Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Boote opp en maskin med USB 2.0 flash voyager stick


Anbefalte innlegg

Før jeg begynner er jeg klar over at det fins andre / bedre løsninger på å lagre / kjøre opp images.

 

Bruker Ghost 2003 til å kjøre opp image til 10 maskiner.

 

tidligere har dette vært gjort med USB Hard disker og ved å boote opp i DOS og kjøre ghost derifra.

 

Driverne som ghost bruker er fra IOMEGA og funker dårlig med memory sticks. Her ligger også problemet. Vi har nå fått nice 8GB memory sticks (Flash Voyager GT) som jeg heller vil bruke.

 

Har funnet en driver fra Panasonic som tilsynelatende skal fungere fint (brukte software fra HP for å lage bootbar usb stick).

 

USBASPI1.SYS

 

Denne driveren mapper USB over til ASPI så en trenger en ASPI driver for å se den i DOS.

 

Her er config.sys fila:

 

device=ramdrive.sys 256

 

og her er autoexec.bat fila:

 

@echo off

copy c:\command.com d:\

copy c:\loadsys.exe d:\

copy c:\usbaspi1.sys d:\

copy c:\di1000dd.sys d:\

set comspec=d:\command.com

set path=d:\

 

 

PC-en booter fint fra sticken med legacy driverne i BIOS (USB 1.1 holder simpelten bare ikke i denne sammenheng så MÅ HA 2.0).

 

Sticken sattes til C-Drive.

 

kjører opp en RAM drive på 256k i low mem og kopierer command.com og driverne samt et driver laste programm på RAM driven.

 

kjører opp USBASPI driver med loadsys og det funker fedt. Starter så ASPI drivern (di1000dd.sys) og sticken får assigna E-drive.

 

ingen feilmeldinger tilsynelatende ingen problem.

 

Når jeg da går til e-driven og prøver å kjøre noe derifra får jeg beskjed om at jeg ikke har nok minne (Det er nok minne selv om jeg kjører ram disk i lo-mem) og at command.com ikke kan lastes og PC-en halter.

 

kjører jeg fra d-driven funker det bra helt til jeg prøver å accesse e-driven fra f.eks. ghost.

 

det går fint å skifte til E: og kjøre f.eks DIR

 

 

Slik tenker jeg så langt:

 

Loadsys mekker krøll med driverne så de gruser noe IO minne e.l. (Finne annen driver opplaste program!?)

BIOS legacy driverne har ikke helt "sluppet tak" på sticken enda og blir krøll derfor.

 

evt. løsning:

 

Få avslutta command.com'en på C-driven og satt den på D til aktiv (aner ikke hvordan)

få fixa i minne tildelinga slik at den ikke blir messa opp (aner heller ikke hvordan)

 

 

Får ikke diabla USB legacy support i BIOS.

 

 

noen som har noen tips?? begynner å bli fedd up^^

 

ps. skulle dette funke kan jo dette brukes til litt av hvert annet også ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende problem. Om du får det til å funke er jeg interssert i en kopi.

 

For å spørre, hvorfor kjører du ikke i øvre minne? Hvordan ser minnebruken din ut når du kjører mem kommandoen? Lurer også litt på det med stasjonene, skjønner at C = usb sticken, men hva er d: og e:? Forstår heller ikke hvor du laster sys filene, tror du har utelatt noe her (men medgir at jeg spør mest for egen nyskjerrighets skyld :innocent: )

Lenke til kommentar
Spennende problem. Om du får det til å funke er jeg interssert i en kopi.

 

For å spørre, hvorfor kjører du ikke i øvre minne? Hvordan ser minnebruken din ut når du kjører mem kommandoen? Lurer også litt på det med stasjonene, skjønner at C = usb sticken, men hva er d: og e:? Forstår heller ikke hvor du laster sys filene, tror du har utelatt noe her (men medgir at jeg spør mest for egen nyskjerrighets skyld :innocent: )

 

Får jeg det til å funke så ordner det seg nok med en kopi.

 

Når det gjelder øvre minne så har jeg kjørt dette med både hi-mem og emm386 men det gjør ingen forskjell.

 

Når jeg kjører mem /m /p så lister den opp de "vanlige" programmene som kjører. Er ikke noe problem med nok minne.

 

når det gjelder drivene, så er de som følger:

 

C: - USB stick lasta fra BIOS legacy drivers

D: - RAM drive lasta fra config.sys

E: - USB stick etter jeg laster opp USBASPI1.sys og di1000dd.sys

 

USBASPI1 og DI1000DD laster jeg opp fra command prompten med et program som heter "loadsys" som gjør at en kan laste drivere etter en har started dos. dvs. en trenger ikke laste de driverne i config.sys.

 

Grunnen til at jeg gjør dette er at hvis jeg laster USBASPI1 fra config.sys så forsvinner C-driven. Dette gjør at en ikke får boota. Derfor kopierer jeg filene jeg trenger over på en RAM drive og starter derifra slik at når c'en forsvinner, spiller ikke dette noen rolle.

 

husk jeg får ikke kopiert filene over til RAM driven fra config.sys (Så vidt jeg hvet) så jeg må kopiere i autoexec.bat fila. derfor må jeg gjøre dette slik

 

Håper dette var en smule oppklarende^^

Endret av tommen
Lenke til kommentar

ok, skjønner. Ville likt å se hele oppsettet ditt, du kjører vel en ny bat fil etter at du går til ramdrive, eller er det der du bruker loadsys programmet?

 

Det virker da som det er et minneproblem, har du sjekket med mem både c: og d: og e: (altså kan det være kjøres forskjellige miljøer her?). Hva skjer om du laster ram disken i øvre minne og setter størrelse til noen megabyte?

 

Har kikket i DOS manualen min (for DOS 5.0) og command.com kan avsluttes med exit kommandoen, så sant du ikke bruker /p svitsjen. DIR kommandoen er forøvrig en intern kommando (del av command.com) så kan du laste command.com kan du laste alle de interne kommandoene fra dette programmet, så det er grunnen til at å kjøre dir på e: går bra.

 

Videre, har du forsøkt å sette files og buffers? Tror du må sette disse for å kjøre noe særlig med programmer.

 

Må innrømme at det er lenge siden jeg har styrt med DOS, men jeg trenger også noe lignende i jobben og vil selvfølgelig bruke Corsair så det ville vært kjekt å fått dette til. Skal prøve å sette opp mitt eget miljø i løpet av helga, men jeg må finne en usb penn et sted siden jeg ikke vil lage boot disk av den jeg bruker til vanlig.

Lenke til kommentar
ok, skjønner. Ville likt å se hele oppsettet ditt, du kjører vel en ny bat fil etter at du går til ramdrive, eller er det der du bruker loadsys programmet?

 

Det virker da som det er et minneproblem, har du sjekket med mem både c: og d: og e: (altså kan det være kjøres forskjellige miljøer her?). Hva skjer om du laster ram disken i øvre minne og setter størrelse til noen megabyte?

 

Har kikket i DOS manualen min (for DOS 5.0) og command.com kan avsluttes med exit kommandoen, så sant du ikke bruker /p svitsjen. DIR kommandoen er forøvrig en intern kommando (del av command.com) så kan du laste command.com kan du laste alle de interne kommandoene fra dette programmet, så det er grunnen til at å kjøre dir på e: går bra.

 

Videre, har du forsøkt å sette files og buffers? Tror du må sette disse for å kjøre noe særlig med programmer.

 

Må innrømme at det er lenge siden jeg har styrt med DOS, men jeg trenger også noe lignende i jobben og vil selvfølgelig bruke Corsair så det ville vært kjekt å fått dette til. Skal prøve å sette opp mitt eget miljø i løpet av helga, men jeg må finne en usb penn et sted siden jeg ikke vil lage boot disk av den jeg bruker til vanlig.

 

 

etter at ramdriven er oppe å går, kjører jeg loadsys ja. Ingen ny autoexec.bat.

Har også kjørt ram driv i extenda minne og det gjorde ingen forskjell. Tenkte derfor å kutte ut memory handlere totalt for at det ikke skal være noe kluss der.

 

Pointet mitt med at jeg kan kjøre dir på E. driven var at jeg faktisk fikk opp directorien på "E:" ;-) hvis jeg starter et program fra ram driven så funker det programmet fint (i.e. edit).

 

har ikke forska så veldig mye på mem-tingen for å være helt ærlig for jeg er usikker på hva jeg skal se etter.

 

når det gjelder exit commandoen, mener jeg bestemt at jeg har kjørt den mange ganger for å avslutte command men ikke fått det til.

 

skal prøve å legge til envir. parameterne til config (files, buffers mm)for å se om det gjør noen forskjell (tviler på det men ^^)

Lenke til kommentar

Skal prøve å sette opp noe tilsvarende i morgen, har lest meg litt opp i helgen.

 

mem kommandoen viser hvor mye totalt minne du har + hva du har brukt + hva du har ledig innenfor miljøet du kjører, den er meget hendig. Du kan t.o.m. se hvor stort program du maks kan kjøre. Siden du får melding om for lite minne tror jeg litt på at denne er nøkkelen til løsningen.

 

Er ikke sikker på om du må sette buffers, men jeg tror du må sette files ihvertfall, standard verdi i MS DOS 6 er 8 filer (altså maks 8 filer åpne) som kan bli litt lite, kanskje?

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Har testet ut litt til, og fant ut at etter at jeg har kjørt USB.bat fila mi (som bruker loadsys til å laste USBASPI1 og DI1000DD) og sticken blir funnet og gitt stasjonsnavn E:, går det fint å kjøre mem.exe fra D: (ramdrive). men hvis jeg skriver e: og kjører dir så går tilbake igjen til d: og prøver å kjøre mem, så går det i grus...

 

kan gi en pekepinn på at så snart driverne til stick'en accesses så blir noe minnegreier korrupta...

 

har ikke fått prøvd ut files enda..

Lenke til kommentar

aha, lurer på om det blir det samme om man kjører en annen usb driver. Vet det er en del forskjellige å velge, men har forstått det sånn at usb 2.0 støtte er heller sjeldent eller ustabilt.

 

 

Drukna selvfølgelig på jobben og fikk ikke gjort en ting på lista over planlagte oppgaver. Men jeg fikk da tatt med meg en usb penn hjem så jeg skal få prøvd ut litt snart.

Lenke til kommentar
aha, lurer på om det blir det samme om man kjører en annen usb driver. Vet det er en del forskjellige å velge, men har forstått det sånn at usb 2.0 støtte er heller sjeldent eller ustabilt.

 

 

Drukna selvfølgelig på jobben og fikk ikke gjort en ting på lista over planlagte oppgaver. Men jeg fikk da tatt med meg en usb penn hjem så jeg skal få prøvd ut litt snart.

 

Har testet ut litt forskjellige drivere, men virker som om det kun er panasonic som funker for usb-sticker. Kjører iomega sine drivere for å boote opp USB HD'er og det funker fedt.

 

Spennende å høre hva du kommer fram til.

Lenke til kommentar

Holder på å sette opp filer nå, men har ikke fått begynt å teste ennå. Du nevnte over at loadsys muligens lagde krøll, har funnet ut at man kan bruke devload.exe. Har også funnet to andre, drvload.com, og, fra creative, ctload.com, sistnevnte er 16-bit, har ikke funnet fram til mer info om de andre. Det er også en svitsjer som kan brukes som vil påvirke hvordan de kjøres.

http://www.mdgx.com/dos.htm (linker, omtrent midtveis nedover)

 

Har også blitt minnet på to ting. Det første er at DOS 6 kun støtter FAT16 og DOS 7 & 8 støtter FAT32. Hva har du formatert pennen din til?

 

Det andre gjelder USB støtte i BIOS. Hvis bios kun har støtte for USB LEGACY DEVICES (dvs. keyboard, mus) så må man bruke USBASPI1.SYS (eller tilsvarende), men hvis bios støtter å boote fra USB (under boot devices) så trenger man ikke denne. Så det vil være en fordel å lage en meny i autoexec.bat fila så man kan velge hva man vil laste basert på hva bios støtter.

Lenke til kommentar

Hmm.. har egentlig ikke tenkt over fat 16/32 problematikken.

 

sticken er på 8gb og må ha fat32...

 

med iomega driverne så benyttes samme dos (6.22) men der er ASPI driver Iomegas guest.exe som benyttes.

 

reiser på tur en ukes tid men skal forske litt på dette.

Lenke til kommentar

ok, har slitt fælt. Skulle laste ned win98se boot disk filene (dos 7) for å sette opp pennen med HP saken, men fant bare exe-filer med image som skulle skrives til diskett. Det eneste settet med disketter jeg hadde var fra et annet århundre så de gikk i søpla. Etter å ha rota rundt i cab-filene på en win98 cd jeg fant i hylla en god time kom jeg på WinImage. Fikk da endelig tak i filene og har fått de på pennen. Sitter og lager config/autoexec filene nå, men har ikke fått kjørt noe ennå. Tar det opp igjen imorgen.

 

Det er visst to versjoner av di1000dd.sys (1.0 og 2.0), pluss et alternativ, så det løser seg nok. Jeg har formatert med FAT16 så jeg er sikker på at det ikke vil være noe problem til å begynne med.

 

Jeg har en rekke ting på blokka som jeg må finne ut mer om. Men i forhold til command.com, lurer på en ting, du laster nummer 2 før du laster USBASPI1, gjør du ikke? Hvis ikke går det galt tror jeg. Kan du poste usb.bat fila du bruker?

 

Må si jeg er litt spent på hvordan det fungerer i forhold til hvem som har kontrol over usb controlleren. Grunnen til at du mister c-driven når du kjører USBASPI1 må da være at den tar kontroll over usb controlleren fra bios.

 

Når er du tilbake? Gidder ikke poste mens du er borte med mindre det er et gjennombrudd.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Greit. Det ser ut som at årsaken til problemet ikke er at du ikke får avsluttet kommandotolken, årsaken er at den allerede er avsluttet, sammen med ramdisken din og det meste annet som er lastet i minne.

 

Lastet SysChk og dette er allokeringen av minne (pluss diskinfo) etter man laster usbaspi og før man laster di1000dd:

 

HARD DISK DRIVES---------------------------------------------------------------
Disk #   Tracks  Heads  Sectors   Size	CMOS	 Controller
------   ------  -----  ------- --------  ----   ---------------
Disk 1	1025	255	 63   8040.34 MB  47	WDC WD1600JB-00GVA0		
Disk 2	1025	255	 63   8040.34 MB  47	WDC WD3200AAJB-00TYA0	  
Disk 3	1025	255	 63   8040.34 MB SCSI   Unknown SCSI Adapter	   
LOGICAL DRIVES-----------------------------------------------------------------
Drive	 Total		  Used		  Free	   Volume Name   Drive Type
-----   ----------	----------	----------	------------  ----------
  C: 2147418112 MB		  0 MB	2097088 GB		  FAT32   Fixed Disk
  O:	4182016 MB		342 GB	   3742 GB	 MS-RAMDRIVE   Ramdrive

RESIDENT PROGRAMS--------------------------------------------------------------
Lower Memory Block
				Mem Segmt Size  Type		 Owner Name 
				--------- ---- ------- ----------------------
				0209-03E2 7K   Config  DOS 7.10 kernel
				03E3-03E7 1K   Resrved DOS 7.10 kernel
				03E8-03EB 1K   Free	DOS 
				03EC-0795 14K  Device  DOS 7.10 kernel
				0796-079B 1K   Envnmnt SYSCHK.EXE
				079C-9FFE 609K Free	DOS Available Memory

Upper Memory Block
				Mem Segmt Size  Type		 Owner Name 
				--------- ---- ------- ----------------------
				A000-D55B 213K Resrved VGA and Excluded Area
				D55C-D9D8 17K  Config  Device Drivers
				D9D9-DB3E 5K   TSR	 COMMAND /P /E:2048 /MSG
				DB3F-DB98 1K   Envnmnt 
				DB99-DB9F 1K   Sys Env COMMAND.COM
				DBA0-DD05 5K   Shell   COMMAND.COM
				DD06-DDC7 3K   Sys Env COMMAND.COM
				DDC8-EFCF 72K  Free	DOS 
				EFD0-EFD4 1K   Free	DOS 
				EFD5-EFFF 1K   TSR	 XMSDSK

 

Her er allokeringen av minne etter man laster di1000dd:

 

HARD DISK DRIVES---------------------------------------------------------------
Disk #   Tracks  Heads  Sectors   Size	CMOS	 Controller
------   ------  -----  ------- --------  ----   ---------------
Disk 1	1025	255	 63   8040.34 MB  47	WDC WD1600JB-00GVA0		
Disk 2	1025	255	 63   8040.34 MB  47	WDC WD3200AAJB-00TYA0	  
Disk 3	1025	255	 63   8040.34 MB SCSI   Unknown SCSI Adapter	   
Disk 4	 126	255	 63	988.37 MB SCSI   
LOGICAL DRIVES-----------------------------------------------------------------
Drive	 Total		  Used		  Free	   Volume Name   Drive Type
-----   ----------	----------	----------	------------  ----------
  C: 2147418112 MB		  0 MB	2097088 GB		  FAT32   Fixed Disk
  O:	4182016 MB		348 GB	   3736 GB	 MS-RAMDRIVE   Ramdrive
  P: 1029734400 MB	   2432 GB	1003168 GB	   KINGSTON  None

RESIDENT PROGRAMS--------------------------------------------------------------
Lower Memory Block
				Mem Segmt Size  Type		 Owner Name 
				--------- ---- ------- ----------------------
				0209-03E2 7K   Config  DOS 7.10 kernel
				03E3-03E7 1K   Resrved DOS 7.10 kernel
				03E8-03EB 1K   Sys Env COMMAND.COM
				03EC-0795 14K  Device  DOS 7.10 kernel
				0796-08F2 5K   Device  DOS 7.10 kernel

Upper Memory Block
				Mem Segmt Size  Type		 Owner Name 
				--------- ---- ------- ----------------------

 

Feilmeldingen er memory allocation error, ingen aksess til floppy, og ingen aksess til kommandotolken. Sjøl om feilen tilsynelatende oppstår etter at di1000dd er lastet er det usbaspi som er problemet (jeg forsøkte å laste usbaspi i config.sys, mens di1000dd var satt opp til å laste fra ramdisk etter kopiering - feilmeldingene kom etter at usbaspi var lastet, det virker som det tar noen sekunder før feilen kommer).

 

Det som er spesielt her er at jeg kjører et helt annen miljø enn deg: kjører høyminne (også prøvd lavminne), annen ramdisk og annen device laster. Og jeg laster DOS fra floppy så jeg ikke står ovenfor noe problem i forhold til å mounte en device som allerede er i bruk.

 

Forøvrig ser jeg av testingen at disse usb driverne visstnok har problemer med EMS minne, så om man bruker EMS så bør det lastes som:

device=emm386.exe /v noems (bør testes mere)

 

Jeg kjører nå en rekke drivere og oppsett for å se om det er noe som virker. Testing så langt har fått meg til å mistenke at det er bios som er årsaken til problemet. Har en travel uke foran meg på jobb så får vel neppe gjort så mye mer før påske.

 

 

Når det gjelder command.com så blir den aktiv som primær kommandotolk når config.sys er lastet. Kommandotolken lastes såvidt jeg forstår bare delvis inn i minne og trenger derfor aksess til disken der den ble lastet fra. I utgangspunktet kan man hverken fjerne eller peke den primære kommandotolken til et annet sted etter at config.sys er lastet, men jeg klart å avslutte den ved å introdusere en ikke-kritisk feil i dos, og dette ser ut til å være den eneste måten (men det er ikke særlig nyttig).

 

Kommandotolken er normalt fila command.com, men man kan bruke sin egen kommandotolk, eller man kan sette parametre på command.com ved å spesifisere kommandotolken i config.sys, slik:

shell=command.com /p /e:1024 /msg (p-svitsjen = gjør permanent)

 

Man kan avslutte den primære kommandotolken med dette trikset (man blir da bedt om å skrive inn banen til kommandotolken man vil bruke):

shell=command.com /c call blank.bat (c-svitsjen = avslutt etter kjørt blank.bat)

 

Det som er problemet med å spesifisere sin egen kommandotolk som ligger på ramdisk er at man ikke kan kopiere filer til ramdisken før etter config.sys er lastet, og man kan ikke spesifisere en (ny) primær kommandotolk etter config.sys er lastet fordi shell kommandoen kan kun brukes i config sys (det samme gjelder p-svitsjen). Imidlertid kan man laste sekundære komandotolker når man vil, og disse vil kjøre i sitt eget miljø uavhengig av den primære kommandotolken, eksempel:

command.com /c call hallo.bat

... laster hallo.bat, avslutter seg selv, og returnerer til den primære kommandtolken.

 

Trikset i forhold til ramdisk er å bruke en sekundære kommandotolk sammen med COMSPEC variabelen. COMSPEC peker til hvor den sekundære kommandotolken befinner seg og denne variablen kan endres når man vil, dvs. etter man flytter kommandotolken til ramdisk endrer man denne variabelen. Det eneste som gjenstår er å gjøre den primære kommandtolken uvirksom (siden vi ikke kan avslutte den på noen meningsfull måte). Alt dette kan gjøres på følgende måte:

 

shell=command.com /c command.com /p

(lag så ramdisk, f.eks. R:)

(flytt command.com til ramdisk R:)

set comspec=r:\command.com

 

Her bruker man den primære kommandtolken spesifisert i config.sys til å laste en sekundær kommandotolk og gjøre denne permanent. Deretter flytter man fila til den sekundære kommandotolken til ramdisk og oppdaterer pathen til den med COMSPEC. COMSPEC har ingen innvirkning på den primære kommandotolken (altså har comspec variabelen i den bat-fila du har satt opp ingen innvirkning), kun sekundære. C-svitsjen er nok ikke nødvendig i eksemplet over, det ser ut som at den primære kommandotolken forblir i minnet så lenge den sekundære kommandotoilken kjører (og den er satt til permanent).

 

 

Når det gjelder usb drivere så er det så vidt jeg har funnet ut ingen driver som heter usbaspi1.sys som du kjører. Dette ser ut til å være usbaspi.sys ver. 2.06 fra Panasonic, men jeg har ikke kjørte md5 på filene. Sannsynligvis er det noen som har lagt den ut som usbaspi1 også har den spredd seg. Det finnes også versjoner 2.15 og 2.20 tilgjengelig, hvor 2.20 er mye raskere enn 2.06 i å initialisere usb disker (det tok over 10 minutter med 2.06, og 4-5 minuter med 2.20 på mitt oppsett). Det er en alternativ driver som heter duse.exe, men den skal visst bare virke på Cypress chipset. Jeg har ikke fått testet denne foreløpig.

 

Når det gjelder di1000dd, som brukes til å mounte en usb disk etter at usbaspi har kjørt, så finnes den i versjon 1.0 og 2.0. Du ser versjonsnummeret ved å laste fila i notepad. Det ser ut som at versjon 1.0 ikke støtter FAT32 (jeg kunne ikke aksessere volumet mitt (har nå formatert det med FAT32) med 1.0 versjonen, men det gikk greit med 2.0. Det sies at det finnes en alternativ driver som heter nj32disk.sys, men dette er bare en versjon 1.06 av di1000dd.sys. Jeg fant en noenlunde brukbar oppsummering (fra 2005) over ulike driver som finnes, her:

http://www.ubcd4win.com/forum/lofiversion/....php/t3362.html

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Bra jobba. Ser ut som du har fått testa en del allerede.

 

Det som er litt merkelig, er at etter USB.BAT fila er kjørt (laster kun usbaspi og di1000dd) så kan jeg accessere filer på ramdisken i.e. mem.exe og kjøre de greit. skjønner ikke hvorfor dette skulle funke hvis command.com er wasta.

 

men hvis jeg først skriver e: og smeller i gang en dir for så å gå tilbake til d: og skrive mem så går det ad dundas.

 

så det virker på meg som at det er aktivisering av drivern som knekker systemet!?!

 

ellers sjekker jeg innom mens jeg er her nede men får ikke testa noe før jeg kommer hjem.

 

nice work så langt ;-)

 

skal leke litt med command.com settings når jeg kommer hjem. (er hjemme på lørdag men ikke på kontoret før over påske)..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, jeg tror at det som skjer er en langsom "nedsmelting" av hele systemet. Ved ett tilfellet så jeg i SysChk at jeg hadde mistet noe av det jeg hadde lastet inn i minne, jeg gikk så til et annet vindu i SysChk før jeg returnerte til minne-oversikten og da så jeg at jeg hadde mistet alt. Klarte dessverre ikke å reprodusere dette, så det kan ha vært en feil med SysChk. Men jeg mister adgang til diskettstasjon øyeblikkelig, og det skjer uansett om jeg laster usbaspi og di1000dd fra en egen bat fil på ramdisk etter å ha boota, eller om jeg laster de helt først i config.sys fila på diskett.

 

Akkurat som deg kan jeg kjøre noen kommandoer til å begynne med. Jeg merker at jeg f.eks. kan kjøre mem eller en annen kommando en gang, men når jeg forsøker å kjøre den igjen så får jeg beskjed om at det ikke er nok minne. Jeg tror også det er en forskjell på å kjøre mem og mem.exe, i førstnevnte tilfellet tror jeg kommandotolken slår inn og må finne ut at fila slutter på exe.

 

Jeg lurer på om det som skjer er en interrupt storm, siden jeg antar at usben må tildeles en IRQ etter systemstart. Har lekt litt med ulike IRQ innstillinger uten at det har gjort noen forskjell.

 

Jeg er da tilbake på jobb og prøvde å kjøre på en av maskinene der, og fant ut at usbaspi driverne ikke engang fant usb pennen. :nei:

 

Jeg heller mot at dette ikke er veien å gå. For det første er usbaspi driverne en generisk driver som, etter hva jeg leser av andres erfaringer, av og til virker og av og til ikke. For det andre har jeg merket på de maskinene jeg har testet at jeg som regel har måtte gjøre endringer i bios for i det hele tatt å ha sjanse på å kunne oppdage usb pennen. Og for det tredje er støtten i dos for kopiering og overføring av store filer begrenset, med tilhørende problemer med hastighet og systemheng om ikke man treffer riktig. Så jeg tror problemene med å bruke en slik løsning tar mer tid enn besparelsen man kan oppnå når det fungerer.

 

Jeg vet du sa at du visste om bedre måter, men gjerne ville bruke Ghost, men jeg vil heller sett på å boote fra en TrueImage boot cd. Den booter på linux og har god støtte for usb. Så kan man hoppe over på usb derfra. Jeg har TrueImage 8 liggende så jeg skal teste det litt.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Hallois.

 

Det merkelige er at når vi benytter IOMEG sine drivere så drar vi glatt HD'er på 100Gb+ og kjører ghost som bare juling, så tror ikke filstørrelser og medi størrelse burde være noen begrensning. Men er nok enig at USBASPI drivern kanskje ikke er god nok til å drive usb-sticks... Får teste litt til (men har vært veldig travelt i det siste)...

Lenke til kommentar

har myset litt på Linux, og ser at med en mini-installasjon av Linux skulle funke fedt med USB 2.0. Har dessverre litt for lite greie på Linux, men har postet litt på Linux forum så får en se hva som dukker opp der.

 

 

Det jeg ser for meg er en installasjon som kun kjøres med kun shell/prompt (trenger ikke GUI) med "kjapp" booting. Men greia er jo om en kan kjøre f.eks. Ghost fra dette miljøet...

 

får sette meg i tenke/forske boksen.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke så mye greie på linux, men det er ikke så farlig. Vi skal bare boote opp og gå inn i en applikasjon. Å ikke boote windows miljø er nesten halve poenget her.

 

Jeg har ikke fått sett noe mer på det, men regner med å få tid mot slutten av uka. Jeg har TrueImage liggende, så jeg skal brenne en cd til å begynne med og se hvordan det fungerer. Har aldri hørt at Ghost og Linux går sammen, så du må nok se på noe annet. Vi bruker også Ghost på jobben og det funker fett, men det er et slit å skru ut diskene først (er ihvertfall det vi gjør).

 

Glemte forresten en bra link tidligere. Her er en side hvor man kan laste ned et diskett-image med flere versjoner av de ulike dos usb drivere der ute. Når man booter fra disketten kan man velge hvilken usb driver man vil laste. Kan sikkert kopieres til usb penn. Topp for å teste hvilke drivere som funker.

http://johnson.tmfc.net/dos/usbdrv.html

Lenke til kommentar

Har testa ut booting med linux - DSL (Damn Small Linux) og installert dette på sticka. Dette funket fedt og bootinga gikk smooth. Fins et program som heter DOSEMU som en skal kunne kjøre og der emmulerer man DOS slik at en kan starte programmer som Ghost mm. Men her stopper det også opp for min kunnskap dessverre.

 

har sticken... har ghost... har immages i fleng... har dosemu.... men åssen få detta i sammen er ikke bare bare for en linux jomfru...

 

Kan kanskje høre rundt på bygget her om det fins noen wizards...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...