Gå til innhold

Khazanet

Banned
  • Innlegg

    55
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjelpsomme svar

  1. Khazanet's innlegg in Hvilket felt skal brukes på flerfeltsveier? ble markert som svaret   
    Grunnen til at de bygger større veier i / rundt oslo er naturlig nok for at det er flere biler som skal samme retning. Her er min erfaring med disse veiene : 
     
    La oss ta 3 felter :
     
    Høyre felt : Lastebiler, tyngere kjøretøy med fartsperre på 90 km/t, og de som skal av på neste avkjøring
    Midtre felt : Personbiler som holder fartsgrense på 90/100 km/t. 
    Venstre felt : Forbikjøring 
     
    Man kan egentlig si at jo lenger til venstre du ligger, jo fortere flyter trafikken. Det er vanlig at trafikken flyter 20-30 km/t over fartsgrensen (målt på speedometer, ikke gps) i venstre felt. Til høyre ligger de som er nøyaktig på fartsgrensen, og / eller tyngere kjøretøy. 
     
    Når det er 2 felter, er det riktig at venstre felt skal brukes til forbikjøring, men trafikken flyter stort sett en del over fartsgrensa der hele tiden. Jeg er (desverre) en av de som konstant ligger i venstre fil, og til tider bruker høyre felt for å komme forbi "Sinker" som ikke holder følge med min cruise kontroll. 
     
    Hvordan "regelverket" er for flere felter skal jeg ikke fortelle deg, for det er jeg selv usikker på. Men hvis du tenker at jo lenger til venstre du ligger, jo fortere flyter trafikken, så stemmer det faktisk utrolig bra med motorveiene rundt oslo. 
     
    Edit : De stedene veien helt tydelig deler seg fra 2 til 3 felter i en lang oppoverbakke er det ofte skiltet at høyre felt er for tyngere kjøretøy. Hva som er korrekt navn på feltet er jeg ikke helt sikker på, men jeg har alltid kalt det for "krabbefelt". 
×
×
  • Opprett ny...