Det har aldri vært bedre å være gamer enn nå, men det har aldri vært mer vanskelig og usikkert å jobbe i bransjen. De ansatte sitter i usikre stillinger med press fra oven for at du og jeg skal kunne slakte demoner med death metal i bakgrunnen, eller drepe clickers i Seattle. Jeg er forøvrig enig i at det FINNES gode AAA-spill, men disse er unntak, og jeg står for at de ikke gjenspeiler budsjettenes kvalitet kontra Rockstar.
Nå er vel musikken i Doom vanlig metal og dessuten føltes det ikke et sekund som om det var et press fra aksjeholdere som hadde styrt utviklingen av dette spillet. I The Last Of Us 2 ble det også tatt store sjanser i historien, noe som det ser ut som de fleste likte ifølge salgstallene. Når det gjelder de ansattes usikre fremtid; velkommen til 2025 alle sammen! Vi lever i en tid der de som har mest skal ta alt fra oss, med mindre vi klarer å skape en global bevegelse som ivaretar vanlige og dødelige middelklassemennesker. Det at det skulle være vanskeligere å være spillutvikler nå enn f.eks på 90 tallet er jeg også usikker på om er virkeligheten. Det er klart at bransen går igjennom en justering etter å ha blitt veldig oppblåst under pandemien. Poenget mitt er at spilljournalister må få hodet opp fra skjermen og ta en titt på hva som skjer i absolutt alle bransjer. Når alt dette er sagt så stemmer det at indieutviklere kan ta større sjanser, men det betyr på ingen måte at ikke AAA spill stort sett leverer varene.
Hva som er å "levere varer" ville nok vært subjektivt, men salgsnummer er mer objektivt, og de fleste AAA-selskaper sliter med å nå tallene de hadde sett for seg ut fra budsjett, som igjen fører til nedbemanning. Dette er ikke bærekraftig i det heletatt.
Å være spillutvikler i dag er nok lettere på enkelte måter, og vanskelig på andre måter. Slik jeg ser det er en av de største problemene i bransjen per nå som du sier at "de på toppen" ønsker å kontrollere det meste. Heldigvis ser vi ildsjeler som Marijam Didžgalvytė med Game Workers Unite, og engasjerte aktører innad i SAG-AFTRA ta til ordet for å skape en bedre bransje for alle.
Ja, vi kan løfte blikket vårt å se på hva som skjer i "absolutt alle bransjer", men det hjelper lite når spillbransjen henger etter på flere av det jeg ser på som fundamentale rettigheter for arbeidere. Vi kan ikke sitte på benken å se på at ansatte blir overarbeidet og si at "det er 2025, sånn er det". Spillbransjen er fremdeles ung, og har en lang vei å gå, så vi må begynne i det små om vi en dag ønsker å endre bransjen til en mer forutsigbar, rettferdig og humanitær bransje.
- Julian