Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den franske revolusjon


drz

Anbefalte innlegg

Heihei, skal skrive en oppgave (fremføre) om de franske revolusjonen. Oppgaven jeg valgte var "Hvordan kunne den franske revolusjonen starte med opprør mot en eneveldig konge og ende med keiser Napoleon?". Har ikke så fryyyktelig lyst til å spørre læreren om jeg har rett så derfor spør jeg dere. Er det riktige svaret fordi:

 

Startet som et opprør mot en konge pga brødmangel, urettferdig skatt og skjev makfordeling. Når revolusjonistene fikk makten begynte de etter hvert "å spise sine egne barn". Det ble kaos og folket krevde en sterk leder som kunne få orden i landet. Napoleon som blitt populær blant sine egne styrker og bevist at han var en kraftig leder ble bedt om å ta makten? Skal selvfølgelig lese meg litt mer opp om dette når jeg kommer hjem, men have i got the general idea?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgaveteksten har en underliggende problemstilling. Oppgaven kunne lyde slik hvis du fortolker den: hvorfor gjorde folket opprør mot enevelde under den franske revolusjonen og likevel endte med en annen form for enevelde dvs. diktatur? Underliggende årsaker til dette har du allerede besvart, så du er på riktig spor. Men oppgaven er mer omfattende enn din simplifiserte versjon. Du må nok sette dypere inn i emne og lete etter årsaker på hvorfor revolusjonen ”spiste sine egne”. Hvorfor ble det så kaotisk til slutt? Hvem støttet hvem? Kom Napoleon til makta med støtte i majoriteten av folket? Utropte han seg selv som keiser eller var det et krav fra majoriteten? Hvordan tilegnet han seg en eventuell popularitet? Hvilke politiske/intelektuelle strømninger snakker vi om under den franske revolusjonen?

 

Prøv å finne svar på disse spørsmålene så er du på god vei å svare på oppgaveteksten.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...