.net/myrlas/Hjemmeside/resul...009/Runde01.htm

 

Denne skal også se noenlunde lik ut, og vi ønsker at den genereres ut fra rundekarakterene som plottes inn i databasen hver runde.

 

Exelbibelen vår er rett og slett de forskjellige stallene med 36 rundefelter der poengene for det laget som er valgt hver runde plottes inn. Da kjøres noen enkle script som regner totalsum, snittsum, spillersnitt, samt rundetabell og totaltabell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...