Gå til innhold

Skal kjøpe ny bærbar data...


Anbefalte innlegg

Men; jeg vet ikke om jeg skal velge Mac eller PC. Jeg har spurt i et annet forum også, men fikk ikke noe særlig anbefalinger til dataer der. Bare for og imot.

 

Studerer for å bli fotograf og vil ha meg en bærbar å jobbe med. Denne skal jeg også bruke ellers til andre ting, som f.eks. litt spilling også. Skolen jobber i hovedsak mest med Mac, men de har også noen PC'er til elever. Vi kommer til å bruke PSCS3.

 

Jeg har alltid brukt PC og er svært fornøyd med dette, kan egentlig ikke helt skjønne at alle står bomfast på Mac overalt når PC'er jeg har funnet er både bedre og billigere.

Noen sier jo at PC nå er på samme nivå som Mac når det kommer til bildebehandling. Kanskje bedre?

 

Så, jeg trenger fler synspunkter fra mennesker i faget, for jeg greier tydeligvis ikke å bestemme meg. Gjerne også tips til PC/Mac jeg kan kjøpe. Selv har jeg sett på HP PADV51094EO oppmot MacBook Pro (Jeg syntes HP sin var å foretrekke!), men gi meg gjerne tips om andre eller om det evt kommer ut en som er hakket bedre snart av samme typen. Har falt litt for HP, da jeg synes design og duppeditter ved siden av alt annet passer meg bra. Kan ikke ha større enn 15/15,4" da jeg skal bære den på skolen hver dag.

 

Håper noen vil hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men; jeg vet ikke om jeg skal velge Mac eller PC. Jeg har spurt i et annet forum også, men fikk ikke noe særlig anbefalinger til dataer der. Bare for og imot.

 

Studerer for å bli fotograf og vil ha meg en bærbar å jobbe med. Denne skal jeg også bruke ellers til andre ting, som f.eks. litt spilling også. Skolen jobber i hovedsak mest med Mac, men de har også noen PC'er til elever. Vi kommer til å bruke PSCS3.

 

Jeg har alltid brukt PC og er svært fornøyd med dette, kan egentlig ikke helt skjønne at alle står bomfast på Mac overalt når PC'er jeg har funnet er både bedre og billigere.

Noen sier jo at PC nå er på samme nivå som Mac når det kommer til bildebehandling. Kanskje bedre?

 

Så, jeg trenger fler synspunkter fra mennesker i faget, for jeg greier tydeligvis ikke å bestemme meg. Gjerne også tips til PC/Mac jeg kan kjøpe. Selv har jeg sett på HP PADV51094EO oppmot MacBook Pro (Jeg syntes HP sin var å foretrekke!), men gi meg gjerne tips om andre eller om det evt kommer ut en som er hakket bedre snart av samme typen. Har falt litt for HP, da jeg synes design og duppeditter ved siden av alt annet passer meg bra. Kan ikke ha større enn 15/15,4" da jeg skal bære den på skolen hver dag.

 

Håper noen vil hjelpe meg! :)

 

Jeg er ingen ekspert, men jeg kan hvertfall hjelpe etter beste evne. Det er sant som du sier, at PC nå er minst på samme nivå som Mac på bilderedigering. Bærbare PC'er blir stadig kraftigere, og takler større prosesser.

 

Det jeg ville gjort, var å henvende meg f.eks til dell. Her kan du sette krav til PC, altså hvilke oppgaver den skal brukes til, og hvor stor skjermen skal være osv. Da vil en kundekonsulent hjelpe deg å finne en PC som takler oppgaven. Slik jeg har forstått det, er dell ganske seriøse, og prøver ikke å selge deg mer enn du trenger (rett meg om jeg har feil).

 

Personlig ville jeg sagt at når det gjelder HVA du skal velge av PC og Mac, så kommer det an på hva du selv er vant med, og hva du liker best! Det kommer jo selvsagt også litt an på om det er diverse krav til bærbar maskin ved skolen din.

 

Eneste negative jeg ser ved PC, er Windows Vista. Det er litt mangler i dette operativsystemet, dessverre. Personlig føler jeg at XP er mer pålitelig, og det er vel ikke så alt for utdatert heller?

 

Ikke gjør noen avgjørelser basert på dette svaret mitt:) Vent heller og se om det dukker opp flere innvendinger. Det kan hende at jeg har misforstått noe, selv om jeg tviler på det:)

Endret av galexon
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Var mye av det der jeg ville høre :) Dell har jeg ingen erfaring med, man kan jo titte litt nærmere. Det jeg fant av maks der er i allefall det samme som HP har.

 

Noen fler med tips og erfaringer til meg? Veldig interessert, for jeg må snart kjøpe, og greier ikke å ta noe valg enda.

 

Noen nye Mac'er på vei til markedet snart? Eller noen nye PC'er? Regner med mange av dere som er her inne sitter med mye info og kompetanse!

Lenke til kommentar
Studerer for å bli fotograf og vil ha meg en bærbar å jobbe med. Denne skal jeg også bruke ellers til andre ting, som f.eks. litt spilling også. Skolen jobber i hovedsak mest med Mac, men de har også noen PC'er til elever. Vi kommer til å bruke PSCS3.

 

Vel, skal du spille også så er ikke mac det beste valget. Det du er vant til er nok det beste valget. Selv er jeg mac hateboy, men ikke pc/xp fanboy av den grunn. Men jeg bruker pc med xp fordi det finnes flere programmer kompitable med min pc, som jeg bruker, kontra hva som finnes til mac.

 

Dessuten er jeg vane med pc, noe som gjør det lettere i den forstand at alt jeg vil ha til å fungere, finner jeg ut av... uten å måtte sette meg inn i et helt nytt operativsystem.

 

Egentlig mener jeg at mac/pc ikke har noe å si på ytelse, men så og si kun smak og behag. Mac skal sies å være enklere though, på generell basis, ting bare fungerer...

 

Ps. om du skaffer deg mac, må du huske på at du aldri kan dele din frustrasjon over at den crasher til noen for mac crasher aldri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...