Situasjonen før kollisjonen var følgende: Vaktsjefen overtok vakten klokken 0353, da hadde fregatten ligget på kurs 158 grader siden klokken 0337. Det var en fin natt, med utmerket sikt, så han holdt optisk øye med det flombelyste objektet (Sola TS) mens antikollisjonssystemet ARPA lå på tre motgående skip til babord. Han vurderte, etterhvert som han nærmet seg objektet, at han ville passere det til babord, fordi han hadde sjekket at det var plass nok, og ikke visste hva objektet egentlig drev med. Så, fra klokken 0357 gikk han babord over og holdt unna objektet, inntil losen kom opp, uten å fortelle hvem han var, stjal tiden, og ropte at han måtte gå til styrbord. Men vaktsjefen viste ikke at det var objektet som ropte, han trodde det var et av de ARPA overvåkede fartøyene til babord, som derved stjal den tiden han ikke hadde.
Losen seilte mot trafikken i leden, med tente, forovervisende dekkslys, som blendet motgående trafikk og skjermet for egne lanter, hvilket var et klart brudd med den viktige regel 20. Videre la han seg på kollisjonskurs, 340 grader, til tross for at han opplyste 350 grader til retten. Til tross for at han så fregatten rett forut, fortsatte han å seile samme kurs, inntil klokken 0357 da han begynte å lete opp navnet til fregatten, for kontakt, mens han bare kunne ha slukket dekksbelysningen eller kalt fregatten opp på nødkanalen. Og, i denne prosessen benyttet han avstandsringene på radaren, i stedet for ARPA, som kunne ha reddet dem. Så, plutselig, altfor sent, tørner har styrbord og roper til vaktsjefen at han må gjøre det samme. Og det hele synes retten var en fantastisk opptreden fra losen, mens vaktsjefen fikk korreks. Så kan man si hva man vil, men det var skammelig galt.