Gå til innhold

anger

Medlemmer
  • Innlegg

    43
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

anger sine prestasjoner

8

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ja, jeg gir meg. Hadde håpet på en meningsfylt dialog her, men, med folk som sammenlikner båt- med biltrafikk innser jeg at jeg har tapt!
  2. Jeg har vokst opp i båt, har skipsførereksamen, er ingeniør, og har , hovedsakelig, stelt med skip hele mitt voksne liv.
  3. Jeg føler at du skriver om losen nå.
  4. Mange ganger, men den ubåten får vi diskutere en annen gang.
  5. Da vet du lite om hvordan rettsystemet er forutsatt å fungere. Grunnloven sier bl.a. at det skal være likhet for loven, hvordan kunne det da ha seg at den ene navigatøren ble anklaget og dem andre ble vitne?
  6. "kunne ha vært"?
  7. Det betyr intet hva du og jeg mener, det som skal bety noe, er sjøveisreglene, og de sier at all forstyrrelse av navigasjonslysene er forbudt.
  8. Jeg tror ikke dere selv engang forstår hva dere forteller, dette er jo bare tull.
  9. Jeg lurer på hvorfor mange mennesker automatisk angriper forsvaret når noe skjer, har det med hva de opplevde i militærtjenesten å gjøre?
  10. Skulle ønske det var en som hadde peiling, som talte losens sak her.
  11. Konen til en venn av meg skal ha uttalt: "Jeg vet du har rett, men jeg mener". Dette har du ikke mye greie på.
  12. Situasjonen før kollisjonen var følgende: Vaktsjefen overtok vakten klokken 0353, da hadde fregatten ligget på kurs 158 grader siden klokken 0337. Det var en fin natt, med utmerket sikt, så han holdt optisk øye med det flombelyste objektet (Sola TS) mens antikollisjonssystemet ARPA lå på tre motgående skip til babord. Han vurderte, etterhvert som han nærmet seg objektet, at han ville passere det til babord, fordi han hadde sjekket at det var plass nok, og ikke visste hva objektet egentlig drev med. Så, fra klokken 0357 gikk han babord over og holdt unna objektet, inntil losen kom opp, uten å fortelle hvem han var, stjal tiden, og ropte at han måtte gå til styrbord. Men vaktsjefen viste ikke at det var objektet som ropte, han trodde det var et av de ARPA overvåkede fartøyene til babord, som derved stjal den tiden han ikke hadde. Losen seilte mot trafikken i leden, med tente, forovervisende dekkslys, som blendet motgående trafikk og skjermet for egne lanter, hvilket var et klart brudd med den viktige regel 20. Videre la han seg på kollisjonskurs, 340 grader, til tross for at han opplyste 350 grader til retten. Til tross for at han så fregatten rett forut, fortsatte han å seile samme kurs, inntil klokken 0357 da han begynte å lete opp navnet til fregatten, for kontakt, mens han bare kunne ha slukket dekksbelysningen eller kalt fregatten opp på nødkanalen. Og, i denne prosessen benyttet han avstandsringene på radaren, i stedet for ARPA, som kunne ha reddet dem. Så, plutselig, altfor sent, tørner har styrbord og roper til vaktsjefen at han må gjøre det samme. Og det hele synes retten var en fantastisk opptreden fra losen, mens vaktsjefen fikk korreks. Så kan man si hva man vil, men det var skammelig galt.
  13. Jeg ser du har fått flere tomler opp for det innlegget, gratulerer.
  14. Hvis du ikke leser innleggene mine, blir det jo litt vanskelig.
×
×
  • Opprett ny...