Gå til innhold

etse

Medlemmer
  • Innlegg

    758
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjelpsomme svar

  1. etse's innlegg in [Løst] animate jQuery hastighet og "delay". ble markert som svaret   
    Du kan bruke "easing" til å bestemme hvordan scrollingen skal skje. Default er linear, som er en konstant hastighet. Du kan f.eks. prøve ut:
     
    $("#rulle").animate({scrollTop:0}, 1000, {easing: 'easeInOutQuint'});
     
    krever easing-plugin: http://gsgd.co.uk/sandbox/jquery/easing/
  2. etse's innlegg in [Løst] Hvordan manipulere tekst i browser vindu(HTML,CSS) ble markert som svaret   
    tittel-tagen brukes til dette - denne skal stå i headeren i HTMLen.
    <html> <head> <title>Her kommer min tittel!</title> </head> <body> <p>her er min nettside</p> </body> </html>
  3. etse's innlegg in Python - sigma ble markert som svaret   
    Nå sliter jeg litt med å forstå hva du tenker. Kanskje litt for lenge siden jeg hadde kalkulus til å huske ting 100%.
     
    men du tenker altså summen av (b-7k) for alle verdier av K fra 0 til a-1 ? I så fall, er B definert utenfor?
     

    # oneliner def regnut(a, b): return sum(b-(7*k) for k in range(a)) # samme som over, bare mer forstålig def regnut2(a, b): sum = 0 # range(a) er non-inklusive. Altså blir # ikke verdien til A tatt med for k in range(a): sum += b - (7*k) return sum
  4. etse's innlegg in Hjelp til utvikling av et lite program ble markert som svaret   
    Det blir en del programmering å lære seg, og GUI-programmering er jo en del annerledes enn hva man gjør med PHP/HTML. Men det er helt klart overkommelig, det er ikke det mest avanserte du ønsker å lage
     
    Selv har jeg mest erfaring med C# for GUI, men problemet der er at man fort blir for opphengt i at de har et GUI-verktøy å prøver å løse alle problemene med dette - noe som ofte ender opp i dårlige resultater om man ikke helt vet hva man holder på med.
     
    Om du derimot bare setter deg ned å setter opp sidene med XML-formatet microsoft bruker så kan du få til gode ting
  5. etse's innlegg in [AI Compo] Strategic war ble markert som svaret   
    Finalen er nå over. Beklageligvis fikk jeg ikke filmet det slik jeg annonserte jeg skulle grunnet tekniske problemer. (maskinen som fungerte som server nektet å spille inn filmene ordentlig og jeg orket ikke knote mer enn en times tid - derfor må dere klare dere med screenshots). Håper oppgaven var en gøy utfordring for dere som deltok.
     
    Jeg gikk inn 3 bidrag til konkuransen, og lot de kjempe mot smartAI som jeg har skrevet selv. (den er så smart at den ikke tar selvmord, men gjør ingenting utover det).
     
    Første kamp
    Den første kampen var på et lite brett laget for å teste ut pathfinding-egenskapene til AIen, samt deres egenskap til å prøve å gjøre et angrep. Det hele begynte relativt greit, hvor folk klarte å komme seg ut den lille labyrinten de var fanget i når de startet - for å kjempe i arenaer i midten.
     
    http://gyazo.com/e0599ebffe04ba88ad08b1f5052b159b
     
    BlackBot fikk raskt overtaket i midten av skjermen - og dominerte de andre som sleit med å samle mat. Noe man ser på neste screenshot.
     
    http://gyazo.com/6afcf11b1eef762d33b8611033170194
     
    Dette endte med at han over litt tid fikk et enormt overtall of en stor ledelse.
     
    http://gyazo.com/8f9214428accafc04582a773b6779d31
     
    Problemet var at den aldri klarte å organisere noe angrep - og det virket mer som den var i modus hvor den prøvde å ha litt map-controll men ikke ville prøve for mye å gå inn i nye områder. (når den gjorde det virket det mer eller mindre tilfeldig, og med så få styrker at det ikke kom noen vei).
     
    Så på tross av at han tydelig hadde overtaket, og nok styrker til å fint kunne ta seieren klarte den altså ikke dette. Jeg kan derfor ikke kåre noen direkte vinner av denne kampen - men siden det var tydelig at 1 bot dominerte blir han premiert med et halvt poeng.
     
    Altså et halvt poeng til BlackBot.
     
     
    Andre kamp
    Den andre kampen foregikk på kartet som ble levert ut som testing. Dette ble gjort for å sjekke hvordan botene fungerte på litt større og åpne kart. Her er det viktig at boten faktisk tar hensyn til at søkerommet fort blir stort, og om man skal gjøre fullt A* søk for alle units kan det fort bli meget problematisk etterhvert som man har undersøkt større deler av kartet, samt får en god del units.
     
    I tillegg fungerte kastet ypperlig for å teste hvor flinke botene var til å forsvare seg. Spawneren stod veldig utsatt til her, så det kunne fort ende med at en eller annen kunne snike seg forbi og ødelegge den om de ikke hadde noen form for deffansiv.
     
    Her var alle botene raske med å spre seg ut å søke etter mat flere steder på kartet - og spesielt millibot var rask til å komme seg langt vekk fra sin egen spawner.
     
    http://gyazo.com/78683c67bbe7a9a66db0533484756cc0
     
    En enkel unit fra millibot klarte å lure seg mellom forsvaret til wannabeprobo og ødelegger spawneren hans mens han enda har flere units i område. Han blir fort satt ut av spill.
     
    http://gyazo.com/605b39063103ee6a525fb3298525fd1e
     
    BlackBot får samlet en del mat og klarer å holde seg unna an del kamper og får derfor en god del flere styrker enn de andre og er nå en stor trussel. Dette kommer nok av at millibot har gått mye i angrep på sine naboer.
     
    http://gyazo.com/3a08e23e0254e8ba4e42511afc6f6c7d
     
    BaclBot har fått mange units og klarer å presse seg inn og ta knekken på smart AI samtidig som han setter millibot i stort press. SmartAI sin spawner er ødelagt.
     
    http://gyazo.com/40ae2610b9ada0bf6b29a89798bcc055
     
    BlackBot presser seg inn og man ser tydelig at han vil gå av med seieren. Men soldatene, som ikke kan samle mat, ser ut til å ha mer fokus på å forsøke å samle mat enn å ødelage spawneren rett ved siden av. Men etter en liten stund klarer en av soldatene å ødelegge den, trolig noe tilfeldig.
     
    http://gyazo.com/aabbfdf0bfbf67484811a0c3fc08b57c
     
    Vinneren er blackbot, som nå har 1.5 poeng totalt.
     
     
    Runde 3
     
    Det neste brettet var enda et lite map for å teste hvor godt AIen forstår konseptet at brettet "wrapper" i kantene. Dette er da de eneste angrepsvinklene.
     
    http://gyazo.com/9a985aa8e37d1f9fae8a6dd6af612257
     
    millibot år fort til angrep på blackbot, mens wannabeprovo holder seg rolig. Dette føret til en del tap hos blackbot og millibot, mens wannabiprovo får bygget seg opp i styrke.
     
    http://gyazo.com/dc23c4f4abc870ec376b6c86712eee1e
     
    Millibot ender opp med å miste alle sine units og slaget står mellom wannabeprobo og blackbot som begge har en del units. De står samlet i sitt eget område og er veldig forsiktige med å angripe hverandre.
     
    http://gyazo.com/9b62b612824f10c980b1629e4aca9a0d
     
    Blackbot viser seg flinkere og mer effektiv til å bruke det ledige område til å skaffe seg mat og får derfor fort overtaket som gjør at han kommer i stor ledelse og senere vinner.
     
    http://gyazo.com/73a3e6eae43424a1da2a4898df4de3f5
     
    Vinneren er her BlackBot - som nå leder med 2.5 poeng, mot 0 hos sine motstandere. Da det hele skulle være en best av 5 er han derfor en vinner - selv om det er 2 brett igjen.
     
    Så gratulerer til Blastings for seieren min sin Bot. Jeg ville satt pris på om jeg fikk lov til å dele kildekoden til botene deres ved å laste de opp på GitHub, sammen med serveren. (da i en egen mappe) - slik at andre som er interesert i oppgaven kan se forsøk som er gjort og kanskje utvide på disse.
  6. etse's innlegg in [Løst] Første PHP script, tekst manipulering. Hjelp. :) ble markert som svaret   
    Snippsat, koden din tok ikke hensyn til at det ikke alltid er spørsmålteg på slutten. Den er der bare av og til. Man kan dermed med en liten endring gjøre noe som dette:
     

    $url = "http://open.spotify.com/user/umealratnhde/playlist/5NQfCmvOiVyNRR2XUDBGUh"; preg_match_all("%\.(.*)\.com/user/(.*)/playlist/(\w*)[?]?%", $url, $result); print $result[1][0]."\n"; print $result[2][0]."\n"; print $result[3][0]."\n";
  7. etse's innlegg in [Løst] Hjelp... ble markert som svaret   
    Først av alt: fint om du skriver en beskrivende tittel på tråden. "Hjelp" sier oss veldig lite. Greit å skrive kort hva du trenger hjelp med i tittelen så man fort vet om dette er noe man faktisk kan hjelpe med. Forslag til tittel: Hvordan skrive anførselstegn
     
    På normale tastatur er det: Shift+2
×
×
  • Opprett ny...