Gå til innhold

bekjempdragen

Medlemmer
  • Innlegg

    28
  • Ble med

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

bekjempdragen sine prestasjoner

18

Nettsamfunnsomdømme

  1. Tony Hawk's Pro Skater 3+4 står og høøøyt på lista her. Gleder meg! 1+2 var fenomenalt, og på Switch 1. PS5-versjonen er perfeksjon, med støtte for 120 fps, 4K og HDR. Føles ut som en gloheit kniv gjennom en pakke smør. 4K/120fps og VRR er ikke et must, så lenge spill pusher 60fps locked som du sier. Men etter å ha prøvd 4K120fps og VRR på PS5 Pro, synes jeg det er vanskelig å gå tilbake. Det gir en overlegen følelse av kontroll og flyt, og visuell kraft. Kan kanskje sammenlignes litt med første gang man oppgraderer fra stereo til god surround. Det er en game changer, som gir økt innlevelse på alle plan. Men man trenger det ikke. 4K60 ser fortsatt topp ut og flyter nydelig, og vil være godt nok i flere år fremover. 1080p har jeg allerede begynt å merke føles noe lavt ut på en god og stor OLED. Man blir bortskjemt slik det utvikler seg.
  2. Grundig og velbalansert anmeldelse av Mario Kart World. Er man og interessert i det tekniske aspektet, er hele videoen lett å anbefale. Om man er mer interessert i en mer gameplay-fokusert anmeldelse, kan man hoppe til 12:24 19:42 og utover gir en god oppsummering av helhetsinntrykket til anmelder. Spoiler: Det er en positiv anmeldelse. Et av få ankepunkt er at open world-aspektet per nå føles noe livløst og tomt, men at det kan potensielt forbedres og utfylles med fremtidig DLC. Noe som virker realistisk mtp hvor mye innhold som kom til forgjengeren. Forsøker meg på en mini-review basert på det lille jeg har spilt så langt: Det er fortsatt Mario Kart, på godt og vondt. Både imponert og samtidig litt skuffet over at det ikke er enda mer revolusjonert. Det føles fortsatt for likt både Mario Kart 7 og 8 for min del, selv om det er store forbedringer på mange plan. Skulle ønske man kunne slå av "Blue Shells", da det bare er en joykiller som straffer deg når du gjør det bra. Open world-aspektet er kult, men det hadde vært kulere om det var litt mer Forza Horizon-ish. Spillet føles veldig typisk Nintendo ut, på godt og vondt. Litt for konservativt og tradisjonelt, men samtidig meget polert og strøkent. Et spill som er veldig lett å like, men som ikke byr på noe særlig nytt. 7.5/10 (kanskje høyere etter potensiell DLC i fremtiden)
  3. Det er en fair statement, absolutt. Men så går det og like fullt begge veier. Det er ikke mindre "ekstremt" å synse det motsatte, altså at Switch 2 sannsynligvis kan få en portering av GTA VI. Og det kan med alt vi vet så langt om både Rockstar, Switch 2, såvel som de andre plattformene og historikken, lett argumenteres for at sannsynligheten er meget lav. Og når de som faktisk har skikkelig peiling sier det er en utopi å tro at GTA VI skal kunne kjøre i akseptabel stand på Switch 2, så velger jeg å høre på de, fremfor div. Nintendo-fankanaler og forumister med en Nintendo-biased agenda. Så trenger ikke noen ta seg nær av det. Jeg er selv en av de med en betydelig forkjærlighet for Nintendo, fra helt tilbake til Game & Watch, og til i dag. Men Nintendo gjør ikke alt perfekt, de heller. Skulle jeg ønske at Nintendo gikk all out og kombinerte både tech og sin egen særegenhet? Absolutt. De to andre konkurrentene lever først og fremst på third party games. En Nintendo-maskin som ikke bare har sine egne unike spill, men som i tillegg hadde vært den konsollen med de beste versjonene av third party AAA-spill, ville vært det beste av begge verdener. Når Switch 2 først har en så høy pris, kunne de like så gjerne gått all out og laget en maskin med ytelse som overgår det meste annet. For min del. Selv om det kanskje hadde betydd at man ofret portabilitet. Skjønner og de som tenker og ønsker motsatt. Tenker og at det er uansett helt greit at GTA VI ikke kommer til Switch 2. @Malaskriver fint over her at slike spillopplevelser har langt bedre alternativ. Selv om man heller ikke skal kimse av det håndholdte perspektivet. Klart det er ekstra stas å ha slike spill i "lomma" (blir vel strengt tatt heller "sekken", om man ikke fortsatt sluntrer rundt i overdimensjonerte FUBU-sæggebukser fra 1999.)
  4. Det er ganske stor forskjell på Cyberpunk 2077 og GTA VI. Selv om Cyberpunk er stort og komplekst i seg selv, tyder alt på at GTA VI vil være betydelig mer komplekst. Cyberpunk, enn hvor imponerende det fortsatt er, ble utviklet for å kunne kjøre på last-gen hardware, og er per nå et aldrende spill. Og det er ikke noen hemmelighet at REDengine, spillmotoren til Cyberpunk, er langt fra perfekt. Så en del av at den er så krevende skyldes og det. Det er en spillmotor som er vanskelig å optimalisere. Nå har CDPR gått over til UE5. Så det blir vanskelig å sammenligne med GTA VI. The Witcher 4 blir interessant, og om det kan kjøre tilfredsstillende på Switch 2, om det i det hele tatt er aktuelt å portere. The Witcher 3 kjørte jo dårlig på Switch 1.
  5. Tarantula Studios som utviklet disse versjonene. Rockstar publiserte det. Har begge. De er ikke veldig gode porteringer, selv om de unektelig ser imponerende ut. GTA V i sin nåværende form på Switch 1 er ikke mulig. Da måtte de i så fall portert PS3/360-versjonen, og det er ikke en spesielt flatterende versjon i disse dager. Skjønner at mange Nintendo-fans har en pipe dream og vil tro at en GTA VI-port til Switch 2 er mulig. Det er en utopi.
  6. GTA V finnes i flere versjoner. Skrev mer om det over: Ang. GTA V: Jeg kunne presisert, men jeg snakker da eksplisitt om PS4 (og tildels PS5-versjonen) av GTA V. Det er en selvfølge at Switch 2 lett kunne kjørt PS3/Xbox 360-versjonen av GTA V. Det kunne nok Switch 1 og klart, med noen justeringer. Gitt at spillmotoren til de gamle versjonene er lett å gjøre kompatibel med ny hardware. Det kan fort by på problemer. Men Switch 2 er mer enn kraftig nok for AAA-spill fra denne generasjonen av konsoller, selvsagt. Jeg mener at det er realistisk at Switch 2 og kan kjøre PS4-versjonen av GTA V, samt RDR 2. Og kanskje til og med enda noe bedre enn PS4.
  7. Takk for hyggelig svar 😄 Har og gått på noen stygge smeller på HDMI 😧 Bestilte 15 stk for et rotete switcher-oppsett. Alle var sertifiserte 2.1, men kun et fåtall av de taklet 4K120 med HDR og VRR. Resten var ikke verdt materialene de var lagd av. Dyr lærepenge der ja, gitt. Det du sier om ren bildekvalitet på øyetest er et godt poeng. Altså at bildene på flere spill på Switch 2 kan se nærmere ut PS5 enn PS4. Vi vet lite om hvordan DLSS implementeres på Switch 2 per nå, men det er tydeligvis ganske effektivt i flere tilfeller. På "rotnivå" kjører nok flere av spillene ganske lav oppløsning ift hva man ser på PS5. Er nok ikke mange Switch 2-spill som pusher langt over 1080p native. Og mange kan fort ligge under, rundt 700-900p og der omkring. Men med god oppskalering kan resultatet bli sylskarpt uansett. Det føles så langt rent visuelt ut som en PS4 Pro/PS5 "Lite", rent anekdotisk i alle fall. Og det i seg selv må kunne sies å være en innertier av et visuelt resultat på en så liten, slank og strømgjerrig konsoll. Det er mer kompleksitet, minne og CPU jeg tenker på ang. f. eks GTA VI. GPUen til Switch 2 er ikke noen betydelig bottleneck for noe av dagens spill, så lenge DLSS implementeres effektivt. Digger Switch 2 så langt. Skulle ønske det var flere exclusives til launch. Men bare det å se hvor mye raskere og bedre den kjører Switch 1-spill er en sann fryd. Digger og at CPU og minne nå er raskt nok til at UI og menyer føles "snappy". Det føles ut som den første "moderne" maskinen Nintendo har laget på år og dag. Den mangler liksom ikke noe vesentlig, forutenom VRR og 4K120 docked. Akkurat det savner jeg. Men lever fint med det, all den tid vi får den unike Nintendo-opplevelsen. Hvilke spill har du hatt det gøy med så langt? Noen anbefalinger? Fast Fusion er kanskje det spillet som har imponert meg mest, rent tech-wise. Det er og en sabla god blanding av Wipeout og F-Zero, til en snill pris. Og ja! Helt enig ang. 5.1 Surround på Switch 2. Det virker utmerket så langt. Veldig stas 😁 Nintendo begynner å ta tech mer seriøst. Synes det er veldig kult at de nå hopper inn i fremtiden med resten av gjengen, på sine egne finurlige og underholdende premisser, selvsagt.
  8. Det er absolutt en utopi at GTA VI kan komme til Switch 2. Av alle grunner jeg allerede har nevnt, og flere. Trenger ikke nevne de igjen. Du kan bokmerke denne tråden, så kan vi se hva fasit er om 6-7 år. Jeg er trygg på at her står jeg stødig. Det er forsåvidt ikke umulig å teknisk sett lage en utrolig nedgradert GTA VI-port til Switch 2, der spillet nesten er som en separat versjon å regne. Men med den kjennskapen vi har til Rockstar, så vet vi jo veldig godt at det ikke kommer til å skje. Sist gang de lagde en såkalt "last-gen port" var vel av Rockstar Table Tennis. Da av to veldig gode grunner: Motion controls på Wii, og et relativt lite spill med innhold som var meget simpelt og en bitteliten brøkdel i forhold til GTA VI. Rockstar Table Tennis er forøvrig et veldig bra spill, sånn helt på siden. Ang. GTA V: Jeg kunne presisert, men jeg snakker da eksplisitt om PS4 (og tildels PS5-versjonen) av GTA V. Det er en selvfølge at Switch 2 lett kunne kjørt PS3/Xbox 360-versjonen av GTA V. Det kunne nok Switch 1 og klart, med noen justeringer. Gitt at spillmotoren til de gamle versjonene er lett å gjøre kompatibel med ny hardware. Det kan fort by på problemer. Men Switch 2 er mer enn kraftig nok for AAA-spill fra denne generasjonen av konsoller, selvsagt. Jeg mener at det er realistisk at Switch 2 og kan kjøre PS4-versjonen av GTA V, samt RDR 2. Og kanskje til og med enda noe bedre enn PS4. Xbox Series S har rett og slett et betydelig høyere tak enn Switch 2 for hva som er fysisk mulig å presse ut av en maskin på generell basis, med få unntak som AI-oppskalering og strålesporing, der Switch 2 har en betydelig fordel. Men å porte GTA VI står ikke og faller på verken DLSS eller ray tracing. Det er bare en sannhet, og ikke noe vi som liker Nintendo trenger å tolke som en fornærmelse, meg selv inkludert. Det betyr ikke at enkelte spill ikke kan se bedre ut og kjøre bedre på Switch 2 enn på Xbox Series S. Klart de kan. Det avhenger like mye av utviklerne, og hvordan de forstår og utnytter teknologien. Men taket er der uansett. Og GTA VI er langt over det taket hva gjelder Switch 2.
  9. Det er sant at direkte sammenligning på tvers av arkitekturer ikke nødvendigvis blir korrekt. Jeg kan litt om dette, men det er mange felt jeg ikke kan nok om. Og det ser ut som du kan en god del. Selv om jeg stusser litt på hvorfor du sier Xbox Series X ikke har Dolby Vision. Det er jo ren faktafeil, som er lett å verifisere. Du påstår og at jeg ikke forstår HDR, før du i det hele tatt har satt deg ordentlig inn i det selv. Selv om noe kalles en standard, er det fortsatt variasjoner på tvers av arkitektur og software. Viser til det jeg skrev som svar da. Men for å trekke paraleller til andre standarder: Det ser vi og ang. HDMI. En såkalt digital standard der alt i teorien skal fungere identisk. Problemet er jo at disse kablene er fortsatt fysiske ledninger. Kobber, plastikk, fiber eller rett og slett stål som er tvunnet av maskiner og mennesker. Er håndverket dårlig vil det oppstå både signalfeil, forstyrrelser og begrenset kompatibilitet. Selv om man skulle tro at det kun avhenger av det digitale og binære. En liten feil på en HDMI-kabel produsert etter 2.1-standard, kan f. eks produsere et tilsynelatende helt perfekt bilde, men da fortsatt svikte og gi artefakter eller dropouts når f. eks HDR eller VRR aktiveres. Gode kabler med for tynn shielding kan til og med forstyrre nettverkskortet på en PS5. Bare for å eksempliggjøre at ingen standarder er absolutte eller universelle, og at selv det som er digitalt kan blø og forvitre. Der min kunnskap stopper hører jeg på de som kan mer og mye mer, og da er Digital Foundry så god en kilde det er å oppdrive, som og er lett tilgjengelig og kredibel. I alle fall langt grundigere enn andre som har forsøkt noe lignende på samme skala. ElAnalistaDeBits og andre sammenligner bilder. Og på det meste teller de kanskje frames. Ikke særlig grundig, selv om det i seg selv er gode bidrag som er lett fordøyelige. Det har sin plass i sfæren, og er underholdende innhold. Men det er ikke nøyaktig eller i det hele tatt korrekt nok til at det kan brukes som referanse om man vil gjøre en skikkelig sammenligning av ulike arkitekturer, utover "aah, dette ser litt penere ut, ja!" Og på det beste er det anekdotiske eksempler tatt ut av kontekst, som i den videoen med Cyberpunk. Her burde det absolutt vært kontekstualisert hvor dårlig PS4-versjonen i utgangspunktet er. Man velger altså å sammenligne mot noe man vet er dårlig bygd. Vil nesten kalle det forledende og villedende innhold. Men samtidig betyr ikke det at Switch 2-delen er irrelevant. Det er tydelig at Switch 2-porten er kompetent utført. Hvorvidt det avhenger av arkitekturen eller ikke, er mer åpent. Sannsynligvis ikke, da PS4 har nok av andre eksempler på innhold med lignende kompleksitet som er gjennomført betydelig bedre. For meg virker det som om du er besatt på forsvare Nintendo til enhver pris, og at du tror den er mer sammenlignbar med en PS5 enn PS4/PS4 Pro. Om det er en feil antagelse, så beklager jeg det. Men det stemmer bare ikke. Hvis man absolutt må sammenligne Switch 2 med en annen konsolls gjennomsnittlige kraft, er det PS4 Pro som kommer nærmest uansett. At Switch 2 takler et utvalgt spill bedre enn PS4, kan på samme måte som du bruker logikken, ikke automatisk bety at Switch 2 er en mye kraftigere maskin. Skal vi bruke den logikken, må vi jo og da bruke den begge veier. Det kan like fullt, og høyst sannsynlig være et resultat av bedre optimalisering av selve softwaren. Jeg følger deg for øvrig på den logikken, men forventer at du da bruker den begge veier, og ikke kun som et skjold for dine antakelser. Du etterspør kilder på dårlig optimalisering av Cyberpunk på PS4. Jeg viser til Digital Foundry ang. dette, kun et 2 sekunders Google-søk unna om du er interessert. Men utover dette er det ikke en påstand som trenger kildegrunnlag i en vanlig diskusjon. Det er en åpenlys sannhet, og viden akseptert blant de som synes tech og performance i spill er interessant. Det finnes dog verre PS4-porteringer enn Cyberpunk, men av de store AAA-spillene, er det blant de aller verste og mest kjente eksemplene på en såkalt botched port. Her er kildene så mange at skogen er overgrodd. Man trenger ikke at noen peker på et tre når det står 5000 foran seg. Hvis du har tenkt å fortsette å følge meg som en hauk, foreslår jeg heller at du sender meg en melding på PM. Så kan vi ta en vennligere tone der, uten å forsøple tråden med personlige uenigheter. Forutsatt at du da kan være hyggelig 👍
  10. Det er en god og treffende sammenligning. RDR 2 på Switch 2 virker realistisk. PS4 kjører spillet fint, noe Switch 2 og sannsynligvis skal klare uten større problem om de optimaliserer like godt som de gjorde ved porteringen/remasteren av RDR 1 til Switch 1. Vil tro det er mulig at vi ser RDR 2 og GTA V på Switch 2. GTA VI er ikke engang teoretisk mulig i teknisk forstand, så fremst man ikke ribber spillmotoren og lager noe veldig annerledes og langt mindre komplekst enn det Rockstar ønsker å oppnå.
  11. Jeg mener ikke hva på Xbox Series S? Antar du spør om GTA VI vil slippes på Xbox Series S? Du får bare korrigere om jeg misforstår. Det er jo slik at Microsoft har klare regler for publishing på sine konsoller, slik Sony og har. Alle spill må være kompatible på alle nåværende SKUs. Så om Microsoft ikke gjør et unntak for Rockstar, noe det er ingen grunn til å tro, så vil selvsagt GTA VI slippes på Series S. Samme gjelder PS5. Nå antar jeg igjen, fordi du utdypet ikke meningen bak det du skrev. Men jeg tror du hentyder til at om Xbox Series S skal klare å kjøre GTA VI, hvorfor skal ikke Switch 2 klare det? Igjen, beklager om jeg antar feil. Xbox Series S, selv med sine begrensninger, er fortsatt betydelig kraftigere enn Switch 2. Den har en raskere prosessor (litt over dobbelt så rask), og raskere GPU, og begge kan i tillegg klokkes høyere enn Switch 2 sine kan klokkes. Den har og mer båndbredde på minnet. Switch 2 har riktig nok mer RAM, men ikke like mye båndbredde. Så når ting blir komplekst og enorme mengder data skal lastes fort og samtidig, noe som utvilsomt vil være tilfelle i GTA VI, så sliter Switch 2. Switch 2 har litt bedre strålesporing enn Xbox Series S, samt potensial for DLSS. Men summa summarum så er Xbox Series S altså fortsatt betydelig kraftigere på de tingene som avgjør hvorvidt et så massivt og kompleks spill kan gjennomføres uten for mange kutt og det som vil være et minstekrav om 30 fps for Rockstar. Du trenger ikke ta mitt ord på det. Men man kan nærmest garantere at Switch 2 aldri kommer til å få en portering av GTA VI. Da må det i så fall en Switch 2 Pro til, noe jeg tviler på Nintendo er interessert i. For ikke å nevne at alle spill på Switch 2 må kunne kjøre på maksimum 10W i håndholdt modus. 60W når docked, men 10W kan uansett ikke overstiges når håndholdt. Så man trenger nesten ikke engang se på CPU, GPU, RAM eller noe annet for å skjønne at dette blir en tilnærmet umulig oppgave, uten å ofre massivt på alle fronter. Switch 2 drar rett og slett ikke nok strøm i håndholdt modus til å kjøre GTA VI eller noe tilsvarende. Og Nintendo vil sannsynligvis heller aldri tillate publisering av spill som kun støtter docked modus. GTA V på Switch 2 derimot, er langt mer realistisk.
  12. Her brukes Cyberpunk 2077 som referanse. Et spill som er kjent for å være veldig dårlig optimalisert for både PS4 og PS4 Pro. ElAnalistaDeBits er heller ikke noen god referanse i seg selv. Det er mer overfladisk analyse. Digital Foundry er gullstandarden på dette området, og langt mer presise og nøyaktige når det kommer til analyse og testing. De er veldig tydelig på at alt så langt viser at Switch 2 har nærmest "comparison/parity" med PS4 Pro, og ikke PS5. Og dette er helt naturlig. Switch 2 trekker ikke engang nok strøm til å kunne yte på samme nivå som PS5. Uansett, så er close feature parity med PS4 Pro knallsterkt for en håndholdt/hybrid-konsoll allerede i 2025. Og det er kult at CDPR har gjort en formidabel jobb med porteringen til Switch 2. Til å være håndholdt er det spesielt sterkt.
  13. Selv om Street Fighter 6 gjengis veldig bra på Switch 2, er det ikke i nærheten av samme nivå av kompleksitet som i et enormt open world-spill med banebrytende grafikk, fysikk og et hav av individuelle aktører. Når man snakker om GTA VI, blir CPU og RAM i Switch 2 for begrenset, selv om GPU er helt ok. GTA VI kommer ikke til å komme på Switch 2. Da måtte det i så fall kjørt under 30 fps, med kraftig nedskalert geometri, draw distance, textures, antall NPC-aktører, trafikk, og ikke minst oppløsning. Og da er det ikke lenger det samme spillet. Halve poenget med GTA fra Rockstar sin side er å pushe tekniske grenser. De kommer ikke til å targete en konsoll der flaggskipet deres ikke kan gjengi kvaliteten nedlagt i arbeidet. Det vil være imponerende om selv PS5 Pro klarer å kjøre GTA VI i en ok framerate stabilt over 30, og uten mye dynamisk oppløsning. Det er mer realistisk at de heller porterer GTA V til Switch 2. Et spill som kjører brukbart på PS4 Pro, som er ganske nært Switch 2 hva gjelder effektiv ytelse.
  14. Har prøvd Amazon.de og Amazon.fr No dice. Men takk for forslag.
  15. Er det noen som har nyss om hvor man kan kjøpe en ekstra Dock til Switch 2? Synes det er kjekt å ha en egen dock til begge skjermer i ulike rom. Prisjakt gir null resultater. Platekompaniet og Proshop er de to eneste jeg finner som lister den i sortimentet, men da kun som placeholdere. De kan ikke bestilles, ei har de oppgitt dato for stock. Proshop har kun placeholder-dato. De "3 store" Elkjøp/Power/Komplett fører ikke Switch 1 Dock, og har bekreftet på forespørsel at de ei heller vil føre Switch 2 Dock. Ser og på reddit og div. internasjonale spillforum at Switch 2 Dock er vanskelig å oppdrive ellers i Europa og USA. Så vidt jeg kan se per nå kan den kun bestilles direkte fra Nintendo Germany i Europa, men Norge er da et av få vestlige land i Europa som de ikke sender varer til.
×
×
  • Opprett ny...