Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av scooter/moped - hjep!


C92

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en 15 gammel gutt som skal ta lappen når jeg fyller 16 i november. Men når det gjelder valg av scooter er jeg ganske forvirra. Har lest endel om hva som er viktig og hva som ikke er viktig når det gjelder valg av scooter. Jeg vurderte også en tid å skaffe meg en Yamaha tzr, men fant ut av at det blir sykt mye penger å bruke på en racing moped som kun har lov til 45 km/t. Jeg droppet altså det, og skal nå kjøpe en scooter.

 

Jeg trenger tips og meninger om hvilke scootere som passer for meg. Scooteren skal i hovedsak brukes endel neste sommer, men jeg skal også kjøre til skolen og til venner.

 

Peugeot speedfight 2: Har et par kompiser med denne, virker som en solid scooter og de sier de er fornøyd i tillegg. Har også lest den er lett å trimme, men skal nok ikke ha den over 60 - 70 km/t i første omgang.

 

Peugeot ludix: Jeg har ikke så mye kjenskap til denne, kan ikke huske jeg har sett den på veiene engang og har hørt den har høyt bensin forbruk.

 

Peugeot vivacity: Bra pris både ny og brukt, noe som er viktig for meg. Dette er sammen med Speedfight 2 en jeg seriøst vurderer. Men jeg trenger erfaringer om hva som er bra og dårlig med disse.

 

Yamaha Jog R: Vet ikke så mye om denne, men siden jeg først vurderte en tzr fikk jeg øynene opp for denne da jeg først fant ut at scooter er tingen for meg. Syns den er fin og se på. Virker også lett noe som også er viktig.

 

Yamaha neo's: Er vist en god hverdagsscooter med gode bremser og lett i vekt.

 

Har sett på kymco pga bensinforbruk, men går de bra som alle andre? Og Derbi motorene er, etter hva jeg har hørt ganske serke. Aprilia blir nok i dyreste laget for meg.

 

Håper på svar, dette er viktig for meg. Jeg vil ikke kjøpe i hast. Jeg vil være sikker. Så jeg trenger hjelp fra dere scooter-kjennere der ute.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er ikke jeg scooter-proffesor, men har noen kompiser som kjører speedfighter og jogr.

 

jogr er liten og sist jeg prøvde den synes jeg den var vanskelig å håndtere, men ellers god scooter.

 

speedfighter er mye større enn jogr'en og jeg synes den er litt mer behagelig å kjøre både som fører og som passasjer. ;)

 

ellers så vet jeg at sikringer ofte tar kvelden på de scooterene dessverre.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg er en 15 gammel gutt som skal ta lappen når jeg fyller 16 i november. Men når det gjelder valg av scooter er jeg ganske forvirra. Har lest endel om hva som er viktig og hva som ikke er viktig når det gjelder valg av scooter. Jeg vurderte også en tid å skaffe meg en Yamaha tzr, men fant ut av at det blir sykt mye penger å bruke på en racing moped som kun har lov til 45 km/t. Jeg droppet altså det, og skal nå kjøpe en scooter.

 

Jeg trenger tips og meninger om hvilke scootere som passer for meg. Scooteren skal i hovedsak brukes endel neste sommer, men jeg skal også kjøre til skolen og til venner.

 

Peugeot speedfight 2: Har et par kompiser med denne, virker som en solid scooter og de sier de er fornøyd i tillegg. Har også lest den er lett å trimme, men skal nok ikke ha den over 60 - 70 km/t i første omgang.

 

Peugeot ludix: Jeg har ikke så mye kjenskap til denne, kan ikke huske jeg har sett den på veiene engang og har hørt den har høyt bensin forbruk.

 

Peugeot vivacity: Bra pris både ny og brukt, noe som er viktig for meg. Dette er sammen med Speedfight 2 en jeg seriøst vurderer. Men jeg trenger erfaringer om hva som er bra og dårlig med disse.

 

Yamaha Jog R: Vet ikke så mye om denne, men siden jeg først vurderte en tzr fikk jeg øynene opp for denne da jeg først fant ut at scooter er tingen for meg. Syns den er fin og se på. Virker også lett noe som også er viktig.

 

Yamaha neo's: Er vist en god hverdagsscooter med gode bremser og lett i vekt.

 

Har sett på kymco pga bensinforbruk, men går de bra som alle andre? Og Derbi motorene er, etter hva jeg har hørt ganske serke. Aprilia blir nok i dyreste laget for meg.

 

Håper på svar, dette er viktig for meg. Jeg vil ikke kjøpe i hast. Jeg vil være sikker. Så jeg trenger hjelp fra dere scooter-kjennere der ute.

 

Takk på forhånd!

Skulle akkurat til å lage en helt lik tråd :p

 

OT: Jeg vurderer enten Honda SFX, Yamaha Aerox eller Peugeot Speedfight :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Piaggio Zip i min "mopedtid", er kanskje ikke den aller sprækeste og mest sprty scooteren, men man kan "leke" en del med den.

 

Man sitter godt på den hvertfall, stort og mykt sete, og får du tak i 2T versjonen, så er det jo litt futt i den, nok til å dra den opp bakhjulet om du lener deg godt bak.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en Piaggio Zip i min "mopedtid", er kanskje ikke den aller sprækeste og mest sprty scooteren, men man kan "leke" en del med den.

 

Man sitter godt på den hvertfall, stort og mykt sete, og får du tak i 2T versjonen, så er det jo litt futt i den, nok til å dra den opp bakhjulet om du lener deg godt bak.

 

De er jo ganske rimlige også, men har den like høyt bensinforbruk som Piaggio FLY, i følge forbrukerportalen sin 05 scooter test?

Lenke til kommentar

En normal 2T moped bruker ca 0.3-0.4L på mila (original)

4T tror jeg ble oppgitt til 0.25L(?)

 

Personlig ville jeg valgt en Peugeot Speedfight 2 fordi den går bedre originalt og trimmet enn dem fleste og er samtidig god å kjøre, (men jeg er selv ingen fan av scooter..)

Lenke til kommentar

Jupp, men så går mopedene på 6-7000rpm mens en bilmotor går på rundt 2000.. Og at bilmotorene har datastyrt innsprøytning, mens en moped har ren forgassermotor.

 

Vet at det finnes mopeder med innsprøytning og, men de bruker ikke så mye mindre så det gjør noe.

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...