kevinedomm Skrevet 8. september 2008 Skrevet 8. september 2008 ... Er det verdt det? Har en scooter som gjør 80 uten problemer, men har tenkt litt over konsekvensene, og at det å betale 4200,- i bot for noe sånt er helt forjævligt, men det er vel ikke det verste. Forsikringen blir vel også ugyldig? Om jeg f.eks kjører på en person og skader vedkommende for livet, så kan jeg stå igjen med milliongjeld, har det noen gang hendt noen? Eller om det blir sammenstøt med en bil, da er det jeg som får skylden UANSETT, og det første politiet gjør er å inndra scooteren for å sjekke ytelsen på den? Blir vel forsåvidt ikke så altfor mye skader på bilen, er vel scooteren som blir knust, men blir fort noen tusenlapper fordi da.. Og så er det jo det å hele tiden passe på for kontroller.. og å være forsiktig med å ta den med på skolen osv, bare irriterende! ------------------------------------------------------------------------------------------- Men på en annen side, om jeg bare skjerper kjøringen og sørger for at jeg aldri kresjer, men det er jo umulig å gardere seg imot, men uansett, kjører ca. 13 mil i snitt per dag, så er vel bare å redusere den unødvendige kjøringen også.. Så hva sier dere andre forumbrukere? Mange her som kjører trimmet/uplombert moped? Syns dere det er verdt det? Noen som har fått seg noen saftige bøter?
Bearar Skrevet 8. september 2008 Skrevet 8. september 2008 Det er verdt det om du bruker mopeden til annet enn a-b kjøring og ikke bare bykjøring. Om trafikkulykken skyldtes pga for stor fart (trimmet), vil du nok få så det svir. OM det derimot ikke hadde noe å si om du hadde trimma eller ikke, skal det nok gå bra. Men her blir det nok en rettssak og sånt, men du ligger godt an om forholdene er som sist sagt. Politiet pleier som oftest ikke å mål effekten på en moped etter en trafikkulykke, om ikke mopeden ahdde for stor fart og at dette var mye av skylden til ulykken.
kevinedomm Skrevet 8. september 2008 Forfatter Skrevet 8. september 2008 (endret) Ok, men om jeg f.eks driter meg ut i en rundkjøring, og ikke ser bilen fra venstre, vil det da ha noe å si om den er plombert eller ikke (holdt faktisk på å skje en gang, så ikke SUV'n som kom i ALT for stor fart gjennom rundkjøringen) Endret 8. september 2008 av Daniel_91
CFM Skrevet 9. september 2008 Skrevet 9. september 2008 (endret) Alt som heter forsikring vil ikke gjelde Endret 9. september 2008 av gilera
kevinedomm Skrevet 9. september 2008 Forfatter Skrevet 9. september 2008 Uansett min feil eller ikke?
achmed123 Skrevet 9. september 2008 Skrevet 9. september 2008 jeg kjører en bra trimmet moped, og i begynnelsen var jeg også veldig opptatt av konsekvensene.. Bare ikkje kjør som en idiot i tettbygd strøk, går nokk alt fint=)
C92 Skrevet 9. september 2008 Skrevet 9. september 2008 Jeg kjører en ganske sprek speedfight, den gjør ca 75 - 80. Den betyr ikke at jeg skal gi full gass mellom fartsdompene. Jeg har den trimmet for å ha mer å gå på når jeg kjører sakte. Hvis du kjører i 45 på en orginal moped så høres det ut som om motoren anstrenger seg veldig. Min scooter gjør 60 uten problemer. Kjør med huet er det noe som heter. Trimming er ikke noe problem, bare man ikke gjør folk oppmerksome på farten du kan oppnå. Hvis du suser fordi en patruljebil på en 50cc i 93 km/t i en 50 sone så må du være en tulling som ikke har noe med et førerkort å gjøre.
westli Skrevet 11. september 2008 Skrevet 11. september 2008 Er det ikke slik at denne svære "forsikringsgjelden" får du kun hvis du kjører på en unge uten sertifikat? tror det skal gå relativt greit, som de andre sier såvidt du ikke suser inn i ungen i 80. Vet hvertfall at garantien er ugyldig, men forsikringene tror jeg gjelder, ettersom kjenner flere som har fått igjen på forsikring med trim. Og jeg nekter å tro at hvis en moped/scooter har trim så har den skjyld i alt av trufikkulykker, det blir for dumt. Dessuten tror jeg heller ikke at det er politiet som skjekker ytelsen på kjøretøyet, med mindre du lar de prøve den selv ( som er bare å nekte å la de ) men det er heller biltilsynet som sjekker det bla. i evt kontroller. Jeg selv kjører lett, men hvis jeg hadde hatt moped hadde jeg antakeligvis valgt å trimme, om ikke i hvertfall ta av plomberinga på potta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå