Gå til innhold

Hackintosh Classic II - Ferdig! (med video)


Anbefalte innlegg

Kommentarer og annet (ris og ros og rus) her: KOMMENTARTRÅD

 

Intro

Har en gammel Macintosh Classic II (specs og beskrivelse) som er helt død. Antar det er power supply'en. Prøvde å bytte internt batteri, men det gjorde ingen forskjell. Derfor blir den casemod :D

 

Plan

* Rive ut all innmat

* Dælje av baksiden av CRT'n (bilderøret)

* Sage av "frontplaten" på bilderøret

* Masakrere en Hannspree 9" TV

* Montere TV bak frontplaten av bilderøret

* Gjøre diskettstasjonsåpningen vid nok for slot-in CD-ROM

* Holde utvendig utseende mest mulig originalt, med unntak av bredden på diskstasjonen (over)

* Bruke originale porter bak mest mulig

* Skaffe hardware og lage tidenes raskeste Classic II

 

Ofrene

img_2792.jpg

Hannspree 9" TV til venstre, Mac til høyre.

 

TV'n har forøvrig S-Video input og kjører 1024x768 oppløsning. Helt OK for 9", synes jeg. Grunnen til at jeg bruker en TV er at jeg ikke fant 4:3 9" LCD skjerm noe sted. TV'n er forøvrig kjøpt ny på QXL til 300 spenn :thumbup:

 

 

Kommentarer og annet (ris og ros og rus) her: KOMMENTARTRÅD

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steg 1 - obduksjon av Macintosh Classic II

img_2795.jpg

 

Så går vi i gang...

img_2797.jpg

Disse skruene inni bærehåndtaket trengte en #(/¤()#(% lang (og tynn! bittrekkeren var ubrukelig) skrutrekker som jeg måtte på Clas Ohlson og få tak i. Blæh.

 

img_2799.jpg

Mac uten skall

 

img_2800.jpg

Mer Mac uten skall

 

img_2804.jpg

Strømforsyning, PC(mac)-speaker og diverse ræl

 

img_2811.jpg

Støv?

 

img_2814.jpg

CRT til opphugging. Ja, jeg ladet den ut på ordentlig måte. Kan dette.

 

img_2816.jpg

Tomt Mac-skall

 

img_2817.jpg

Hm.. passer dette?

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Steg 2 - avhakking av bilderør

Bilderøret skal sages opp. Det er vakuum i slike. Derfor blir det sprengt i en IKEA-pose (i håp om at nevnte pose tåler flygende glassbiter fra bilderøret).

 

img_2820.jpg

Bilderøret klart i posen... utendørs.

 

img_2821.jpg

Ett horisontalt slag med hammeren, og elektronikken stod litt på skrå.

 

img_2822.jpg

Ett slag til, så var det hull... og frontplata var hel! :love:

 

img_2824.jpg

Etter et par slag til: fosfor...

 

img_2825.jpg

Etter en liten vask ser man nabolaget, mer eller mindre... Jeg er nok verdens første til å sende en skjerm gjennom en oppvaskmaskin.

 

img_2826.jpg

Klar til kapping.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Steg 3 - obduksjon av TV

Så skal TV'n til pers. Frem med skrujernet.

 

img_2793.jpg

Soon to be dead...

 

img_2827.jpg

Uten bakplaten. Fine, lange kabler inni her, så jeg kan putte IR-mottager og slikt hvor jeg vil. Flaks igjen :love:

 

img_2828.jpg

TV uten skall.

 

img_2830.jpg

Passer nesten?

 

img_2831.jpg

Knappene var faktisk fint markert under skallet. Kjekt.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Steg 4 - TV på 12 volt?

Strømforsyningen til TV'n sa 12 volt, 3,3A

Dette bør da strømforsyningen til PC-en klare?

 

img_2836.jpg

 

Hm..

 

img_2840.jpg

Liten hjemmelaget dippedutt...

 

img_2841.jpg

Dette limet (Clas Ohlson) kan brukes til alt! Selv som plastikkdeksel for små dippedutter :)

 

img_2837.jpg

Og joda, den liker seg godt på 12 volt fra en avlagt PSU! :love:

(puttet en liten sprengningsledning mellom grønn leder og jord)

 

Litt annet småplukk...

img_2833.jpg

Strømkontakten til Mac'en var festet til et kretskort. Nå sitter den ordentlig fast i metallplaten som var på baksiden. Planlegger å beholde denne.

 

img_2834.jpg

Jupp...

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Steg 5 - Kapping av CRT

Dremel er innkjøpt (hadde faktisk ikke det) :blush:

 

img_2843.jpg

Mac'en ligger klar i dusjen (må ha kaldt vann på kontinuerlig for at ikke glasset skal sprekke)

 

Holdt dremelen med høyre hånd, dusjen med venstre og passet på at strålen fra dusjen utelukkende traff skjermen og ikke dremelen. Mildere risiko for elektrosjokk, men jeg passet på å tørke av dremelen hele tiden (vanndamp) og å ikke komme mellom dremelen og jord :)

 

img_2846.jpg

Første kapp - før sliping

 

img_2845.jpg

Før sliping, din dust. Den er fortsatt skarp! Au! :dontgetit:

(ikke fra dremelen, men glasset)

 

img_2847.jpg

Glasset er tatt ut for å kunne slipes penere og for å kunne kutte metallkantene som holder det uten å risikere at glasset stryker med. Kanskje rydde her før resten av husstanden kommer hjem?

 

img_2849.jpg

Pent kappet glassplate.

 

img_2850.jpg

OG DEN PASSER FORBAUSENDE BRA! :w00t:

 

img_2851.jpg

Se så lite av LCD'n som er utenfor skjermen :)

 

img_2856.jpg

Limer på noen dingser som var i Mac'en fra før. De skal holde skjermen unna skjermen... Jah.

 

img_2857.jpg

Vaske dusjen er kanskje en idé... :ermm:

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Et lite problem...

Glassplaten til skjermen er litt uklar. Det går helt greit å lese tekst fra TV'n gjennom den, men jeg vil helst ha det perfekt.

 

Det er overhodet ingen problemer med å lese tekst gjennom den når den er våt (nydusjet?)

 

Mistenker at det er ruglene på innsiden som gjør det... Skjermen er ugjevn der, trolig for å kunne holde fast på fosforpulveret som var der.

 

Noen som har noen tips om noe jeg kan smøre på eller noe som vil gi samme effekt som vann? Et belegg av noe slag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Steg 6 - Strømforsyning

Strøm må man ha. Bruker den avlagte strømforsyningen jeg testet TV'n med til å begynne med. Får skaffe noe bedre hardware etterhvert.

 

img_2858.jpg

Her har vi dingsen...

 

img_2859.jpg

Specs. Greit å ha det dokumentert før metallboksen går i søpla.

 

img_2861.jpg

Hm.. Viftekontakten er faktisk akkurat den samme som på en snart 20 år gammel Mac jeg tilfeldigvis driver og skrur på... Mac'ens utblåsningsvifte kan faktisk uten modifikasjoner erstatte strømforsyningsviften. Dette må utnyttes.

 

img_2862.jpg

Her har jeg montert ut delene fra strømforsyningen og limt dem på en bit med plexi.

 

img_2864.jpg

Strømforsyningen med plexi fra undersiden.

 

Så langt så godt...

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Steg 7 - Litt montering

På tide å slenge litt av dette sammen. Har fått tak i et lite hovedkort, et EPIA-M (klikk for specs) som jeg tenkte ville passe bra i Mac'en.

 

img_2866.jpg

Her har jeg stappet inn strømforsyningen i bunnen av maskinen. Den står på plexiglasset og er skrudd fast i siden. Hovedkortet er også på plass, på en bøyd plexiplate.

 

Skjermflaten er limt fast i fronten, da den neppe skal byttes noen gang, og selve LCD-skjermen sitter fast ved hjelp av noen U-er av ståltråd som jeg stappet inn i limet før det tørket. Det er bare å rette ut ståltråden om jeg vil ha den av for å fjerne støv eller noe :)

 

img_2868.jpg

Forfra... på tide å finne harddisk og cd-rom og få noe på skjermen. Diskettstasjonen er farget svart der jeg skal kutte for å kunne få inn en CD.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Flere bilder

Litt flere bilder av hvordan ting henger sammen :)

 

img_2870.jpg

Maskinen uten hovedkort på. Den bøyde plexiplaten er limt fast og har skruehull så hovedkortet får feste. Bruker vanlige muttere på baksiden.

 

img_2871.jpg

Fra siden...

 

img_2873.jpg

Denne merkverdige spiralen er en sammenlimt TV-ut-kabel som jeg ikke tror jeg kommer til å gidde å forkorte. Dessuten ser den festlig ut slik.

 

img_2874.jpg

Strømforsyningen under der...

 

img_2875.jpg

Og enda en vinkel.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Steg 8 - oppgradering

EPIA-M-kortet jeg fikk tak i hadde bare 800MHz... litt lite etter min smak. Det nye har 1.5GHz, og er således mer brukandes :)

 

img_2876.jpg

Nytt kort til venstre :)

 

EPIA-EN15000G med en VIA C7 1.5GHz prosessor. Et av de kraftigste VIA-kortene så langt. Her skal det bli kanon-mac :D

 

img_2878.jpg

Overblikk...

 

img_2879.jpg

Skruehullene er selvsagt de samme, så det nye kortet går rett på plass.

 

img_2880.jpg

Og jammen fungerer det.

 

img_2885.jpg

Med nylakkert skjerm er bildet krystallklart :w00t:

Kameraet gjør derimot ikke en strålende jobb med det...

Endret av bolt
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For de som måtte lure: Nei, prosjektet er ikke ferdig og ja, jeg har tenkt å gjøre det ferdig og slenge ut massevis av flotte bilder :)

 

Jeg var inne i avsluttende eksamen og hadde følgelig en negativ mengde fritid, noe som nå er korrigert. Begynner igjen med dette prosjektet straks forefallende arbeid er utført :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

It's aliiiive... again.

 

Etter langt om lenge og lenger enn langt så har jeg nå satt av litt tid til å oppdatere denne tråden igjen. Casemodden er ferdig for lengst, men jeg har ikke fått lagt ut noenting om det enda. Uansett... her kommer'e!

 

Steg 9 - dvd-brenner

 

img_4142.jpg

Denne ble kjøpt inn i håp om at den er flink til å spytte plater langt ut av skallet sitt, og det er den jammen!

 

img_4144.jpg

Se så langt ut platene kommer!

 

img_4147.jpg

Bilde av klistremerket, i tilfelle noen vil få tak i den samme spilleren til en casemod. Denne er fra eBay...

 

img_4266.jpg

Har dessverre ikke noe bilde av bare DVD-brenneren montert, men den er bak harddiskholderen der...

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Steg 10 - kontakter på baksiden

Det er selvfølgelig et mål å holde også baksiden av maskinen mest mulig original. Lydutgangen og strømpluggen ble derfor gjenbrukt, og lydutgangen får gi ifra seg noe den aldri har gjort før - STEREO!

 

img_4182.jpg

Nye ledninger fra lydkortet til lydutgangen, som merkelig nok var en stereoplugg med mono i.

 

img_4185.jpg

Loddet på en vanlig dataledning etter strømbryteren på baksiden. Denne ledningen skal gå inn i PSU'en inne i hackintoshen. Med andre ord kan man fra utsiden plugge inn strøm samme sted som før og bruke den gamle power-knappen.

 

img_4187.jpg

Innsiden av kabinettet. Her er både strøm og lyd, samt en USB-hub på plass. Senere skal det også en nettverksplugg her.

 

img_4190.jpg

Nettverksplugg på plass. Dette kunne vært penere.

 

img_4277.jpg

Oversiktsbilde. Her er også harddisken på plass.

 

img_4278.jpg

Ett til, ovenfra.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Steg 11 - testing

 

Virker alt fortsatt?

 

img_4282.jpg

Testinstallasjon av Debian. Maskinen kunne faktisk boote fra USB-DVD, men det tenkte jeg rett og slett ikke på akkurat da.

 

Det viste seg å bli rimelig varmt nede hos PSU'en, så jeg måtte til med med kjøling.

 

img_4284.jpg

Hva har vi i vifteboksen, tro?

 

img_4286.jpg

Med ny trommelvifte som guffer luft ned til PSU'en ble alt meget bedre.

 

 

Så var det å få tak i et ålreit PCI-skjermkort med god TV-ut funksjon... samt at jeg revurderer å amputere den lange snurrete TV-ledningen som tar så mye plass.

 

Endte med å gjøre begge deler, men har ikke bilder av det enda. Skal åpne boksen og ta noen i morgen. Lover.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Ferdig!

Her er noen bilder av den ferdige maskinen :)

 

Skjermkabelen ble kuttet ned og loddet sammen igjen til en akseptabel lengde.

Nytt skjermkort: EVGA Geforce 6200 256MB PCI (ja, PCI, hovedkortet har ikke annet. lykke til med å finne et bedre skjermkort til PCI-porten som også er vifteløst og i lavprofil...)

 

img_5470.jpg

Er ikke store boksen, dette...

 

img_5471.jpg

Jupp

 

img_5484.jpg

Baksiden, med USB-hub og nettverkskontakt. På-knappen, strømkontakten og lydutgangen er koblet til. Resten av portene er "døde" så langt. Får se om jeg gidder gjøre noe med dem.

 

img_5474.jpg

Windows XP (maskinen dual-bootes med Debian Linux)

 

img_5475.jpg

Mac OS, som virker i emulator både under Windows og Linux (Basilisk II)

 

img_5477.jpg

Innmat

 

img_5478.jpg

Mer innmat

 

img_5479.jpg

EVGA Geforce 6200.......

 

img_5480.jpg

Her er det ikke lenger noen svær rull med skjermkabel

 

img_5481.jpg

Innsiden av skjermen

 

 

Det kommer en liten video og... straks jeg får stappet den sammen.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...