Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Henger fast i Post, kommer ikke inn i bios, korrupt flash?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ugh har tydeligvis gjort en stor stor tabbe. Maskinen henger fast i post eller hva det nå enn heter. Logoen kommer ikke fram det henger seg før det så har ikke sjangs å komme inn i bios til å downgrade/forandre biosen heller. Henger bare fast med teksten "trykk del for bios og alt for post bla bla". Tydeligvis uheldig med en korrupt bios fil eller noe.

 

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe

Hva i alle dager gjør jeg nå?

 

Har prøvt å cleare cmos og alt det der men er jo egentlig litt på villspor i og med at jeg ikke kommer inn i bios engang? : P

 

 

På forhånd takk.

Mvh, Julepilsen.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jeg starter opp maskinen.

- Det kommer opp det der "press del for bios og alt for post screen" nederst.

- Og der henger den seg for evig og alltid, logoen kommer heller ikke opp som pleier å stå ovenfor teksten.

 

 

 

Fant denne "oppskriften" fra forumet, vet ikke hvorvidt dette er noe aktuelt men:

- Husk og koble ifra Strømmen

- Ta ut støpslet Fra PSU

- Ta ut Batteriet

- Ta ut Chippen OBS: Vær forsiktig

- Sett inn igjen batteriet og strømmen (uten BIOS-Chip)

- Slå på Pc`n i noen sekunder.

- Slå av alt sammen

- Trekk ut støpselet

- ta ut batteriet

- Sett inn igjen BIOS-Chippen

- Sett in batteriet igjen

- Start opp igjen Pc`n

 

 

Resten av hardware:

asus p5q deluxe

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta, 3 gram

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2

Zalman Z-MACHINE GT1000 Gaming, Alu, black, ATX, 3xfans (without PSU)

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

Asus P5Q-Deluxe har DieHard-bios.

 

Tatt fra Asus sin webside: DieHard BIOS

BIOS Never Die

The ASUS Diehard BIOS consists of two BIOS chips, a main BIOS and a backup BIOS. The ASUS Diehard BIOS can restore corrupted main BIOS data from the backup BIOS automatically. The technology saves users the hassle of recovering the BIOS file or buying a replacement BIOS chip.

Lenke til kommentar
Asus P5Q-Deluxe har DieHard-bios.

 

Tatt fra Asus sin webside: DieHard BIOS

BIOS Never Die

The ASUS Diehard BIOS consists of two BIOS chips, a main BIOS and a backup BIOS. The ASUS Diehard BIOS can restore corrupted main BIOS data from the backup BIOS automatically. The technology saves users the hassle of recovering the BIOS file or buying a replacement BIOS chip.

 

Hva er dette for noe? Hvordan utnytter du backupen?

Lenke til kommentar
Asus P5Q-Deluxe har DieHard-bios.

 

Tatt fra Asus sin webside: DieHard BIOS

BIOS Never Die

The ASUS Diehard BIOS consists of two BIOS chips, a main BIOS and a backup BIOS. The ASUS Diehard BIOS can restore corrupted main BIOS data from the backup BIOS automatically. The technology saves users the hassle of recovering the BIOS file or buying a replacement BIOS chip.

 

Hva er dette for noe? Hvordan utnytter du backupen?

 

Har du brydd deg om å lese manualen? Avsnitt 3.1, punkt 3.1.1 til 3.1.3 handler om ulike biosoppdateringsmåter. Særlig de siste punktene, boote fra usb/floppy kan være nyttige her.

Asus' nedlastingsside

Endret av konungr
Lenke til kommentar

Manualen leser jeg hver dag når jeg sitter på do. : )

 

Men nei det stod ikke noe om hvordan DieHard fungerer nøyaktig.

Biosoppdateringesmåter er jo ikke helt hva vi snakker om her nå forresten så lay off the attitude.

 

Problemet er jo at man kommer ikke så langt at pcen booter at man kan boote fra noe annet for å kunne flashe på ny.

 

 

Men det jeg har gjort så langt er å bytte de 2 BIOS brikkene på hovedkortet. Byttet backup med main. I og med at disse ikke har fikset hverandre automatisk. Jeg sitter på maskinen nå så det fungerer jo å kjøre på backup-bios tydeligvis. Men jeg vil helst tilbake til main så skal prøve å bytte igjen å se om den har fikset seg selv nå.

 

Backup bios kjører en gammel bios version i tillegg til at den ikke har EZ Flash "installert" i BIOS menyene heller.

 

 

Det står kun det som ble pastet ovenfor om BIOS Never Die i manualen.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

Ok, jeg fikk ikke med meg at du hadde flashet fra os, så jeg formodet du hadde brukt usb/floppy og at disse sto først på boot.

 

Det kan være at Diehard-funksjonen er den som er beskrevet under 3.8.3. Men da må man altså ha lagret de to biosene på forhånd. Og uansett kommer du jo ikke inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...