Gå til innhold

Flybytte i Athen


mikis

Anbefalte innlegg

I desember skal jeg ta rutefly til Rhodos, og et av flybyttene er i Athen. Har gjort utallige søk etter flyavganger i Athen, men uansett ender jeg opp med 1 time og 50 minutter fra flyet lander i Athen til jeg skal videre med neste fly til Rhodos. Bagasjen skal hentes og sjekkes inn på nytt. Jeg tror at det kan bli knapt med tid. Min erfaring med bagasje i Hellas er at det tar sin tid. Dette har kanskje noe med at jeg da har reist i høysesongen.

 

Er det noen her som har erfaring med flybytte i Athen rundt juletider?

Er 1 time og 50 minutter nok?

 

Hilsen

Michael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge du får kjøpt hele strekningen i en bestilling er flyselskapet ansvarlig for at du kommer frem til din destinasjon. Skulle du av en eller annen grunn ikke rekke flybytte vil de overføre deg til neste fly.

Takk for svar!

 

Gjelder dette hvis jeg bestiller fra f.eks www.gotogate.no eller www.travellink.no?

Lenke til kommentar

Har ingenting å si om du bestiller fra flyselskap eller reisebyrå. Flyselskapet plikter å frakte deg til din endelige destinasjonen så lenge du møter opp i tide til den første flygningen. Det finnes et eget regelverk over hvor lang tid det skal være mellom ulike flybytter på de ulike flyplassene i verden. Dette kalles minimum connecting time på fagspråket. Disse overgangstidene blir det automatisk tatt høyde for når du bestiller billett.

Endret av Joddleif
Lenke til kommentar
Har ingenting å si om du bestiller fra flyselskap eller reisebyrå. Flyselskapet plikter å frakte deg til din endelige destinasjonen så lenge du møter opp i tide til den første flygningen. Det finnes et eget regelverk over hvor lang tid det skal være mellom ulike flybytter på de ulike flyplassene i verden. Dette kalles minimum connecting time på fagspråket. Disse overgangstidene blir det automatisk tatt høyde for når du bestiller billett.

 

Mange som tar feil her. Jobber selv på en flyplass, og det er veldig mange som ikke får bagasjen sin osv fordi de tror dette.

Om du bestiller billetten din fra feks en 3. leverandør som gotogate o.l så pass på at biletten din er en transit bilett, om den ikke er det så må du ta ut din bagasje og sjekke alt inn pånytt, og da er ikke selskapet skyldig om du ikke rekker ditt neste fly pga for liten connection tid eller at bagasjen din er forsinket, flyet er forsinket osv. Men om du har en transitreise, så kan du be om at bagasjen blir sjekket helt frem til destinasjonen din, samt at du blir sjekket inn og får boarding kort til hele veien når du sjekker inn første gang. Da må begge selskapene du skal flyve med være i samme alliance og ha en avtale om dette, om du bestiller Bergen - Oslo med SAS og Oslo - Alta med Norwegian vil du feks ikke få bagasjen din sjekket helt igjennom siden sas er star alliance medlem, men det er ikke norwegian. Ergo de vil ikke ta din bagasje vidre om du ikke sjekker inn selv. Mange flyselskap lover kundene som kommer til oss at vi sjekker dem inn hele veien, noe som vi ikke kan når de har flere forskjellige flyselskap. Bare så du vet det, men be om å bli sjekket inn hele veien, og få bagasjen sjekket inn hele veien.

 

Forøvrig er vel min connection time på utlandsflyvninger minst 1.5 time og 35 min på innlandsruter.

Men jeg tror ikke feks gotogate.com tar stilling til tiden imellom flyvene når du bestiller. Men om du har 1.5 time på deg så tror jeg det skal gå bra, innsjekk vil vel stenge 30 min før tiden, så du har 1.2 time på deg å hente ut bagasjen og sjekke inn på nytt siden du skal vidre innen landet. Om det hadde vært 1.5 time og du skulle reise fra ett land til ett annet så hadde du ikke rukket det siden innsjekk stenger ca 1.3 eller 2.0 timer før avgang.

 

 

Kort sagt.

Transit reise - Du kan bli sjekket inn hele veien. Flyselskapet er lovlig pålagt å transportere deg til din final destination.

Ikke transit reise- Du blir kun sjekket inn på ett og ett leg og må hente ut bagasjen og sjekke inn pånytt til neste leg. Flyselskapet har ikke noe som helst ansvar for å transportere deg helt frem om du ikke rekker flyet dit, og du må kjøpe ny bilett.

Endret av dasset
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...