Jeg har en Audi A1 2013 (147.000KM) som jeg frykter har et noe løst registerkjede. Dette er 1.4 TFSI-motoren som vel er kjent for disse problemene?
Ingen ulyder under vanlig bruk, men før oljetrykker øker og kjedet blir spent, etter en lengre periode hvor bilen har stått stille, oppstår det en nokså høy lyd (type brumming av radiator, men også klakk-klakk) når bilen startes. Ikke noe veldig alvorlig, jeg finner mye verre eksempler på YouTube, men likevel noe jeg ikke tror er helt som det skal. Det kan godt hende det er normalt, men jeg blir usikker — derfor spør jeg her.
Spørsmålet mitt er egentlig, hvordan skal en VAG-motor med den kjente registerkjede-problematikken (kort levetid, for mye slakk i kjedet for tidlig) høres ut? Burde jeg skifte kjedet bare for sikkerhets skyld? Hvilke andre lyder burde jeg være obs på? Er ingen andre tegn til at noe er galt. Litt klikk-klakk-lyd må en vel regne med fra et registerkjede?
Hører veldig gjerne fra eiere av andre lignende modeller fra VAG-gruppen (Skoda, VW, Audi).